Gå til innhold

GTX 780ti - 85 grader, for varmt?


K N

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

PCen har 2 vifter inn i front, som blåser inn, og 2 stk i topp, som blåser ut.

Vannkjøling av CPU.

 

PCen har en GTX 780ti som legger seg konsekvent mellom 82-85 grader så fort jeg åpner opp f.eks PUBG.

Er dette normalt? Er det OK at den gjør det?

 

Installerte de to viftene i topp denne uken da det ikke var noe luft som gikk ut, men det endret ikke temperaturen i det heletatt. Har prøvd å ta av dekselet på kabinettet også, uten at det hadde noen ytterligere påvirkningsgrad.

 

Hva kan jeg evt gjøre for å forbedre det, om det er noe som må gjøres?

 

På forhånd, takk for alle tips og svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å ta av dekselet på kabinettet også, uten at det hadde noen ytterligere påvirkningsgrad.

 

Det hjelper kun hvis du ikke bruker noen ekstra vifter. Det man ønsker er en "støvsugereffekt", altså luft inn i en ende og ut i den andre enden. Vanlig praksis er vifter som suger inn foran og vifter som blåser ut bak og i toppen. Merk at du bør ha undertrykk, altså at det blåser sterkere ut av kabinettetet så lufta ikke "sitter inni" kabinettet.

Lenke til kommentar

Merk at du bør ha undertrykk, altså at det blåser sterkere ut av kabinettetet så lufta ikke "sitter inni" kabinettet.

 

Ulike meninger om det der. Det jeg har hørt er at da kommer det mer støv i kabinettet (ved undertrykk).  Har man overtrykk, så presses luft (og da støv) ut av alle åpninger i kabinettet. Eller man kan ha en balanse da.

Lenke til kommentar

undertrykk fører til masse støv i kassa ja, littegrann overtrykk er bedre sånn sett.

 

men det relevante her er hvilken kjøletype som står montert på skjermkortet. orginalkjølerne er som oftest dårlige kjølere sammelignet med de forskjellige skjermkortkjølerne som blir laget av de som selger korta. 

 

en ting du kan gjøre er å ta av kjøleren på kortet, gjøre den ren for støv og legge på ny kjølepasta på grafikkprosessoren. det ligger haugevis av videoer på youtube som viser dette i detaljer.

 

om du sier hvilket kort du har, så kan vi sikkert finne en video til deg som er bra.

Lenke til kommentar

men det relevante her er hvilken kjøletype som står montert på skjermkortet. orginalkjølerne er som oftest dårlige kjølere sammelignet med de forskjellige skjermkortkjølerne som blir laget av de som selger korta. 

 

en ting du kan gjøre er å ta av kjøleren på kortet, gjøre den ren for støv og legge på ny kjølepasta på grafikkprosessoren. det ligger haugevis av videoer på youtube som viser dette i detaljer.

 

om du sier hvilket kort du har, så kan vi sikkert finne en video til deg som er bra.

 

Det er originalkjøleren jeg har. Dog når den går på 85 grader så står vifta på 40-50% i følge Afterburner.

Er GTX 780TI jeg har :) 

Lenke til kommentar

 

Det er originalkjøleren jeg har. Dog når den går på 85 grader så står vifta på 40-50% i følge Afterburner.

Er GTX 780TI jeg har :)

 

Ja, men er det referanse kjøleren til nVidia, eller en fra MSI, Asus, Gigabyte osv? Det har mye å si skjønner du...

 

 

Det er referansekjøleren som står der.

 

 

 

 

Hva kan jeg evt gjøre for å forbedre det, om det er noe som må gjøres?

Du kan sette temp limit i MSI Afterburner eller EVGA Precision til en lavere temperatur. Nvidias GPU Boost sørgerer for at kortet da heller vil spinne opp viftene og/eller redusere ytelsen framfor å booste ytelsen så kraftig.

 

 

Takk for tips :) 

Lenke til kommentar

Har ønske om å få ned temperaturen endel, om det er mulig.

Hvor kan jeg kjøpe ny kjøler, og hva skal jeg se etter?

 

Var litt mer inn i dette før det kom kjøling på skjermkortene... og ja, det er en stund siden :)

 

Vet at EVGA selger separate kjølere, men de ligger på drøye 1800 om man kjøper de i norsk butikk. Da kan man likegreit heller investere i et nytt skjermkort, da den prisen ligger omtrent på 1060 som er tilsvarende det du har i dag.

 

Du trenger egentlig ikke noe lavere temperatur enn du har i dag, men om det plager deg såpass mye så er nok nytt skjermkort den beste investeringen du kan gjøre. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er originalkjøleren jeg har. Dog når den går på 85 grader så står vifta på 40-50% i følge Afterburner.

 

Siden du har Afterburner allerede, så prøv å sett opp en mer "aggressiv" vifteprofil på kortet.

 

Min er følgende (EVGA GTX 1080 FTW):

 

Auto (Userdefined)

0 % - 0-45°C

40 % - 45-60­°C

60 % - 60-70°C

100 % - 70°C+

 

Med denne profilen (på dette kortet) er 77°C det høyeste jeg har sett, uansett hva jeg gjør.

 

https://1drv.ms/i/s!AuFMZD__7mN2gxPQoDTfJT-1GcP_

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...