Erlend Tangeraas Lygre Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Får de fleste norske byggesprekker til å blekne.3 skandaleprosjekter som sprengte budsjettene Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aheeSuTd Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Ringeriksbanen ble i 2008 stipulert til å koste 7,4 milliarder kroner. Etter omfattende utredning de siste årene er nå prislappen steget til minst 30 milliarder kroner. Bare for jernbanen. Det er før en eneste spade er stukket i jorda for dette terrengmessig mildt sagt krevende prosjektet. I tillegg kommer alle sekundære kostnader for de berørte partene særlig i Hole kommune hva gjelder kommunale tiltak for endret infrastruktur, private eiendommer, miljø og et internasjonalt vernet våtmarksystem på hele 3200 mål. Hole kommune er en kommune med dårlig råd som ikke er i stand til å møte de enorme utfordringene fellesprosjektet E16 og Ringeriksbanen og Stortingets politiske flertall vil kreve av dem. Hva sluttregningen for dette drømmeprosjektet vil bli, kan vi bare spekulere over i dag. 30 milliarder kroner synes alt for lite. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Ringeriksbanen ble i 2008 stipulert til å koste 7,4 milliarder kroner. Etter omfattende utredning de siste årene er nå prislappen steget til minst 30 milliarder kroner. Bare for jernbanen. Det er før en eneste spade er stukket i jorda for dette terrengmessig mildt sagt krevende prosjektet. I tillegg kommer alle sekundære kostnader for de berørte partene særlig i Hole kommune hva gjelder kommunale tiltak for endret infrastruktur, private eiendommer, miljø og et internasjonalt vernet våtmarksystem på hele 3200 mål. Hole kommune er en kommune med dårlig råd som ikke er i stand til å møte de enorme utfordringene fellesprosjektet E16 og Ringeriksbanen og Stortingets politiske flertall vil kreve av dem. Hva sluttregningen for dette drømmeprosjektet vil bli, kan vi bare spekulere over i dag. 30 milliarder kroner synes alt for lite. Nordkorea brukte 2% av BNP på ett hotell står det i artikkelen. Om det går 20-30mrd til ringeriksbanen er vel det 2-3% av vårt BNP på ca 1000mrd/år ? Banen sydover fra Oslo mot Ski koster vel omtrent det samme, og Yme er nesten i samme prisgruppe... Nordkorea brukte kanskje 2% i flere år? 1 Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Ringeriksbanen ble i 2008 stipulert til å koste 7,4 milliarder kroner. Etter omfattende utredning de siste årene er nå prislappen steget til minst 30 milliarder kroner. Bare for jernbanen. Det er før en eneste spade er stukket i jorda for dette terrengmessig mildt sagt krevende prosjektet. I tillegg kommer alle sekundære kostnader for de berørte partene særlig i Hole kommune hva gjelder kommunale tiltak for endret infrastruktur, private eiendommer, miljø og et internasjonalt vernet våtmarksystem på hele 3200 mål. Hole kommune er en kommune med dårlig råd som ikke er i stand til å møte de enorme utfordringene fellesprosjektet E16 og Ringeriksbanen og Stortingets politiske flertall vil kreve av dem. Hva sluttregningen for dette drømmeprosjektet vil bli, kan vi bare spekulere over i dag. 30 milliarder kroner synes alt for lite. Kostnadene for banen og veien er i dag stipulert til 26mrd. Første anslag for bane og vei var 17mrd, der banen riktignok stod for 7,4mrd. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Om det går 20-30mrd til ringeriksbanen er vel det 2-3% av vårt BNP på ca 1000mrd/år ? Norsk BNP er ca 3000 mrd/år Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Fra artikkelen: "Faktisk finnes det en rekke prosjekter som også kunne blitt tatt med her. Operahuset i Sydney, den engelske kanal og Millenniumdomen er alle gode eksempler på at kostnader har løpt løpsk." Den engelske kanal er da ikke bygd, men naturlig (hvis den skulle vært gravet ut, ville det nok blitt dyrt). Sammenblanding med en annen kanal? Panama? Suez? Noen tidlige estimater for enkelte prosjekt kan av og til være kunstig lave for å få dem godkjent. Synd de best estimerte prosjektene ikke gjennføres pga. pris... Lenke til kommentar
