eplekasse Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 (endret) Har hatt en pipelyd på ca 15000hz i høyre øre de siste 12 måneder. En hørselstest påviste ingen form for hørselstap, så tinnitusen har trolig ikke noe med redusert hørsel å gjøre. Har vært hos øre-nese-hals-spesialist, og han ville vi skulle søke NAV om høreapparat. Tanken er at disse høreapparatene sender ut en motlyd, som så maskerer tinnitusen. For min del er tinnitusen mest plagsom når det er helt stille evt når jeg skal sove. Legger f.eks ikke merke til den så lenge det er bakgrunnstøy, som vindsus eller biltrafikk. Et høreapparat ville jeg således kun brukt hvis jeg vil ha stillhet (noe jeg av og til ønsker), og ikke ønsker å ha duringen i hodet som da ofte blir fremtredende. Mitt spørsmål er om noen her inne har forsøkt dette? Har lest om folk som syntes at "motlyden" var sterkere enn tinnitusen, så det ble bare verre. Jeg hadde sett for meg at motlyden kansellerte tinnitusen helt, litt slik som BOSE-hodetelefoner gjør med trafikkstøy, kansellerer lyden uten at du faktisk hører motlyden. Jeg får delvis dekket apparatet av NAV, men det er noen utgifter i forbindelse med flere møter hos øre-nese-hals-spesialisten, så jeg lurer på om det er noe vits i å skulle fortsette, eller om jeg bare skal drite i hele greia. Jeg har drevet litt med egen eksperimentering, og har funnet ut at jeg kan "bedøve" tinnitusen dersom jeg spiller av en tilsvarende pipetone på 14000 - 15000hz. Tinnitusen forsvinner da i ca et hakvt minutt, før den kommer tilbake. Nå er ikke dette noen løsning på problemet, det gjør ganske vondt å høre på en slik lyd når den kommer ut fra høytalerne, men det er interessant likevel. Takk for hjelp! Endret 30. juli 2017 av eplekasse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå