caravellaella Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Vi ønsker å kjøpe campingvogn, og må da også ha ny bil. Vognen vi tenker på er Hobby 650 KFU. Bilene vi vurderer er Vw touran, Vw sharan, peugot traveller.. noen som vet noe om disse bilene, og om de egner seg til trekking av campingvogn? noen andre forslag til stor og romslig bil?(ny) Jeg ønsker en mest mulig sikker og trygg bil.. er d forskjell på sikkerheten i disse? alle er vel 5 på ncap men etter hva jeg forstår er ikke den testen så bra lenger? (alle biler får 5?) Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Mitt første tips er å være svært forsiktig med å kjøpe Hobby-vogn, det er dessverre slik at Hobby har hatt en del kvalitetsproblemer mange år og vognene rett og slett har funket best til å stå stille. 1 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 (endret) sniffet og på hobby men gikk for en adria istedet... hvor mange er "dere"? den jeg har hadde jeg ikke hatt særlig fler enn 2 i. men det er en finfin kjørevogn etter litt oppgraderinger for komfortabilitetens skyld (solpanel på 120w og 160ah batteri), 12v vifte i takluke, citywater o.l som jeg anbefaler sterkt ivertfall hvis du fricamper eller vil ha det comfy på varme dager. for fricamping hadde jeg ikke hatt særlig breiere vogn enn jeg har (min er 207cm bredde, altså ganske smal) da det fort blir ubehagelig å kjøre med en veldig brei vogn, særlig på småveier. så jeg hadde anbefalt å sett på en vogn som er god å kjøre med, siden det å sitte fast på en campingplass ivertfall ikke frister meg så veldig, jeg vil opp på fjellet osv når jeg er på farta ang. bil å trekke med så går det jo for det samme så lenge du er på trygg grunn mht totalvekt, jeg bruker en mercedes transporter, den er nesten like brei som vogna noe som er fint mht speil osv. folk kjøper bobil til rundt millionen, men du kan ha det like greit i en vogn til en brøkdel så mye, er skjeldent jeg har savnet å ha en bobil. Endret 30. juli 2017 av marius77 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Jeg istemmer Snylter angående Hobby. Der har vært mye utfordringer med bla.a. fukt.For et par år siden kjøpte vi en eldre Pajero Sport, for å ha som bil #2. Vi likte den såpass godt, både som trekkbil og det faktum at ungene stortrivdes i den, at vi kjøpte en til, en 10 år gammel Pajero.Jeg har ikke kjørt så veldig mye med campingvogn, men med hengere har jeg kjørt nokså mye. Fram til vi kjøpte Pajero så har jeg brukt ymse personbiler/varebiler som er mindre og lettere enn en Pajero. Å kjøre en stor henger med en Pajero er nærmest latterlig lett og garantert mye sikrere enn å streve med en bil som har mindre eller lik vekt og mindre størrelse enn det man trekker.Vi hadde egenlig ikke noen tanker om at en så stor bil kunne bli en #1 i vår heim, men vi stortrives alle sammen med den bilen. Da har vi tre barn og bikkje, og har som barnefamilier flest en tendens til å ta med seg alt for mye bagasje. Prisen på ny Pajero er for endel noe utfordrende siden den bikker 1 mill med 5/7-seter. Trøsten er at de tåler å brukes, så 100.000KM er "ingenting", så brukt (gjennom forhandler, f.eks) er nokså uproblematisk.Det er meget god plass i baksetet, den kan fåes med 7 seter, da er bakerste seterad helst for barn. Den ligger under gulvet når du ikke trenger den. Det er gode automatkasser på de, og 3.2 dieselen er sterk nok til å dra de godt og vel 3000KG-ene den er godkjent for å trekke. Forbruket er overraskende hyggelig for å være en såpass stor bil. Vår ligger på mellom 10 og 11 liter/100KM. Sikkerhet? De har alt sikkerhetsutstyret du forventer i en moderne bil. Den har de vanlige 5 stjernene, men jeg vil tro at den har et fortrinn i kollisjon med andre biler siden du sitter høyt i en tung bil. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 ja å ha en real bil å dra med er viktig, men varebiler ligger generelt lavere i pris enn 4wd og har samme vektfordel + litt større bruksområde ellers i husholdningen/jobbrelaterte ting, du kan få kjøpt brukte biler med noen kosmetiske mangler som kan gå forferdelig langt. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 (endret) Det ideelle for å trekke vogn vil jeg faktisk påstå at er en bil med bakhjulstrekk eller firehjulstrekk og stiv bakaksel. Delt bakaksel gir nemlig variabel sporvidde bak og dette kan i noen tilfeller oppleves som at bilen er ustabil. Bilen bør også ha nok motor til å trekke vogn på et godt vis samt at den bør ha gode og stabile kjøreegenskaper. Noen vil sikkert mene forhjulstrekk er tingen, men det er det rett og slett aldri. Endret 30. juli 2017 av Snylter Lenke til kommentar
caravellaella Skrevet 30. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2017 Tusen takk for mange svar.. Kjempedumt, hvis Hobby ikke er så bra.. begrenset hvor mange vogner som er tilgjengelige nå.. når kommer ev fuktproblemer? tenkte å ha den i 2-3 år og så bytte ut når vi fikk mere erfaring og dermed mere preferanser.. Er helt grønn på dette. Vi er 2 voksne, tre barn (men ønsker holde mulogheter åpne for flere:) dermed vil vi ang vogn ha mulighet for å la minste som legger seg veldig tidlig ligge i avdelt rom, som i hobby'n. inndelingen så så perfekt ut.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 En periode var det ikke uvanlig at man opplevde at vogna fikk store strukturelle skader allerede etter et par år.. Jeg vet ikke om det er bedre nå. Selv kjører jeg rundt med en Cabby 582 fra midt på 80-tallet, ikke like komfortabel som en ny vogn men desto mer solid.. Denne er det ingen fuktutslag på enda. Jeg har også hatt en Kabe 590 fra midt på 80-tallet, også en knallgod vogn.. Bare dumt den ble tatt av fukten til slutt. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 (endret) Kan si med engang at en kjørevogn som er smal er veldig fint .. men med 2-3 smårollinger + mann og kone, så er du nesten nødt til å ha en stor vogn. hobby er jo forsåvidt billigvogner, vet ikke hva prisklasse du ser etter men har du penger hadde jeg hadde kanskje vurdert en sånn for skikkelig luksus og plass, og den har jo det meste jeg etterinstallerte: https://www.finn.no/pw/ad/caravan/100194712 SÅ dyr er den ikke, men til den klanen din (du sier du har 3 små og planlegger enda fler) hadde jeg definitivt sett på noe i den størrelsen her. Endret 30. juli 2017 av marius77 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 (endret) Jeg synes uttrykket kjørevogn er ganske morsomt å høre. Sist jeg sjekket har de fleste campingvogner hjul, drag, bremser og lysanlegg.. Det er vel fordi de er ment å trekkes bak en bil? Jeg har faktisk møtt på folk som mener både Kaben vi hadde før og Cabbyen vi har nå er uegnet som kjørevogn.. Ang. Kaben er jeg litt enig, for den var det umulig å få lastet godt nok til at den sluttet å vandre, men Cabbyen vi har nå er fantastisk god og stabil. Kaben begynte å vandre i ca 82km/t, mens Cabbyen er dønn stabil i 100km/t (Jade, jeg vet det er max 80 med vogn i Norge) Cabbyen er 224cm bred og 735cm lang inkl drag. Å kjøre med en vogn på den bredden er helt uproblematisk hvis man er noenlunde egnet til å kjøre bil. Det er helt andre ting som avgjør om en vogn er egnet til å kjøre på tur med.. Enkelte vogner har eksempelvis vanntanken plassert helt bak i vogna, det er en fin måte å gjøre den ustabil på. Vekt bør i størst mulig grad konsentreres over akslingene (og toakslede vogner er ofte mye bedre å trekke enn enakslede), hvis vekt skal være noe annet sted skal det ikke under noen omstendighet være mye vekt bakerst i vogna (eksempelvis vanntank helt bak som enkelte produsenter har funnet ut at er lurt..) Hvis man skal bruke vogna når det er kaldt i lufta anbefales det å ha vogn med en god varmeløsning som kan drives både på gass og strøm. Produsenten av dette heter i de fleste tilfeller Alde, da er det vannbåren varme med radiatorer rundt i hele vogna. Andre igjen bruker Truma, der er det en varmeovn drevet på strøm/gass men med vifte som blåser lufta rundt i vogna.. Truma er ikke i nærheten en gang av like bra. Man bør teste vogna før man kjøper, det gjelder både at man bør ta fukttester rundt om i vogna, teste alt teknisk utstyr OG teste den bak bil. Dusj vil du forresten egentlig ikke ha i vogna, for det er tilnærmet garantert å skape problemer på sikt. Endret 30. juli 2017 av Snylter Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Jeg synes uttrykket kjørevogn er ganske morsomt å høre. Sist jeg sjekket har de fleste campingvogner hjul, drag, bremser og lysanlegg.. Det er vel fordi de er ment å trekkes bak en bil? Jeg har faktisk møtt på folk som mener både Kaben vi hadde før og Cabbyen vi har nå er uegnet som kjørevogn.. Ang. Kaben er jeg litt enig, for den var det umulig å få lastet godt nok til at den sluttet å vandre, men Cabbyen vi har nå er fantastisk god og stabil. Kaben begynte å vandre i ca 82km/t, mens Cabbyen er dønn stabil i 100km/t (Jade, jeg vet det er max 80 med vogn i Norge) Cabbyen er 224cm bred og 735cm lang inkl drag. Å kjøre med en vogn på den bredden er helt uproblematisk hvis man er noenlunde egnet til å kjøre bil. Det er helt andre ting som avgjør om en vogn er egnet til å kjøre på tur med.. Enkelte vogner har eksempelvis vanntanken plassert helt bak i vogna, det er en fin måte å gjøre den ustabil på. Vekt bør i størst mulig grad konsentreres over akslingene (og toakslede vogner er ofte mye bedre å trekke enn enakslede), hvis vekt skal være noe annet sted skal det ikke under noen omstendighet være mye vekt bakerst i vogna (eksempelvis vanntank helt bak som enkelte produsenter har funnet ut at er lurt..) Hvis man skal bruke vogna når det er kaldt i lufta anbefales det å ha vogn med en god varmeløsning som kan drives både på gass og strøm. Produsenten av dette heter i de fleste tilfeller Alde, da er det vannbåren varme med radiatorer rundt i hele vogna. Andre igjen bruker Truma, der er det en varmeovn drevet på strøm/gass men med vifte som blåser lufta rundt i vogna.. Truma er ikke i nærheten en gang av like bra. Man bør teste vogna før man kjøper, det gjelder både at man bør ta fukttester rundt om i vogna, teste alt teknisk utstyr OG teste den bak bil. Dusj vil du forresten egentlig ikke ha i vogna, for det er tilnærmet garantert å skape problemer på sikt. kjørevogn er et utrykk på en campingvogn mer retta på fricamping og turer, enn å stå fast på en campingplass ... kjørevogner er gjerne litt mindre/lettere. Det er for fricamping først og fremst at jeg har vogn, har ikke sansen for campingplasser. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 kjørevogn er et utrykk på en campingvogn mer retta på fricamping og turer, enn å stå fast på en campingplass ... kjørevogner er gjerne litt mindre/lettere. Det er for fricamping først og fremst at jeg har vogn, har ikke sansen for campingplasser. Og for fricamping er vel nettopp det å ha alt man trenger i vogna viktig, samt at vogna er god og stabil å kjøre med. Det er ikke slik at dette er synonymt med liten vogn. Jeg har hver vinter turer på svenske skogsbilveier med min vogn, vi fricamper rett og slett i februar (og har opplevd temperaturer ned i 29 minus på disse turene) Jeg fricamper litt ellers også, og kjørte blant annet Trollstigen og Ørneveien med den nevnte Cabby 582 i sommer. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Ang bil, så er Pajero av nyere modell å anbefale Her trenger du ikke å tenke på vekta på vogna. Svigerfar har en Pajero fra 2014 som har hengerkapasistet på 3500kg. En fantastisk bil å kjøre i tillegg. Den er også solid bygd! Prisen har jeg ikke spørt om. Lenke til kommentar
joka Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 vw touran kan du glemme... hengervekt 1500kg, hobby 650 har vel totalvekt rundt 2 tonn.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå