Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Umulig utleier - Krever husleie uten at jeg har tilgang til leiligheten

Whetscript

Anbefalte innlegg

Du har avtalt 3 måneders oppsigelsestid,og må betale for dette, enten du bor der eller ikke. Det er vanlig å levere tilbake alt av nøkler og tilganger når man flytter ut, så er det opp til utleier å finne ny leieboer. Hvorvidt dette skjer i din oppsigelsestid eller ikke er ikke relevant for ditt leieforhold.

Sprøyt. Du bør avstå fra å svare i jus-forumet om du ikke kan jussen.

Det tidspunktet utleier frivillig mottar/krever disposisjon og dermed fratar leietaker disposisjon er den faktiske overtakelse.

Det er overtakelse som avgjør når leien avsluttes.

I oppsigelsestiden kan utleier kreve tilgang og tilrettelegging for visninger med rimelig varsel til leietaker - intet mer eller mindre. Dette er også alt en utleier trenger. Man annonserer leiligheten i det oppsigelsen er mottatt, ber leietaker holde det rent og ryddig på X dato fordi det skal holdes visning, og skriver kontrakt med ny leietaker hvor overtakelse er dagen etter oppsigelsestiden utløper.

Om evt ny leietaker gjerne vil overta tidligere, går man i dialog med nåværende leier om å flytte ut tidligere, og han skal da selvsagt ikke betale leie for mer enn den avtalt avkortede oppsigelsestiden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering;

Jeg har nå fått svar på mailen hvor jeg nevnte at jeg ikke kommer til å betale leie frem til jeg fikk tilgang til leiligheten igjen, og fikk da dette som svar;

"

Du har fraflyttet etter eget ønske og oppgitt rådigheten over leiligheten.du har Da ingen grunn til  å disponere nøkler eller garasjeåpner . Hva skulle det ha til hensikt?

Som jeg tidligere har sagt vil jeg forfølge kravet rettslig om du ikke betaler i henhold til kontrakten .
Leiligheten er ikke i samme stand som da du overtok og dersom du fremdeles skal kverulere vil jeg også avkreve deg vederlag for det.
"

Så nå begynner han altså også å prøve skremme meg med at leiligheten har mangler, og at han vill ta dette videre om jeg ikke slutter "kverulere" (Står på hva som er min rett). Verdt og nevne var at han godkjente leiligheten UTEN mangler når vi gikk igjennom leiligheten og han fikk nøklene...

Jeg sendte som svar;

"
Eneste grunnen til jeg ga fra meg garasjeport åpneren og nøklene var da du sa jeg ikke hadde krav på å ha tilgang til leiligheten under oppsigelsetiden.

Jeg tok dette for god fisk men valgte heldigvis å undersøke dette videre når jeg kom hjem.

Hensikten med å ha nøklene og garasjeport åpneren er at så lenge jeg betaler for leiligheten så skal jeg også kunne bruke denne om ønskelig.

Du må gjerne følge dette opp rettslig om du så ønsker, men tror ikke du kommer langt med saken din da du krever leie for en leilighet som du ikke lar meg disponere.

Leiligheten gikk vi også igjennom sammen og du godkjente standen til leiligheten, at du skal true med at jeg har gjort noe med leiligheten i etterkant blir for dumt.

Ref;

§ 10-2.Tilbakelevering

Den dagen leieforholdet opphører, skal leieren stille husrommet med tilbehør til utleierens disposisjon. Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet.

"

Begynner virke som han truer med å gå til sak og satser på at jeg bare skal gi etter.

Endret av Whetscript
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skremmende med det hele er at dette er en person som driver sitt eget advokatfirma. Skulle trodd en person med slik autoritet hadde større respekt og kjennskap til loven enn hva han antyder i denne saken.

Endret av Whetscript
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har han skrevet leiekontrakten selv eller er det en standardkontrakt?

Det er den standardkontrakten man printer ut. (husker ikke navnet på den men den er identisk som alle andre kontraktene jeg har skrevet under på i min tid som leietaker.)

Lenke til kommentar

Det er litt feil hjemmelsbruk her. I utgangspunktet er ikke husleieloven § 10-2 relevant. Man kan ikke bruke § 10-2 for å skyte tilbakeleveringstidspunktet bakover i tid relativt til siste dag i oppsigelsestiden ("dagen leieforholdet opphører"), kun fremover.

Det følger av husleieloven § 5-1 første ledd at "utleieren plikter i leietiden å stille husrommet til leierens disposisjon i samsvar med avtalen". "Leietiden" er fra startdag i kontrakten og ut oppsigelsestidens siste dag.

Dersom nøkler leveres tilbake etter krav fra utleier bryter utleier sin plikt til å stille husrommet til leietakers disposisjon. Leietakeren får da rettigheter som er nevnt i husleieloven § 5-7, forutsatt at kontraktsbruddet ikke beror på leietakers forhold: Retting, avslag i leie hvis mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen hvis mangelen er vesentlig, kreve erstatning, og holde tilbake leie.

Dersom nøkler leveres tilbake på leietakers initiativ uten at utleier har tatt noe initiativ til dette foreligger ikke noe brudd på § 5-1, og dermed heller ingen rettigheter etter § 5-7. Dersom utleier nekter å gi nøklene tilbake etter at leietaker frivillig har levert dem inn vil det være et brudd på § 5-1 fra det tidspunktet utleier nekter utlevering.

Ikke forutsett kompetanse bare fordi utleier er advokat. Forutsett heller ikke vond vilje. Også i jussens verden blant profesjonelle er det mange avgjørelser som går på magefølelsen, "slik tror jeg jussen på feltet er". Men hvis utleier er advokat og bruker firmamail eller advokattittel i sine personlige forretningsforhold kan det være misbruk av advokattittelen, som er et brudd på de etiske reglene i advokatforskriften.

Ikke la brev og henvendelser gå ubesvart (det kan brukes for å underbygge et krav om saksomkostninger selv om utleier taper saken). Sørg for at utleier vet om din nye adresse (forliksrådet gjør ingen egne undersøkelser av din adresse, de stoler på utleier). Flytter du langt, husk at tvister om leieforhold kan tas for forliksrådet i eiendommens rettskrets, de må ikke nødvendigvis klages inn for forliksrådet i saksøktes hjemsteds rettskrets.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Det er litt feil hjemmelsbruk her. I utgangspunktet er ikke husleieloven § 10-2 relevant. Man kan ikke bruke § 10-2 for å skyte tilbakeleveringstidspunktet bakover i tid relativt til siste dag i oppsigelsestiden ("dagen leieforholdet opphører"), kun fremover.

Det følger av husleieloven § 5-1 første ledd at "utleieren plikter i leietiden å stille husrommet til leierens disposisjon i samsvar med avtalen". "Leietiden" er fra startdag i kontrakten og ut oppsigelsestidens siste dag.

Dersom nøkler leveres tilbake etter krav fra utleier bryter utleier sin plikt til å stille husrommet til leietakers disposisjon. Leietakeren får da rettigheter som er nevnt i husleieloven § 5-7, forutsatt at kontraktsbruddet ikke beror på leietakers forhold: Retting, avslag i leie hvis mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen hvis mangelen er vesentlig, kreve erstatning, og holde tilbake leie.

Dersom nøkler leveres tilbake på leietakers initiativ uten at utleier har tatt noe initiativ til dette foreligger ikke noe brudd på § 5-1, og dermed heller ingen rettigheter etter § 5-7. Dersom utleier nekter å gi nøklene tilbake etter at leietaker frivillig har levert dem inn vil det være et brudd på § 5-1 fra det tidspunktet utleier nekter utlevering.

Ikke forutsett kompetanse bare fordi utleier er advokat. Forutsett heller ikke vond vilje. Også i jussens verden blant profesjonelle er det mange avgjørelser som går på magefølelsen, "slik tror jeg jussen på feltet er". Men hvis utleier er advokat og bruker firmamail eller advokattittel i sine personlige forretningsforhold kan det være misbruk av advokattittelen, som er et brudd på de etiske reglene i advokatforskriften.

Ikke la brev og henvendelser gå ubesvart (det kan brukes for å underbygge et krav om saksomkostninger selv om utleier taper saken). Sørg for at utleier vet om din nye adresse (forliksrådet gjør ingen egne undersøkelser av din adresse, de stoler på utleier). Flytter du langt, husk at tvister om leieforhold kan tas for forliksrådet i eiendommens rettskrets, de må ikke nødvendigvis klages inn for forliksrådet i saksøktes hjemsteds rettskrets.

Endret av HighGoat
Lenke til kommentar

Satan jeg heier på deg.  

Hold oss oppdatert 

Edit: Ble forvirret nå... Hvorfor skriver du, HighGoat, som om du var TS Wehtscript? 

Har ikke du en lignende sak gående, men fra utleiers perspektiv? 

Endret av NatroN
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...