AnonymDiskusjon Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Har gjeld på 700.000 kr, har inngått en betalingsplan på bare 2000 kr i måneden med kreditor. Denne gjelden har jeg ikke fått betalingsannmerkning på. Vurderer nå å kjøpe hus, da jeg vil tape på å leie leilighet i lengden. Å ha så mye i gjeld er jo såklart ikke noe jeg vil fortelle min bank om da det vil svekke muligheter for huslån. Har sjekket med lånekalkulatorer og jeg skal fint greie å betjene både huslån og den gamle gjelden samtidig. Så, kan f.eks. DNB (der jeg vil ta huslån) finne ut om jeg har gammel uoppgjort gjeld hos en annen bank uten at det har blitt registrert betalingsannmerkning? Anonymous poster hash: 3bbc7...b16 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 står ikke gjelden din på selvangivelsen? Du får ikke noe lån uten å oppgi den. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2017 står ikke gjelden din på selvangivelsen? Du får ikke noe lån uten å oppgi den. Den står ikke på selvangivelsen nei. Jeg fikk kravet ifjor høst og inngikk samtidig nedbetalingplan med kreditor. Anonymous poster hash: 3bbc7...b16 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Med kr. 2.000,- per måned i 30 år vil du ikke kunne betjene et lån på 700.000,-. Da har du eventuelt fått en effektiv lånerente på 0,01%. Noe skurrer. Er det moren din du har lånt penger av? Med 3,5% rente og nedbetalingstid 30 år så vil måneds beløpet ende på 3.200,- per måned. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 (endret) Den gamle gjelden står garantert på selvangivelsen, før den avtalen du har nå ble inngått Uansett så tar de vel en kredittskjekk hvor de finner ut at du har gjeld Endret 29. juli 2017 av Dubious Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 står ikke gjelden din på selvangivelsen? Du får ikke noe lån uten å oppgi den. Den står ikke på selvangivelsen nei. Jeg fikk kravet ifjor høst og inngikk samtidig nedbetalingplan med kreditor. Anonymous poster hash: 3bbc7...b16 Du fikk helt plutselig 700,000,- i gjeld? Eller vil deler av denne dukke opp i en kredittsjekk? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Da ville jeg umiddelbart løpt i banken og søkt om lån! Det kan hende at din gamle gjeld dukker opp på skattemeldingen neste år, og da er det for sent. Siden gammel gjeld er uteglemt fra selvangivelsen så får du heller ikke fradrag for rentene. Men rentene er trolig tilsvarende null i dette tilfellet. Du får heller ikke redusert din formue om du har dette. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 (endret) Da ville jeg umiddelbart løpt i banken og søkt om lån! Det kan hende at din gamle gjeld dukker opp på skattemeldingen neste år, og da er det for sent. Er det ikke brudd på forumreglene å oppfordre til lovbrudd? http://e24.no/privat/boligmarkedet/eiendom-norge-reagerer-folk-tar-opp-forbrukslaan-for-aa-kjoepe-bolig-en-uting/23710109 Endret 29. juli 2017 av Sir 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Da ville jeg umiddelbart løpt i banken og søkt om lån! Det kan hende at din gamle gjeld dukker opp på skattemeldingen neste år, og da er det for sent. Er det ikke brudd på forumreglene å oppfordre til lovbrudd? Hva er lovbruddet her? Lenke til kommentar
Sir Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Oppdatert. Se link. Lovbruddet er å ikke opplyse om gjeld ved lånesøknad. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 (endret) Du kan få lån, men du skal ha en veldig solid inntekt for å få boliglån med 700.000 kr i gjeld. Først skal du ha minst 15% i egenkapital, deretter må du sørge for at totale gjeld ikke overskrider fem ganger din egen årsinntekt. At du har gjeld vil banken din sannsynligvis finne ut av, uansett om du ikke oppgir den. Jeg tror det jobbes med en ordning som gjør at bankene kan finne ut hva man har i gjeld før den dukker opp på selvangivelsen. Endret 29. juli 2017 av Windoge Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2017 Oppdatert. Se link. Lovbruddet er å ikke opplyse om gjeld ved lånesøknad. Er det et lovbrudd? Hvilke(n) lov(er) er det brudd på? Hva er strafferammen? Anonymous poster hash: 62e0d...42c Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Å ikke opplyse om gjeld med lånesøknad er straffbart, og kan føre til at lånet forfaller umiddelbart. Ikke gjør det. 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2017 Å ikke opplyse om gjeld med lånesøknad er straffbart, og kan føre til at lånet forfaller umiddelbart. Ikke gjør det. Hvilke lover kan man straffes etter? Og hva kan straff bli? Anonymous poster hash: 3bbc7...b16 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Jeg vil tro banken da kan tvangsselge huset for å dekke inn lånet. Om du kan straffes og om det vil få rettslig etterspill er vel usikkert, men du bryter jo en opplysningsplikt og tilegner deg penger på uærlig vis, så at det finnes et lovverk som du bryter er vel nesten garantert helt sikkert. Den vanlige reglen er vel om du kan stille kausjonist så kan de likevel godta det hele osv.... Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Velkommen til neste deltaker i luksusfellen. 5 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 (endret) Å ikke opplyse om gjeld med lånesøknad er straffbart, og kan føre til at lånet forfaller umiddelbart. Ikke gjør det. Hvilke lover kan man straffes etter? Og hva kan straff bli? Anonymous poster hash: 3bbc7...b16 Blir neppe morsomt å måtte tvangsselge huset. Lønnsomt er det heller ikke, med mindre du har bodd der noen år. Jeg skjønner heller ikke hvilket lån som lar deg betale ned 2000 kr på 700.000 kr. På et vanlig forbrukslån holder det knapt til rentene. Endret 29. juli 2017 av Windoge Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Å ikke opplyse om gjeld med lånesøknad er straffbart, og kan føre til at lånet forfaller umiddelbart. Ikke gjør det. Hvilke lover kan man straffes etter? Og hva kan straff bli? Anonymous poster hash: 3bbc7...b16 Blir neppe morsomt å måtte tvangsselge huset. Lønnsomt er det heller ikke, med mindre du har bodd der noen år. Jeg skjønner heller ikke hvilket lån som lar deg betale ned 2000 kr på 700.000 kr. På et vanlig forbrukslån holder det knapt til rentene. Jeg har 616,000 i boliglån og tror ikke jeg er under 2000,- måneden engang ^^ tror renta er 2,05% Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 700.000, snakker vi da forbruksgjeld, sms lån og slikt piss? Fatter ikke at folk klarer å dra på seg slik gjeld, i slike store beløp. Helt uforståelig. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 700.000, snakker vi da forbruksgjeld, sms lån og slikt piss? Fatter ikke at folk klarer å dra på seg slik gjeld, i slike store beløp. Helt uforståelig. Det som er uforståelig er at han betaler 2000 kr i måneden på lånet. På et forbrukslån holder ikke 2000 kr om man velger avdragsfritt lån. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå