Gå til innhold

Russland forbyr innbyggerne å bruke VPN til å omgå sensuren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Russland: et studie i hvordan man omgjør et land til et diktatur.

Tja, er det noe bedre her? Alle kommentarfelter er stengt i de store avisene. I Sverige forfølges de med "feil" meninger. Og vi har Dld, "grenseforsvar" etc.

Ja, vi er bedre, men ikke så mye bedre som vi burde være.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Tja, er det noe bedre her? Alle kommentarfelter er stengt i de store avisene. I Sverige forfølges de med "feil" meninger. Og vi har Dld, "grenseforsvar" etc.

Kommentarfelt i aviser er vel litt på sidelinjen, privateeiede aviser må selv velge hvordan de vil legge opp nettavisene sine. Selv har jeg sluttet å lese nettaviser uten kommentarfelt, rett og slett fordi at jeg følte at kommentarene var mer interessante å lese enn selve artikkelen.

Ellers er jeg enig i at det er ganske ille her også. Fant for eksempel denne artikkelen fra tidligere i år: Justisministeren vil lagre IP-adressen din i seks måneder.

Justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) sier han ikke har noen forståelse for at noen skal ha behov for å skjule IP-adressen sin.
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Er nok ikke mer enn et par terrorangrep som skal til før vi har det samme i Norge?

Så, 10 år +/- 5 år?

Er det noe norsk parti som setter frihet over sikkerhet lenger?

Har du lest konspirasjonsteorier nå? du er klar over at en ganske kjent en fra ca 1895 beskriver nettopp dette som et punkt "Anspore til voldelige utskeielser under dekke av å respektere frihetens prinsipper" sånn at man kan stramme inn friheten og i ettertid fremstå som en reddende engel.

Lenke til kommentar

Kommentarfelt i aviser er vel litt på sidelinjen, privateeiede aviser må selv velge hvordan de vil legge opp nettavisene sine. Selv har jeg sluttet å lese nettaviser uten kommentarfelt, rett og slett fordi at jeg følte at kommentarene var mer interessante å lese enn selve artikkelen.

Ellers er jeg enig i at det er ganske ille her også. Fant for eksempel denne artikkelen fra tidligere i år: Justisministeren vil lagre IP-adressen din i seks måneder.

Justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) sier han ikke har noen forståelse for at noen skal ha behov for å skjule IP-adressen sin.

Kommentarer er vel eksempel på ytringsfrihet i praksis. Nrk er ikke noen "privat" greie og de har stengt det også.

Max Manus hadde vel heller ikke noen grunn til å skjule ip-adressen sin? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kommentarer er vel eksempel på ytringsfrihet i praksis. Nrk er ikke noen "privat" greie og de har stengt det også.

Ja, eller dvs jeg vet ikke om det har stengt; men de tillater ikke anonyme kommentarer. Det synes jeg ikke noe om. 

Max Manus hadde vel heller ikke noen grunn til å skjule ip-adressen sin? :)

Hehe nei.

Lenke til kommentar

Ja, eller dvs jeg vet ikke om det har stengt; men de tillater ikke anonyme kommentarer. Det synes jeg ikke noe om.

Det synes jeg er veldig bra. Skal man mene/skrive noe så får man stå for det. Anonymisering er ofte en uting og der man trenger å være anonym så har man muligheten, f.eks. her på forumet når man spør hvorfor tissen er lila.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det synes jeg er veldig bra. Skal man mene/skrive noe så får man stå for det. Anonymisering er ofte en uting og der man trenger å være anonym så har man muligheten, f.eks. her på forumet når man spør hvorfor tissen er lila.

Det er veldig mange grunner til at det kan være lurt å ikke oppgi sitt fult navn på nett, så muligheten til å være anonym bør man absolutt ha.

Og man kan da fint stå for en mening selv om man er anonym. Det som er viktigst er vel også budskapet, ikke hvem som har skrevet det.

Lenke til kommentar

Er så absolutt ikke overrasket, men med tanke på sensuren vi nylig fikk se innført i UK, så er det nok ikke lenge før det blir lignende tilstander i Vesten også. Kanskje ikke igjennom myndighetene, men via de store bedriftene som Google og Apple, ved at deres tjenester ikke fungerer med VPN. Det finnes allerede andre nettsider i dag som ikke aksepterer VPN eller andre typer proxy.

Lenke til kommentar

Dette forutså jeg for 10 år siden, mens diskusjonen fremdeles dreide seg om myndigheters og RIAAs rett til å samle på IP-adresser, DVD-Jon, Datalagringsdirektivet, MP3-loven, Trond Giske & Valgerd Svarstad Haugland.

Ja, jeg har hatt rett hele tiden.

Og i sånne tilfeller HATER jeg å ha rett.

Mye bedre om aluminiumsfoliehatt -trollene fikk rett.

Sånn utvikles verden.

Åndssvakloven ble endret, og i tillegg fikk vi Datalagringsdirektivet for å kunne håndheve den.

Jeg tror verden har nådd toppen, hva angår frihet og demokrati.

Lenke til kommentar

Dette forutså jeg for 10 år siden, mens diskusjonen fremdeles dreide seg om myndigheters og RIAAs rett til å samle på IP-adresser, DVD-Jon, Datalagringsdirektivet, MP3-loven, Trond Giske & Valgerd Svarstad Haugland.

Ja, jeg har hatt rett hele tiden.

Og i sånne tilfeller HATER jeg å ha rett.

Mye bedre om aluminiumsfoliehatt -trollene fikk rett.

Sånn utvikles verden.

Åndssvakloven ble endret, og i tillegg fikk vi Datalagringsdirektivet for å kunne håndheve den.

Jeg tror verden har nådd toppen, hva angår frihet og demokrati.

Man kan desverre se russiske tendenser i norske politikere.

Som feks i Amundsens tillfelle hvor han ikke forstår hvor viktig annonymitet I et demokrati.

Det er heldigvis en befolkning I Norge med høyutdanning. Desverre se Kan Det være at noen av disse ikke forstår konsekvens av lovforslag. Men Det vil ihvertfall begrense politikerenes fantasi forslag innenfor området.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...