nor50 Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 En kamerat skal prøve å overføre 24 bits musikk fra hdd til en Tandberg spolebåndopptaker. Han har en bærbar PC, så det må vel da i første omgang kjøpes en HDMI til phono overgang/adapter. Finnes det? Er dette mulig? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Det finnes sikkert, men hvorfor HDMI? Det finnes rimelige USB DAC. Det er dessuten en DAC innebygd i alle laptoper, du trenger bare minijack til RCA overgang. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Det finnes sikkert, men hvorfor HDMI? Det finnes rimelige USB DAC. Det er dessuten en DAC innebygd i alle laptoper, du trenger bare minijack til RCA overgang. Den der er ikke en USB-DAC. Den trenger enten optisk eller coax inn. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Javisst. Så en USB kontakt, men den er jo bare for strøm. Var bare ment som et eksempel. Det skal være mye å velge i. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Det stemmer. Jeg ville valgt en ekstern løsning da det ofte er en del statisk støy fra analoge utganger i integrerte lydkort. Noen laptopper har optisk utgang i hodetelefonutgangen. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 30. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2017 (endret) Men om det er som du sier at bærbare har innebygd DAC, er det jo bare å bruke minijack til phono? Tror det er denne han har: http://www3.lenovo.com/us/en/laptops/ideapad/ideapad-300-series/IdeaPad-300-17ISK/p/88IP3000632 Endret 30. juli 2017 av nor50 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 (endret) Men om det er som du sier at bærbare har innebygd DAC, er det jo bare å bruke minijack til phono? Tror det er denne han har: http://www3.lenovo.com/us/en/laptops/ideapad/ideapad-300-series/IdeaPad-300-17ISK/p/88IP3000632 De har eventuellt optisk ut. Man må da ha en plugg jeg ikke husker navnet på. Hvis du vil ha digital ut. Analog ut vil jeg egentlig ikke anbefale grunnet støy. Med mindre dere driter i høykvalitets-biten da. Da kan du bruke minijack til RCA. Endret 30. juli 2017 av sedsberg Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Digitalt over optisk anbefales ikke på noen som helst måte. Det er en forferdelig standard som ikke gir god lyd. Fra Schiit (produsent av dac'er og forsterkere): What the hell? What if I want optical? If you want a crappy optical output that has jitter problems like no tomorrow and likely cannot do 24/192 reliably, you’re free to find a different USB to SPDIF converter that offers optical output. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Selvfølgelig snakker de skit om optisk hvis produktene deres ikke har det! Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Selvfølgelig snakker de skit om optisk hvis produktene deres ikke har det! Optisk er dritt; bare prøv selv med forskjell mot coaxial SPDIF, BNC eller AES/EBU (natt/dag forskjell). Schiit har optisk på de fleste dac'er, men de påpeker fortsatt hvor dårlig det er. 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Optisk er ikke dritt, er faktisk å foretrekke mange ganger da man slipper elektrisk forbindelse mellom utstyr som kan lage forstyrrelser/støy. Jeg vet at coax blir regnet som bedre lydmessig, men jeg har aldri klart å høre noen forskjell. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Snakker av og til med en som har jobbet i MSB og han har også vært innom flere av de andre high-end DAC produsentene i løpet av sin karriere. Derfra har jeg fått info om at kvaliteten er i følgende rekkefølge for digital overføring av lyd (fra dårligst til best): optisk, coaxial spdif, BNC, AES/EBU og til slutt I2S. Samme konklusjon har jeg også kommet til under testing. Har selv koblet opp hele rekken samtidig fra samme kilde (med unntak av I2S siden min DAC ikke har den muligheten fra eksterne enheter) og switchet mellom dem; ingen problem å høre forskjell. Optisk utmerker seg spesielt for å gi dårlig lyd. Hvor tydelig denne forskjellen er avhenger av kvaliteten på resten av signalkjeden. USB kan også gi ganske dårlig lyd, men på sitt beste er den på nivå med coaxial spdif. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 (endret) Nei, optisk utmerker seg ikke ved å gi dårlig lyd - kanskje det er en dårlig optisk funksjon på ditt utstyr? Det snakkes om teoretiske små forskjeller som kanskje er hørbare for noen med skikkelige gullører. Det er nivået man skriver om. Skal man teste slikt må man prøve masse utstyr og nivå tilpasse hver kilde eksakt. 0.5 dB høyere og du velger den som best. Edit: Og hvis man skal over på en Tandberg spolebånd sak så er det i hvertfall uinteressant. Endret 9. august 2017 av Mr_Spock Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Fint at du vet bedre enn de som lager utstyret Jeg blir stadig overrasket over at folk ikke hører denne forskjellen. Ingen problem i blindtest å velge rett. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 9. august 2017 Forfatter Del Skrevet 9. august 2017 Vi er like (lite) kloke på hvordan dette skal gjøres... :-( Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Hvis du har tilgang til en surround receiver så kan du koble hdmi til denne og koble til rca til pre out utgangene. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 (endret) Nei, det har vel blitt nevnt - kjør DAC fra PC til båndopptaker. Der tror jeg vi alle er enig Eventuelt som nevnt her; kjør HDMI fra PC over til receiver og deretter pre ut til utgang (da slipper du ekstra dac også). Dette vil fungere helt fint. En ok DAC kan kjøpes fra rundt 500,-. Endret 9. august 2017 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå