Gå til innhold

Timelapse av en tur jeg syklet i Oslo den 23. juli


Anbefalte innlegg

Heisann. Har syklet i et drøyt år nå og akkurat laget min første video.

 

Filmet med GoPro og det var en tur i Oslo-området. Syklet Huseby > Lysaker > Sandvika > Asker -> Huseby.

 
Turen ble 52,5 km, og tok totalt 2.20t. 
Gjennomsnittsfart: 22,4 km/h Toppfart: 50 km/h.
 
Hadde satt pris på litt tilbakemeldinger på videoen. Er mitt første forsøk på redigering og filming. =) 
 
Her er videoen: 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er feedback fra en som ikke er interessert i sykling men liker timelapses, GoPro og video generelt.

  • Den er alt for lang. Nå spørs det hva målgruppen din er, men de færreste orker å se en timelapse på 37 minutter. Hvis målgruppen din er tilfeldige folk på internett eller familie så tror jeg du må holde deg på under 5 minutt. Tålmodighet er dyrt i disse tider. Hvis du sikter deg til en målgruppe som er villig til å se så lange klipp så gjelder det å få mest mulig ut av den.

 

  • Kameraet vingler mye og kan bli litt ubehagelig å se på. Skal du feste den slik du har nå så anbefaler jeg en gimbal (feks GoPro Karma Grip) som stabiliserer bildet. Det vil gjøre videoen 10x bedre umiddelbart og bli mye mer behagelig å se på. Det koster litt, men med mindre du kjører elektronisk bildestabilisering i redigeringen så blir det eneste valget.

 

  • Klipping og musikk burde ha litt rytme i seg. Du vil gjerne fenge seeren litt. Så en mer spennende sang, samt fjerne vindstøyen fra klippet, kan hjelpe. Om du fortsatt vil ha en ren timelapse uten klipping så er det vanskelig å gjøre noe utenom å variere hastigheten på klippet (raskere når det skjer lite, kjør den saktere hvis det er noe interessant på veien). Er ikke sikkert det er mulig eller aktuelt hvis du skal sykle hele veien i ett, men å bytte kameravinkler av og til kan også gjøre klippet mye mer interessant.

 

  • Øk kontrasten og kanskje fargemetningen litt. Eller legg på et filter/LUT i redigeringsprogrammet. Det kan gjøre at klippet ser penere ut, men du kan fint beholde den looken du har nå hvis du vil det.

Kort fortalt; få stabilisert bildet (enten via redigering hvis mulig eller via en gimbal), gjør videoen kortere (enten klipp bort mye, eller øk hastigheten på timelapsen) og fjern vindstøy (for høy i forhold til musikken).

Min mening så klart, kan hende folk i sykkelmiljøet er uenig. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjedelig, du kunne klippet vekk litt (mye) og minst doblet hastigheten på timelapsen.

Takk for svar, tenker du da å klippe vekk mye midt i eller? Eller bare vise highlights liksom?

 

Kommer vel litt an på hvem du har laget videoen for. Er det for familie så er det greit at den er litt lang'ish. Er det for et generellt YT publikum så må videoen være kort nok til at man gidder å se hele, 40 minutter med 2x hastighet er ikke noe folk orker å se. Jeg ville tatt med høydepunktene som du skriver, hatt litt høyere hastighet noen steder, litt lavere noen steder.

 

Det er veldig vanskelig å gjøre en "kjedelig" sykkelturvideo spennende/koselig/ålreit å se på. Hvis du har lyd så kan du kjøre 1x noen steder der du f.eks. sier noe om hvor du er, men bare veldig kort.

 

Det jeg vil frem til er vel at det må være mye variasjon i videoen :)

Lenke til kommentar

Tips til neste gang - prøv å feste kamera til ramme i stedet for styret - jeg tror det blir betydelig stødigere.

Om du vil gjøre litt mere ut av videoen kan timelape også fint kombineres med litt innklippsbilder - bein som tråkker - hånd på styret - brems - bilder av trafikk /utsikt - og deg selv - spesielt om du vil vise filmen til de som kjenner deg. 

Lenke til kommentar

En klar forbedring fra den forrige! Bra jobbet.

Tipsene avo ga deg er også veldig gode. Krever litt innsats å lage flere vinkler og slikt, men det er en veldig god følelse når man får det til og ser det ferdige produktet.

Og anbefaler deg å ha en ramme/outline rundt teksten  (trykk for bilde) i starten, slik at teksten blir lettere å lese. Bra at du klipper i takt til musikken også. Nå blir teksten i starten kanskje litt for lang i forhold til hvor kort den er på skjermen, så det var ikke lett å få med alt første gangen, kan også være noe å ha i bakhodet. La teksten stå ca dobbelt så lenge, og heller klipp til neste beat, ved behov.

Å stabilisere bildet blir definitivt det neste steget. Feste på rammen kan hjelpe. Har du da i tillegg noen ekstra klipp så blir det suverent. Husk at ekstra klipp som det kan filmes når som helst. Trenger ikke "ødelegge" turen for å stoppe og bytte kameravinkel midt i. Så lenge lyssettingen matcher (ikke film på kvelden det som skal klippes midt i mellom 2 dag-klipp. Tenk sol/skygge også) så kan du filme de ekstraklippene neste dag. 

Ellers god forbedring, spent å se hvordan neste blir!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Se linken ovenfor :D Thoughts? 

En klar forbedring fra den forrige! Bra jobbet.

Tipsene avo ga deg er også veldig gode. Krever litt innsats å lage flere vinkler og slikt, men det er en veldig god følelse når man får det til og ser det ferdige produktet.

Og anbefaler deg å ha en ramme/outline rundt teksten  (trykk for bilde) i starten, slik at teksten blir lettere å lese. Bra at du klipper i takt til musikken også. Nå blir teksten i starten kanskje litt for lang i forhold til hvor kort den er på skjermen, så det var ikke lett å få med alt første gangen, kan også være noe å ha i bakhodet. La teksten stå ca dobbelt så lenge, og heller klipp til neste beat, ved behov.

Å stabilisere bildet blir definitivt det neste steget. Feste på rammen kan hjelpe. Har du da i tillegg noen ekstra klipp så blir det suverent. Husk at ekstra klipp som det kan filmes når som helst. Trenger ikke "ødelegge" turen for å stoppe og bytte kameravinkel midt i. Så lenge lyssettingen matcher (ikke film på kvelden det som skal klippes midt i mellom 2 dag-klipp. Tenk sol/skygge også) så kan du filme de ekstraklippene neste dag. 

Ellers god forbedring, spent å se hvordan neste blir!

Lenke til kommentar

Ny video nå :)

https://www.youtube.com/watch?v=KMo2YT-WNjo

 

- noe brå slutt

- skal prøve å filme neste gang uten venstre del av styret i bildet

- driver å sparer til å kjøpe noe som gjør at det ikke rister så mye

 

tanker?

Klart mye bedre!

Jeg synes faktisk styret i bildet gir litt dybde i filmen, men du bør heller ha høyre enn venstre del av styret med. (Grunnleggende bildepsykologi- vi "leser" bilde fra venstre mot høyre)

Da kan du jo leke litt med å la hånda dirigere litt handling. Senke farta på filmen ned når du bremser, øke på når du girer opp etc.

Kanskje ikke hele tiden, men i alle fall litt nå og da.

Om du sparer til et feste med demping - glem det. Bruk penga på noe annet. Du må enten ha et kamera med stabilisering, eller gjøre det digitalt etterpå.(ofte like greit)

Skal du kjøpe noe som hever filmen ville jeg heller se etter et lite speil, og sette det så vi ser deg som sliter, puster, smiler, svetter, banner(?) etc. Kan bli litt vrient å plassere både speil og kamera, men du verden så mye gøyere å se på om du tør å ta hovedrollen selv.

 

... men uansett. Nyt turen. Det er det viktigste.

Om video er gøy, kan du jo pusle videre med det også, men om "gode" råd fra folk som meg bare blir pes, kan du være svært fornøyd med det du har gjort av video så langt, og heller nyte sykkelturen enn å høre på mitt vås...

Lenke til kommentar

Selv syns jeg filmene fort ble kjedelige. Ikke bry deg så mye om utstyr, fokuser heller på å lage interessant innhold. Prøv å fortell oss en historie, en historie jeg gjerne vil se fra start til slutt. 

 

Skal dog mye til for å gjøre filmer som dette interessante for oss som ikke har interesse for sykkel. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...