stigmv Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Fra artikkelen: "Faktisk finnes det en rekke prosjekter som også kunne blitt tatt med her. Operahuset i Sydney, den engelske kanal og Millenniumdomen er alle gode eksempler på at kostnader har løpt løpsk." Den engelske kanal er da ikke bygd, men naturlig (hvis den skulle vært gravet ut, ville det nok blitt dyrt). Sammenblanding med en annen kanal? Panama? Suez? Tipper de mener tunnelen under den engelske kanal, ikke selve kanalen. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Hvorfor skjer slike ting nesten utelukkende med offentlige prosjekt? Veier, broer, tunneler, flyplasser, regjering og parlamentsbygg etc. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Hvorfor skjer slike ting nesten utelukkende med offentlige prosjekt? Veier, broer, tunneler, flyplasser, regjering og parlamentsbygg etc. Er det mindre overskridelser på private bygg av tilsvarende kompleksitet når budsjettet regnes i samme prosjektfase? Tror nye er kompleksitet og det at prosjektet faktisk er et annet enn da første kalkyle ble lagd. AtW 1 Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Hvorfor skjer slike ting nesten utelukkende med offentlige prosjekt? Veier, broer, tunneler, flyplasser, regjering og parlamentsbygg etc. Det stemmer jo ikke at dette utelukkende skjer med offentlige prosjekt, i hvertfall hvis man regner i prosent. Men det er jo stort sett "det offentlige" som har så store prosjekter at en dobling av kostnadene utgjør flere milliarder. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Hvorfor skjer slike ting nesten utelukkende med offentlige prosjekt? Veier, broer, tunneler, flyplasser, regjering og parlamentsbygg etc. La oss leke at du sitter i ett statlige supperåd og skal bygge ett kommunehus. Du vet at det vil koste 200 millioner, samtidig som du vet at ingen kommer til å godkjenne dette med mindre det kommer på 150 millioner. Etter flere år med møter i ymse supperådet, kommer byggestart og de 150 millionene ble godkjent. Når bygget står ferdig, kom det dessverre på 220 millioner pga "uforutsette" kostnader. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Hvorfor skjer slike ting nesten utelukkende med offentlige prosjekt? Veier, broer, tunneler, flyplasser, regjering og parlamentsbygg etc. Det stemmer jo ikke at dette utelukkende skjer med offentlige prosjekt, i hvertfall hvis man regner i prosent. Men det er jo stort sett "det offentlige" som har så store prosjekter at en dobling av kostnadene utgjør flere milliarder. Eller at det får mindre konsekvenser i det offentlige? En privat bedrift risikerer å konkurs om de overskrider er budsjett mens en stat eller kommune eller annen offentlig instans bare kan ta mer av folks lommebøker. Det skotske parlamentet er jo et godt eksempel på hvor mye det går an å øtsle bort med offentlige midler og så vidt jeg har fått med meg så har ingen blitt stilt til ansvar. 1 Lenke til kommentar
JKUKL85W Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Vel og bra, men litt for sensasjonspreget journalistikk. Bevares - jeg forstår skadefryd like godt som de fleste andre. Dog, i motsetning til det dere tror, så lærer jeg mer av de som har gjort ting riktig. Derfor TU, ber jeg i all beskjedenhet om: Kunne dere skrive en artikkel om tre prosjekter av dette kaliber som utmerket seg med å holde budsjettet og tidsrammen? Og samtidig litt om hva de gjorde som utmerket seg positivt for å få det til. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå