Gå til innhold

Syklister kan bli et mareritt for selvkjørende biler


Anbefalte innlegg

Løsningen er ufattelig enkel og behøver ikke koste mye.

 

Dersom det forefinnes gang og sykkelsti eller annen sidevei parallelt med veibanen så er det totalforbud for syklister å oppholde seg på veien. Kun krysning av veibanen ved gang-felt er tillatt.

 

På denne såre enkle måten fjerner man 90% av problemet selvkjørende biler har med syklister uten å ha måttet investere en krone i tilleggutstyr for bilene. Kun en byråkratisk endring i lovgivningen er det som skal til.

 

Så kan vi jo lytte øre til syklistene som klager på at de ikke kan sykle fort nok på gang og sykkelstier fordi det er for mange "søndags-syklister", damer med barnvogn, hunder i bånd og andre hindringer på gang og sykkelstiene.

 

Til disse syklistene vil jeg bare påpeke at jeg har ofte lyst å råkjøre med bilen i veibanen også, men det kan jeg ikke gjøre når det er masse søndags-sjåfører, vogntog, biler med hengere og traktorer i veibanen.

 

Løsningen for bilister som vil kjøre fort kalles 'lukket bane'.

 

Så for syklister som desperat må sykle fort... kanskje på tide å finne en lukket bane hvor man kan sykle i sirkel X antall ganger til man er sliten istedenfor å bruke offentlig vei som privat sykkeltrenings-trase.

 

Syklister har liten mulighet til å "råkjøre", men ønsker gjerne å bevege seg fortere enn gangfart, men om du mener det er så uproblematisk, så er det vel heller ikke noe problem om de selvkjørende bilene blir hindret, sålenge de klarer å holde gangfart i snitt?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror fortsatt nedsnødde bygdeveier blir en større utfordring enn syklister.

 

Spørs hva du mener med "større utfordring", om du mener "selvkjørende biler vil kjenne igjen syklister 100% av tiden før de taker snæ på veien 100% av tiden, så tror jeg du har rett. Forøvrig er ikke snø på veien et så ekstremt komplisert konsept at det er vanskelig å forstå om man bor i oslo. Det er ikke å forstå snøen som er problemet, det er teknologien.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Da må vi også montere reflekser på elg, ulv, måker, harer, trær, hull i veien og så videre. Bare tenk på hvor mange fotgjengere som driter i refleks.

 

Nei, det må vi ikke. Hvorfor skulle vi være nødt til det?

 

Det hadde så klart vært veldig praktisk, men det er urealistisk og vi det ikke. Å sette et par ekstra reflekser på syklene, derimot, det bør i det 2. millennium ikke være en fullstendig uoverkommelig oppgave for menneskeheten.

Lenke til kommentar

 

Da må vi også montere reflekser på elg, ulv, måker, harer, trær, hull i veien og så videre. Bare tenk på hvor mange fotgjengere som driter i refleks.

Nei, det må vi ikke. Hvorfor skulle vi være nødt til det?

 

Det hadde så klart vært veldig praktisk, men det er urealistisk og vi det ikke. Å sette et par ekstra reflekser på syklene, derimot, det bør i det 2. millennium ikke være en fullstendig uoverkommelig oppgave for menneskeheten.

 

 

Vi er ikke nødt, men om bilene uansett må takle ting uten refleks bra, så løser man jo ikke så veldig mye med å kreve refleks på noe?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Vi er ikke nødt, men om bilene uansett må takle ting uten refleks bra, så løser man jo ikke så veldig mye med å kreve refleks på noe?

 

AtW

 

 

 

Dersom refleksene gjør det lettere å detektere sykler så er det vel bra?

 

 

Det er jo ingen ulempe såklart, men dagens bilister er veldig dårlige på det, jeg tror ikke man vil akseptere en på langt nær like dårlig innsats fra selvkjørende biler, derfor tror jeg den faktiske sikkerhetsøkningen av at det er lettere bli lav.

 

AtW

Lenke til kommentar

Gjenkjenningen kan forenkles ved å påby syklene tre reflekser foran og tre bak, der hver av refleksene har hvert sitt fargefilter (f.eks RGB). I sollys vil fargene sees direkte og i mørket vil fargene sees som følge av refleksjon fra billysene. Orienteringen til refleksene forteller bilen hva som er opp, ned, høyre, venstre bak og frem på sykkelen. Avstanden mellom refleksene forteller bilen hvor langt unna sykkelen er. Flere etterfølgende avstandsmålinger vil fortelle bilen om syklistens hastighet.

 

Allfarge-reflekser burde plasseres ut i landskapet for å gjøre bilene oppmerksom på spesielle hindringer. Stolper, steiner, kanter, hushjørner etc. Folk burde også gå med refleks selv og utstyre hundene og kattene sine med reflekser. Reflekser er godt synlige for både menneskelige sjåfører og selvkjørende biler. I skumring kan de selvkjørende bilene pulse lyset (f.eks 0,9ms på, 0,1 ms av osv) for å detektere forskjell på reflekser og noe annet med lignende farge og intensitet. Pulsing er forholdsvis enkelt og billig med LED og med såpass høye frekvenser som 1 kHz er det ikke forstyrrende eller synlig for folk.

 

Seriøst?

Lenke til kommentar

Syklister i vesten....

 

At syklister vesten er såpass "skolerte" i trafikkreglene har nok gått forbi gruppen i Norge. Etter å ha nylig kjørt gjennom 20 land med byer og landeveier av alle grupper, kan jeg trygt slå fast at INGEN STED har mer vettløs sykling enn Norge. Og det gjelder ikke skolebarna, som jeg opplever som flinke og med mer vett enn sine fedre.

 

Sykkelen har sin naturlige plass, PÅBUDT plass, I nesten alle land unntatt Norge der de virrer rundt som hodeløse høns uten respekt for hverken eget eller andres liv.

 

Å sammenligne oss med India og andre steder i "østen" er litt bakvendt, da de har en sykkelpopulasjon som langt overgår motordrevne kjøretøy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Velkommen etter, jeg har problem en dag i dag å identifisere syke-lister.

 

Må alltid kjøre i 10km\h forbi noen gater fordi de kjører rett ut på veien fra huset sitt i SABLA fart, mange har høye hekker\gjerder så man ser de ikke komme før man er ute på veien.

 

Regner med at de selvkjørende bilene må ha databaser for alle gatene så de vet hvor de skal kjøre i gåfart, siden selv med lynrask reaksjon, så går det ikke å stoppe bilen i tide.

 

Har til og med hjulmerker fra i går der sykkelen kom rett inn i siden på bilen min... tror du de stopper og evt betaler for at man må få vasket evt lakert bilen?...

 

Er bare sånne ting man må bli vant med, står jo på skiltet i gata at man skal dele veien.. selv om fortauene tar opp nesten hele veien... er jo også noen gang å sykkelveier... selvklart er det tøffere å kjøre på veien, å prøve og holde følge med bilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så samme problemet som vi bilister sliter med til daglig altså? Syklister liker ofte å kjøre på rødt, sykle over overgangsfelt, bryte vikeplikt og hindre andre trafikanter. Så at selvkjørende biler skal få noe å bryne seg på er ikke til å unngå. Jo trangere shorts, jo flere lovbrudd.

 

Har du noen kildehenvisninger til disse påstandene eller er det bare meninger du har? Alle trafikant grupper bryter reglene, og jeg kunne likså gjerne si at bilister liker ofte å kjøre på rødt lys (ser det nesten jevnlig når jeg er ute å går), ikke stoppe for fotgjengere som skal over gangfeltet, bryte vikeplikten og hindre andre trafikanter (ved at de hele tiden er med på å lage kø i byene)

Lenke til kommentar

Greit, jeg har nevnt bilister i ei bi-setning, men jeg har ikke sammenlignet farligheten. En bil kan gjøre større skade enn en sykkel, men biler er sjelden på fortauet hvor folk ferdes. Hvis man skal krysse en vei er det mulig å følge med såppas at man ikke kommer i konfrontasjon med en bil.

Lenke til kommentar

Greit, jeg har nevnt bilister i ei bi-setning, men jeg har ikke sammenlignet farligheten. En bil kan gjøre større skade enn en sykkel, men biler er sjelden på fortauet hvor folk ferdes. Hvis man skal krysse en vei er det mulig å følge med såppas at man ikke kommer i konfrontasjon med en bil.

 

Nei, men kritikken din er lite treffende når den faktiske risikoen er tatt med, det faktiske hensynet som vises er mye større fra syklister, om man innser at hensynet man kan ta er å minske risikoen for sine omgivelser. Det er selvfølgelig mulig å ikke komme i konfrontasjon med en bil, likefullt skjer slike konfrontasjoner ofte nok til at folk dør jevnlig, konfrontasjoner med syklister der folk dør er svært sjeldne.

 

Det er bedre å se på fakta en føleri om hva som er verst.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

 

Høres mer ut som selvkjørende biler kan bli et mareritt for syklister.

 

Menneskeførere er forferdelig dårlige til å ta hensyn til andres sikkerhet.

Leste du artikkelen?

Ja. Merkelig kommentar.

 

70% leser bare overskiften

Lenke til kommentar

Å sette et par ekstra reflekser på syklene, derimot, det bør i det 2. millennium ikke være en fullstendig uoverkommelig oppgave for menneskeheten.

 

Det er ikke sikkert Leif Eriksson synes det var overkommelig når han reiste til Vinland i rundt år 1001, som var begynnelse på det andre millennium.

 

Vi er for ordens skyld i det tredje millenniumet nå, eller "årtusen" som vi nordmenn kaller det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...