K N Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Hei! PCen har 2 vifter inn i front, som blåser inn, og 2 stk i topp, som blåser ut. Vannkjøling av CPU. PCen har en GTX 780ti som legger seg konsekvent mellom 82-85 grader så fort jeg åpner opp f.eks PUBG. Er dette normalt? Er det OK at den gjør det? Installerte de to viftene i topp denne uken da det ikke var noe luft som gikk ut, men det endret ikke temperaturen i det heletatt. Har prøvd å ta av dekselet på kabinettet også, uten at det hadde noen ytterligere påvirkningsgrad. Hva kan jeg evt gjøre for å forbedre det, om det er noe som må gjøres? På forhånd, takk for alle tips og svar Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Ja, det er normal temp for et skjermkort. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Hva kan jeg evt gjøre for å forbedre det, om det er noe som må gjøres? Vanskelig å hjelpe deg når vi ikke vet så mye om hvilket kabinett du har eller noe annet. Er det snakk om 780Ti referanse eller 3. parts kort? Bilder av maskina vil hjelpe også. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Har prøvd å ta av dekselet på kabinettet også, uten at det hadde noen ytterligere påvirkningsgrad. Det hjelper kun hvis du ikke bruker noen ekstra vifter. Det man ønsker er en "støvsugereffekt", altså luft inn i en ende og ut i den andre enden. Vanlig praksis er vifter som suger inn foran og vifter som blåser ut bak og i toppen. Merk at du bør ha undertrykk, altså at det blåser sterkere ut av kabinettetet så lufta ikke "sitter inni" kabinettet. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Merk at du bør ha undertrykk, altså at det blåser sterkere ut av kabinettetet så lufta ikke "sitter inni" kabinettet. Ulike meninger om det der. Det jeg har hørt er at da kommer det mer støv i kabinettet (ved undertrykk). Har man overtrykk, så presses luft (og da støv) ut av alle åpninger i kabinettet. Eller man kan ha en balanse da. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 undertrykk fører til masse støv i kassa ja, littegrann overtrykk er bedre sånn sett. men det relevante her er hvilken kjøletype som står montert på skjermkortet. orginalkjølerne er som oftest dårlige kjølere sammelignet med de forskjellige skjermkortkjølerne som blir laget av de som selger korta. en ting du kan gjøre er å ta av kjøleren på kortet, gjøre den ren for støv og legge på ny kjølepasta på grafikkprosessoren. det ligger haugevis av videoer på youtube som viser dette i detaljer. om du sier hvilket kort du har, så kan vi sikkert finne en video til deg som er bra. Lenke til kommentar
K N Skrevet 30. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2017 men det relevante her er hvilken kjøletype som står montert på skjermkortet. orginalkjølerne er som oftest dårlige kjølere sammelignet med de forskjellige skjermkortkjølerne som blir laget av de som selger korta. en ting du kan gjøre er å ta av kjøleren på kortet, gjøre den ren for støv og legge på ny kjølepasta på grafikkprosessoren. det ligger haugevis av videoer på youtube som viser dette i detaljer. om du sier hvilket kort du har, så kan vi sikkert finne en video til deg som er bra. Det er originalkjøleren jeg har. Dog når den går på 85 grader så står vifta på 40-50% i følge Afterburner. Er GTX 780TI jeg har Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Det er originalkjøleren jeg har. Dog når den går på 85 grader så står vifta på 40-50% i følge Afterburner. Er GTX 780TI jeg har Ja, men er det referanse kjøleren til nVidia, eller en fra MSI, Asus, Gigabyte osv? Det har mye å si skjønner du... Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 GTX 780 Ti har max temperatur på 95 grader, så 85 grader er ikke så voldsomt. Kommer også an på vifte profilen som kortet er satt opp med. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Hva kan jeg evt gjøre for å forbedre det, om det er noe som må gjøres? Du kan sette temp limit i MSI Afterburner eller EVGA Precision til en lavere temperatur. Nvidias GPU Boost sørgerer for at kortet da heller vil spinne opp viftene og/eller redusere ytelsen framfor å booste ytelsen så kraftig. Lenke til kommentar
K N Skrevet 31. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2017 Det er originalkjøleren jeg har. Dog når den går på 85 grader så står vifta på 40-50% i følge Afterburner. Er GTX 780TI jeg har Ja, men er det referanse kjøleren til nVidia, eller en fra MSI, Asus, Gigabyte osv? Det har mye å si skjønner du... Det er referansekjøleren som står der. Hva kan jeg evt gjøre for å forbedre det, om det er noe som må gjøres? Du kan sette temp limit i MSI Afterburner eller EVGA Precision til en lavere temperatur. Nvidias GPU Boost sørgerer for at kortet da heller vil spinne opp viftene og/eller redusere ytelsen framfor å booste ytelsen så kraftig. Takk for tips Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Det er referansekjøleren som står der. 80-84 grader er helt normalt for nVidia sin referanse kjøler. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 780 ti med referanse har en max temperatur på 95 grader, så 85 grader er ikke for varmt nei. https://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-780-ti/specifications Lenke til kommentar
K N Skrevet 1. august 2017 Forfatter Del Skrevet 1. august 2017 Har ønske om å få ned temperaturen endel, om det er mulig. Hvor kan jeg kjøpe ny kjøler, og hva skal jeg se etter? Var litt mer inn i dette før det kom kjøling på skjermkortene... og ja, det er en stund siden Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Om du ikke er allergisk mot støy, kan du sette opp rpm på viften. Mine 1080 er på 100% på viftene, støyer ja men er da på ca 74c, Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Har ønske om å få ned temperaturen endel, om det er mulig. Hvor kan jeg kjøpe ny kjøler, og hva skal jeg se etter? Var litt mer inn i dette før det kom kjøling på skjermkortene... og ja, det er en stund siden Vet at EVGA selger separate kjølere, men de ligger på drøye 1800 om man kjøper de i norsk butikk. Da kan man likegreit heller investere i et nytt skjermkort, da den prisen ligger omtrent på 1060 som er tilsvarende det du har i dag. Du trenger egentlig ikke noe lavere temperatur enn du har i dag, men om det plager deg såpass mye så er nok nytt skjermkort den beste investeringen du kan gjøre. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Jo lavere temp, mere ytelse. Men mere støy. Støv er og viktig å fjerne. Kjører jeg auto går MhZ ned Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 (endret) Det er originalkjøleren jeg har. Dog når den går på 85 grader så står vifta på 40-50% i følge Afterburner. Siden du har Afterburner allerede, så prøv å sett opp en mer "aggressiv" vifteprofil på kortet. Min er følgende (EVGA GTX 1080 FTW): Auto (Userdefined) 0 % - 0-45°C 40 % - 45-60°C 60 % - 60-70°C 100 % - 70°C+ Med denne profilen (på dette kortet) er 77°C det høyeste jeg har sett, uansett hva jeg gjør. https://1drv.ms/i/s!AuFMZD__7mN2gxPQoDTfJT-1GcP_ Endret 18. august 2017 av PaladinNO Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Ikke jeg heller ser 80c. Setter mine på ca 74c. 1080 folding. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå