aanundo Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Jeg ser ikke hvorfor staten skal være noe bedre til å produsere vann, strøm eller utdanningstjenester enn de er til å produsere biler, sykler, smarttelefoner eller underholdning. Det er kanskje dette som er forskjellen på de som tror sosialisme er bedre enn kapitalisme? Jeg for min del tror vi får det best dersom vi ikke er prinsipielle, og satser videre på det som har vist seg å være bra i Norge. Håper ikke private får eierforhold til hverken veier, vann, elektrisitet, skoler eller helsetjeneste. Samtidig bør private slippe til for at ikke det offentlige byråkratiet skal sovne og innbille seg at folk flest er til for dem. Det høye skattenivået i Norge(60%) er kan hende den viktigste faktoren for velferden vår. Samtidig bør vi ikke glemme at det er arbeidsplassene i konkurranseutsatt industri som egentlig skaffer inntektene, slik at en arbeidsplass av denne type skaffer livsopphold til 4 andre. De aller beste arbeidsplassene er i Statkraft og Statnett, som forvalter arvesølvet vårt. Dette er offentlige arbeidsplasser, så verdiskapningen kan like gjerne fellesskapet stå for. Hvorfor er de aller beste arbeidsplassene i Statkraft og statnett? Først promoterer du konkurranseutsetting, så promoterer du statlige monopolproduksjon. Jeg er forvirret. Grunnen er det direktøren i Lyse ville frem til da han uttalte: "Selv en apekatt kan tjene penger på et vannkraftverk". Terra-skandalen er også et bevis på at vannkraftinvesteringer blir sett på som det aller sikreste, og noen vannkraftkommuner ble derfor lurt inn i eiendomsmarkedet og tapte penger. Et nedbetalt vannkraftverk kan selge strøm for 5 øre pr. kWh uten å tape penger, og derfor er en jobb her en jobb livet ut og i tillegg skaffer vannkraftverkene kapital som er motoren for offentlig sektor, for NAV, for tjenesteytende virksomhet og for pensjonister. Det er ikke uten grunn vannkraftverkene våre blir kalt "Arvesølvet", og det er avgjørende viktig at ikke dette selges til private. Frp ville nok fått en god slump penger dersom vannkraften ble solgt til Tyskland, men samtidig ville det være et ran fra alle de som kommer etter oss og skal bo i Norge. Generelt kan vi si at industri som utnytter naturressursene kan med fordel være i fellesskapet sitt eie, mens industri hvor vi må konkurrere internasjonalt bør vi støtte med alle midler så lenge eierne bor i Norge. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Jeg ser ikke hvorfor staten skal være noe bedre til å produsere vann, strøm eller utdanningstjenester enn de er til å produsere biler, sykler, smarttelefoner eller underholdning. Det er kanskje dette som er forskjellen på de som tror sosialisme er bedre enn kapitalisme? Jeg for min del tror vi får det best dersom vi ikke er prinsipielle, og satser videre på det som har vist seg å være bra i Norge. Håper ikke private får eierforhold til hverken veier, vann, elektrisitet, skoler eller helsetjeneste. Samtidig bør private slippe til for at ikke det offentlige byråkratiet skal sovne og innbille seg at folk flest er til for dem. Det høye skattenivået i Norge(60%) er kan hende den viktigste faktoren for velferden vår. Samtidig bør vi ikke glemme at det er arbeidsplassene i konkurranseutsatt industri som egentlig skaffer inntektene, slik at en arbeidsplass av denne type skaffer livsopphold til 4 andre. De aller beste arbeidsplassene er i Statkraft og Statnett, som forvalter arvesølvet vårt. Dette er offentlige arbeidsplasser, så verdiskapningen kan like gjerne fellesskapet stå for. Hvorfor er de aller beste arbeidsplassene i Statkraft og statnett? Først promoterer du konkurranseutsetting, så promoterer du statlige monopolproduksjon. Jeg er forvirret. Grunnen er det direktøren i Lyse ville frem til da han uttalte: "Selv en apekatt kan tjene penger på et vannkraftverk".Terra-skandalen er også et bevis på at vannkraftinvesteringer blir sett på som det aller sikreste, og noen vannkraftkommuner ble derfor lurt inn i eiendomsmarkedet og tapte penger. Et nedbetalt vannkraftverk kan selge strøm for 5 øre pr. kWh uten å tape penger, og derfor er en jobb her en jobb livet ut og i tillegg skaffer vannkraftverkene kapital som er motoren for offentlig sektor, for NAV, for tjenesteytende virksomhet og for pensjonister. Det er ikke uten grunn vannkraftverkene våre blir kalt "Arvesølvet", og det er avgjørende viktig at ikke dette selges til private. Frp ville nok fått en god slump penger dersom vannkraften ble solgt til Tyskland, men samtidig ville det være et ran fra alle de som kommer etter oss og skal bo i Norge. Generelt kan vi si at industri som utnytter naturressursene kan med fordel være i fellesskapet sitt eie, mens industri hvor vi må konkurrere internasjonalt bør vi støtte med alle midler så lenge eierne bor i Norge. Småkraft A/S er solgt til Tyskland Men hva er det "tilbakefallsretten sier", loven som var prøvd opphevet. Nu har vi et datasenter som skal ha 200 MW, hva står det i dei kontraktene. Er der noen garantier som kan linkes rett inn i statskassen ? Det er realiteter som er realiteter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå