Gå til innhold

Nvidia Shield TV - Får ikke HDR til å funke

Anbefalte innlegg

Gikk akkurat til innkjøp av Nvidia Shield TV (2017). Men får ikke HDR til å funke med den.

Har riktig abonnent hos Netflix, funker i smart TV appen på TVen.

HDR funker via Marantz prosessoren min med Oppo sin UHD spiller. (Alle HDMI inngangene støtter HDCP 2.2)

Og benytter samme type HDMI kabel som til Oppoen til Shield.

Men under innstillingene så får jeg ikke tilgang til Dynamisk Range under avansert innstillinger, og kun lov å velge 8 bit REC709 under bilde innstillinger. Så vidt jeg har skjønt så skal det være 10bit som skal kunne velges der for at HDR skal funke.

Eneste grunn til at jeg gikk for Shield, er at den støtter alt, og nokså snart nok for Atmos oppdateringen til Netflix. Gikk lei av at Smart TV løsningen tidvis ikke gir lyd, og er lei av å feilsøke på det de gangene jeg bare har lyst til å se noe, og ikke kaste bort tid på å feilsøke. (Funker fint i lange perioder, så plutselig så funker det ikke, uten at noen innstillinger er endret)

EDIT: Fikk det endelig til. Måtte endre til 4K/24Hz, fikk da opp 12bit som alternativ. Og etter en restart av Shield, så kom HDR opp i Netflix. Synd det ikke ser ut til å funke på 60Hz, hele kjeden min støtter det. Men mulig Shield ikke gjør det. Mulig jeg tester med en ny HDMI kabel når jeg bygger om racket, den jeg bruker nå er litt for lang til denne egentlig, men det var eneste jeg hadde liggende som støtter 18 Gbps overføring.

EDIT 2: ikke fikset alikevel, se post lenger ned.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk ikke fikset det alikvell. I hverfall ikke som ønskelig.

Når jeg fikk aktivert HDR, så får jeg kun 1080p, og ikke 4K. Så at de som ikke er HDR, kun stod som HD, og ikke Ultra HD. Når jeg setter tilbake så kommer Ultra HD opp, men ikke HDR.

Noen forslag?

Ønsker helst begge deler slik jeg hadde det på TVen. Youtube er ikke viktig å se HDR ifra uansett for min del.

Lenke til kommentar

Ser du nevner 12-bit alternativ over her som idag ikke er et alternativ. Netflix leverer HDR på 10-bit, så vet ikke hvor det står 12-bit.

Ifølge formet til støtter de vist også kun hdr på 50/60 Hz men det ser ut til å være den tidligere versjonen.

Når du har satt alle innstillinger korrekt burde du restarte alt utstyr i kjeden og tømme netflix cache.

Lenke til kommentar

Skal teste det siste.

Det er i Shield innstillingene at jeg får valg mellom to 8bit alternativer og to 12 bit alternativer for overføring og fargerom innstillingene. Nr 2 fra toppen under avanserte innstillinger, rett under Dynamisk Range som er grået ut.

Får jeg det ikke til å funke, så får jeg heller levere tilbake til Elkjøp, og legge litt i mellom opp til Xbox One S, som allerede også støtter Atmos fra Netflix.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Mulig at det er en av HDMI kabelen som ikke støtter 4K/60Hz med HDR.

Alt av utstyr støtter det, og kabelne skal også støtte det.

Byttet til Xbox One S, og får heller ikke der HDR i Netflix, selv om den sier at den støtter video med HDR. Testet med UHD disk, og den starter HDR. Testet så med Ang Lee filmen, som er eneste som er utgitt i 4K/60 Hz og HDR, og Xboxen slår da av HDR, mens Oppoen min bare gir svart bilde..

Frykter da litt at det er 7,6m HDMI kabelen som ikke funker på det, selv om det står at den støtter det i spesifikasjonene. Håper det ikke er den, da det blir ett lite helv..... å bytte.

Lenke til kommentar

Nei. Kjøper langt bedre kabler, mange av kablene som følger er absolutt billigste sort, som ikke alltid støtter 18 Gbps, og det er ingen info om hva de støtter heller. Xbox kabelen støtter det nok, men har en AudioQuest Forest kabel i nå, som har langt bedre mekanisk tilkobling også.

Fikk Ang Lee filmen til å kjøre som den skulle. Trengte av en eller annen grunn å starte alt på nytt for at den skulle starte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...