Redaksjonen. Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Teknologien bak selvkjørende biler sliter med å kunne identifisere syklister. Løses det problemet, kan det paradoksalt nok føre til et problem for trafikken.Syklister kan bli et mareritt for selvkjørende biler Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Innen den tid har vi sikkert fått selvsyklende sykler også så det blir neppe noe problem. 8 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Høres mer ut som selvkjørende biler kan bli et mareritt for syklister. Menneskeførere er forferdelig dårlige til å ta hensyn til andres sikkerhet. 6 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Selvkjørende biler har jo ikke menneskeførere så marerittet blir det passasjerene som får. Syklistene kan jo bare bure ut som aldri før. Bilene vil stoppe uansett. 2 Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Sida eigen køyring av bil går ut, so går vel førerkortet ut og. Og då kan vi heller lage til lisens for sykkel i staden for. Ingen sykling på veg der det kan finnast andre trafikanert med mindre du har sykkellappen og veit korleis ein skal oppføre seg ved sida av ein sjølkøyrande bil. 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 (endret) Gjenkjenningen kan forenkles ved å påby syklene tre reflekser foran og tre bak, der hver av refleksene har hvert sitt fargefilter (f.eks RGB). I sollys vil fargene sees direkte og i mørket vil fargene sees som følge av refleksjon fra billysene. Orienteringen til refleksene forteller bilen hva som er opp, ned, høyre, venstre bak og frem på sykkelen. Avstanden mellom refleksene forteller bilen hvor langt unna sykkelen er. Flere etterfølgende avstandsmålinger vil fortelle bilen om syklistens hastighet. Allfarge-reflekser burde plasseres ut i landskapet for å gjøre bilene oppmerksom på spesielle hindringer. Stolper, steiner, kanter, hushjørner etc. Folk burde også gå med refleks selv og utstyre hundene og kattene sine med reflekser. Reflekser er godt synlige for både menneskelige sjåfører og selvkjørende biler. I skumring kan de selvkjørende bilene pulse lyset (f.eks 0,9ms på, 0,1 ms av osv) for å detektere forskjell på reflekser og noe annet med lignende farge og intensitet. Pulsing er forholdsvis enkelt og billig med LED og med såpass høye frekvenser som 1 kHz er det ikke forstyrrende eller synlig for folk. Endret 30. juli 2017 av Simen1 5 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Bilene må uansett oppfatte hindringer uten reflekser eller andre hjelpemidler så da er det liksom ikke så mye poeng. 7 Lenke til kommentar
G Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 (endret) Høres mer ut som selvkjørende biler kan bli et mareritt for syklister. Menneskeførere er forferdelig dårlige til å ta hensyn til andres sikkerhet. Det som blir problemet for syklisten er når du er tilvendt selvkjørende biler, så blir de ikke-selvkjørende bilene potensielle drapsvåpen i hendene på sjåfører (som selvsagt risikerer fengselsstraffer for en eller annen grad av mord, eller liknende harde fengselsdommer). Syklisten kan fort bli et drapsoffer. Endret 30. juli 2017 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 (endret) Gjenkjenningen kan forenkles ved å påby syklene tre reflekser foran og tre bak, der hver av refleksene har hvert sitt fargefilter (f.eks RGB). I sollys vil fargene sees direkte og i mørket vil fargene sees som følge av refleksjon fra billysene. Orienteringen til refleksene forteller bilen hva som er opp, ned, høyre, venstre bak og frem på sykkelen. Avstanden mellom refleksene forteller bilen hvor langt unna sykkelen er. Flere etterfølgende avstandsmålinger vil fortelle bilen om syklistens hastighet. Så en syklist uten godkjent sykkel (disse refleksene du nevner eller hva det måtte gå i), han/hun er selv skyld i at han/hun blir drept uten disse refleksene? Dersom en billist mangler lyspærer som fungerer, så blir han/hun en form for morder, fordi han/hun har skylden? Endret 30. juli 2017 av G 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Det blir jo forbudt å kjøre biler selv i 2030 så da vil jo det problemet være løst. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 (endret) Bilene må uansett oppfatte hindringer uten reflekser eller andre hjelpemidler så da er det liksom ikke så mye poeng. Refleksene er et hjelpemiddel som gjør de mer synlige enn normalt. Det er allerede påbudt å ha rød refleks bak og hvit foran, nettopp av synlighetsgrunner. Jeg ser ikke problemet med å utvide påbudet for å sikre syklistene ytterligere.. Med din innstilling kunne vi bare droppet påbudet om setebelte på 80-tallet fordi noen bruker det ikke selv om det er der.. Endret 30. juli 2017 av Simen1 2 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Hvis man ikke kan kjøre selv så er gleden borte ved å ha bil annet enn det rent praktiske. 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Jeg skal installere en ergometersykkel i min selvkjørende bil, så får jeg i alle fall trent litt i køen på vei til jobb. 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Hvis man ikke kan kjøre selv så er gleden borte ved å ha bil annet enn det rent praktiske. Ingen nyter jo å høre på musikk, i en god stol, lese en avis eller gjøre unna første halvtime av arbeidsdagen allerede før man er framme. Eller spise frokosten eller drikke kaffen før man kommer på jobb, eller rett og slett sosialisere med venner på vei til kinoen i stedet for å måte konsentrere blikket fremover og styre med knapper, ratt, pedaler osv. Jeg tror du tar grundig feil når du sier at det ikke går an å nyte bilkjøring uten å være opptatt med spakene selv. For sammenligning, mange nyter bilkjøring selv om de sitter i passasjersetet, eller flyvning selv om de ikke sitter i cockpit.. 7 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Sida eigen køyring av bil går ut, so går vel førerkortet ut og. Og då kan vi heller lage til lisens for sykkel i staden for. Ingen sykling på veg der det kan finnast andre trafikanert med mindre du har sykkellappen og veit korleis ein skal oppføre seg ved sida av ein sjølkøyrande bil. Bilister er dårlige til å ta hensyn selv om jeg følger trafikkreglene. De færreste bilførere som ikke sykler selv vet hvordan syklende kan sykle lovlig eller hvordan man unngår å utsette andre for livsfare, virker det som. Tror bare det kan bli bedre med selvkjørende biler. 2 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg har stor glede av å kjøre bil. En av de største opplevelsene jeg har hatt er å kjøre 350 mil med varebil i løpet av ei uke. Med selvkjørende bil hadde det vært uaktuelt, da hadde jeg heller fått varene fraktet på pall enn å kjøre til utlandet for å hente selv. Jeg nyter å føre bilen, manuell girspak og følelsen av skinnkledd ratt. 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Så samme problemet som vi bilister sliter med til daglig altså? Syklister liker ofte å kjøre på rødt, sykle over overgangsfelt, bryte vikeplikt og hindre andre trafikanter. Så at selvkjørende biler skal få noe å bryne seg på er ikke til å unngå. Jo trangere shorts, jo flere lovbrudd. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Bilene må uansett oppfatte hindringer uten reflekser eller andre hjelpemidler så da er det liksom ikke så mye poeng. Refleksene er et hjelpemiddel som gjør de mer synlige enn normalt. Det er allerede påbudt å ha rød refleks bak og hvit foran, nettopp av synlighetsgrunner. Jeg ser ikke problemet med å utvide påbudet for å sikre syklistene ytterligere.. Med din innstilling kunne vi bare droppet påbudet om setebelte på 80-tallet fordi noen bruker det ikke selv om det er der.. Da må vi også montere reflekser på elg, ulv, måker, harer, trær, hull i veien og så videre. Bare tenk på hvor mange fotgjengere som driter i refleks. 1 Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Det kan enkelt løses ved at sykler i trafikken må ha en sender som forteller hva de er og hvilken retning, fart++ de beveger seg i. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Det kan enkelt løses ved at sykler i trafikken må ha en sender som forteller hva de er og hvilken retning, fart++ de beveger seg i. Kan lett løses med en app på telefonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå