Gå til innhold

LG B6 proff calibrering eller bytte TV (Grain ++)

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt en LG B6 65" i ca 1 måned. Forsåvidt fornøyd men den fungerer dårlig når det kommer til å vise 1080p materiale. F eks GTO på HBO, ser veldig dårlig ut i forhold til min eldre 4k LCD samsung TV fra 2015. F eks snøstorm scenen på første episode, så ser det veldig pixelert ut + grå og sort går i hverandre på inne scener.

Virker også som det er en del grain eller pixel noise når jeg ser på UHD filmer, usikker på hva som kan skape dette. Går fra perfekt bilde til på kanten til dårlig. Dette selv med film som passengers som er filmet i 6k med 4k DI hvis jeg ikke tar feil.

Vil disse problemene kunne rettes ved å ha en proff kalibrator på besøk?`

Eller er prosessoren i LG TVene såpass dårlig at det ikke er verdt bryet å bruke penger på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, ser nå at det en del bedre etter å rettet på endel instillinger.

Men når det kommer til GOT fra HBO Nordic på PS4 Pro så ser det helt forferdelig ut til tider. Virker som oppskaleringen til 4k ikke fungerer som den skal..

Hvis det er noen som ser på GOT med LG B6, hva slags device bruker dere for HBO Nordic?

Lenke til kommentar

Ok, ser nå at det en del bedre etter å rettet på endel instillinger.

Men når det kommer til GOT fra HBO Nordic på PS4 Pro så ser det helt forferdelig ut til tider. Virker som oppskaleringen til 4k ikke fungerer som den skal..

Hvis det er noen som ser på GOT med LG B6, hva slags device bruker dere for HBO Nordic?

Ingenting er galt. Det er bare HBO Nordic sin stream som suger. Du har nå en bedre TV og manglene er blitt enda tydeligere.

Anbefaler en bedre kilde. Amazon sin stream har mye bedre bilde, men kan ikke skaffes lovlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Enig, HBO har dårlig stream, Amazon er bedre. Netflix sin 4K synes jeg er best av de tre.

Absolutt. Men det er kun Amazon som viser GoT samtidig som HBO (Nordic). Så enn så lenge så er Amazon sin stream det beste vi kan få før Blu-ray utgivelsen.

Lenke til kommentar

HBO Nordic er jo fullstendig krise med tanke på bildekvalitet. Om ikke streaming tjenestene skjerper seg så blir det bluray de neste 10+ årene også. Hadde håper på streaming med UHD bluray-kvalitet både for bilde og lyd.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hmmm... Jeg fikk nylig den nye TV-løsningen fra Altibox, som har HBO integrert, og der vil jeg si at HBO er ca. like bra som Netflix og Amazon Prime. Jeg har riktignok ikke nistirret etter forskjeller eller gjort A/B tester, men etter å ha sett mye TV fra alle tre kilder i det siste har jeg i alle fall ikke fått med meg at den ene eller andre er merkbart dårligere.

Selvsagt unntatt innhold i 4K som ikke finnes hos HBO-N. 4K Dolby Vision fra Netflix er rimelig kule greier.

Lenke til kommentar

Hei, har hatt en LG B6 65" i ca 1 måned. Forsåvidt fornøyd men den fungerer dårlig når det kommer til å vise 1080p materiale. F eks GTO på HBO, ser veldig dårlig ut i forhold til min eldre 4k LCD samsung TV fra 2015. F eks snøstorm scenen på første episode, så ser det veldig pixelert ut + grå og sort går i hverandre på inne scener.

Virker også som det er en del grain eller pixel noise når jeg ser på UHD filmer, usikker på hva som kan skape dette. Går fra perfekt bilde til på kanten til dårlig. Dette selv med film som passengers som er filmet i 6k med 4k DI hvis jeg ikke tar feil.

Eller er prosessoren i LG TVene såpass dårlig at det ikke er verdt bryet å bruke penger på dette?

Lg B6 er den 2016 Oleden med dårligst prosessor. Den har litt mere bilde støy og makro blocking på streaming.

B7 ser renere ut i år med mindre "dancing pixels"

Har en B6 selv på sove rommet og selv på Netflix loading splash screen ser B6n mere kornete ur en G6n på stua.

Lenke til kommentar

Hmmm... Jeg fikk nylig den nye TV-løsningen fra Altibox, som har HBO integrert, og der vil jeg si at HBO er ca. like bra som Netflix og Amazon Prime. Jeg har riktignok ikke nistirret etter forskjeller eller gjort A/B tester, men etter å ha sett mye TV fra alle tre kilder i det siste har jeg i alle fall ikke fått med meg at den ene eller andre er merkbart dårligere.

Selvsagt unntatt innhold i 4K som ikke finnes hos HBO-N. 4K Dolby Vision fra Netflix er rimelig kule greier.

Fikk også HBO ifra GET, og måtte teste litt siden flere sier at kvaliteten fra HBO var dårlig. Men det lille jeg testet med første episode av GoT, så virket det like bra som det jeg er vant med ifra Netflix i samme oppløsning. Mulig GET gjør noe spesielt siden det kjøres via deres tjenester, og ikke direkte i HBO Nordic Appen. 

Lenke til kommentar

Prøv å se om du finner noen anbefalte innstillinger på nettet for TVen, noen som skriver reviews legger også ofte ved innstillingene de brukte. Hvis det ikke gjør det noe bedre, så vil nok ikke proff kalibrering gjøre det heller.

Hadde det på min TV (Panasonic DX900), og jeg så ikke så stor forskjell før jeg testet gammel mot ny, og så det var litt forbedring i sorte delen av bildet. Men det kostet meg 3500,- å få det gjort (Han brukte 3-4 timer), og ifølge han så er Panasonic de som er best å kalibrere, siden de får tilgang til alt av innstillinger, noe de ikke får på de alle av de andre produsentenes TVer.

B6 TVen er vel "billig" OLEDen til LG så vidt jeg vet. Og det er nok elektronikken som bilde behandling, samt filtere osv. de sparer penger på, da selve panelet som regel er det samme som i de  dyrere TVene.

Etter hva jeg har lest, så er noe av "problemet" med OLEDene til LG at de sliter litt i detaljene i det sorte, og der er det elektronikken dems som har problemet, siden OLEDene til Panasonic og Sony ikke har de samme problemene med LG sine paneler (Men igjen er langt dyrere)

Lenke til kommentar

Fikk også HBO ifra GET, og måtte teste litt siden flere sier at kvaliteten fra HBO var dårlig. Men det lille jeg testet med første episode av GoT, så virket det like bra som det jeg er vant med ifra Netflix i samme oppløsning. Mulig GET gjør noe spesielt siden det kjøres via deres tjenester, og ikke direkte i HBO Nordic Appen.

Regner med at kvalitetsproblemene folk snakker om i forhold til HBO Nordic ligger i appen og ikke i kvaliteten som faktisk leveres fra kilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...