Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jording inn til huset.

Anbefalte innlegg

Hei ! Hvordan skal det gjøres med jording inn til huset ? Er det vanlig praksis at jordingen ligger åpent eller skal denne graves ned helt fram til huset ? Legger ved et bilde, dette er gjort av fagfolk og syns det er merkelig at kabelen ligger framme i gresset.

post-417159-5404726_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har noen glemt seg bort eller forsømt seg, med å ikke gjøre seg ferdig Ring og gi beskjed til firmaet.

Dette er ikke godkjent slik det er nå.

Hvis det er et autorisert elektrikerfirma vil dem rette opp i dette straks.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

To skjøter på under 100cm, virker dårlig planlagt. Usikker på om den "rottehale"-skjøten er godkjent for å graves ned. Jeg har aldri brukt den ute før.

Det er også litt spesielt at alle jordingene som kommer opp av bakken er isolerte, men det kan hende dette går til utstyr som ikke vises på bildet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jording skal ligge nedgravd fram til veggen og det skal være kobberwire, ikke PN, RK ellar andre finnepå nødløsninger.

Det på bildet fungerer men på sikt kan for eksempel gressklipperen finne det og rive det av.

Koblinger i bakken skal enten være C-press eller sveiset så noe skrukoblinger duger heller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kontakt DLE (det lokal eltilsyn) dem kan verifisere om dette er godkjent.

Send dem bildet.

Dersom DLE sier det er ok, så er kravet til jordledning svært slapp etter min mening.

Det virker totalt uforståelig for meg at dette er helt ok både før skaden (kabel skal beskyttes mot ytre skade) og det som er gjort etter skaden.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...