Gå til innhold

Hvordan bli en eiendomsmogul?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke pusse opp, og tror ikke de rikeste eiendomsmogulene kan det heller. De hyrer vel kanskje entreprenører til å gjøre det. Nå er vel John Carew ett dårlig eksempel, men han har vel kjøpt eiendommer billig og solgt dyrt? 

Annet enn "kjøpe billig og selge dyrt" eller "pusse opp og selge dyrt", hvilke andre tips har dere? Må vel finnes historier, avisartikler om folk som har fortalt hvordan de gjorde det. 

Alle kan sikkert gjøre dette sålenge man har kapital, vil jeg da tro. John Carew er vel ingen rakettforsker heller.

Anonymous poster hash: c3265...7b1
Lenke til kommentar

Anbefaler å se denne videoen. Mange har mye skepsis mot Kiyosaki. Jeg har sett mange videoer og lest noen bøker av han, og min konklusjon er at han pakker visdom inn i en del rot. Det er mye å lære der, men du bør ta mye av det han sier og skriver med en klype salt. Mye er fordommer og personlige overbevisninger som du ikke trenger å ta med deg videre. Men han har en viss peiling på økonomi. Han snakker om utleie av eiendom som en nøkkel til å bli rik, og at rikdom ikke er å ha en kjempestor sum penger, men å vite hvordan man skal forvalte dem.. og da er eiendom den sikrest og letteste måten å gjøre dét på i dagens verden, dog det er mange som har fått ferten og gjør det samme nå. Jeg mener likevel at det er så utrolig mye useriøse utleiere som BARE er ute etter penger, så om du er en -seriøst- person som ønsker å skape solide systemer og verdier, så burde du gå videre med det.

Den andre delen ved å forvalte rikdom, er å bli en leder. Penger er bare en "means to an end", noe som får folk til å stå opp om morran. Du kan være dét individet som gir andre menneskers liv en mening. Kanskje du kan ta utdannelse innen lederskap? Du blir da individet som pengene sirkulérer rundt, og den som /menneskene/verdiene følger etter.

Det er sikkert mange fallemmer, særlig med tanke byråkrati. Men alle vanskeligheter er til for å overkommes ^^ Alt er bare jobb, og ethvert system krever bare et motsystem.

Denne videoen har jeg sett svært mange ganger, og er den éneste videoen jeg har sett av han som virkelig har en del visdom. De fleste andre er mye prat som ikke gir mye fornuft, men du bestemmer selv. Det er en gammel video, men det er da jeg føler mye av hans tanker var "råe og upolerte", og gir mest mening.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Kjøp dyrt, selg billig?

Neida, problemet er hvordan du skal øke verdien uten å f.eks pusse opp. De rikeste river gjerne og bygger nytt, men da snakker man betydelig mer enn det du har til rådlighet.

Altså, de som kjøper kanskje 10 eiendommer og bygger blokker, evt. kjøper bygårder i bysentrum eller andre store næringsbygg.

Lenke til kommentar

Siden du ikke kan pusse opp, må du nesten bli eiendomsspekulant! :D

Det er ikke noe hokus pokus i eiendomsmarkedet. Rett sted til rett tid! 
Du må kunne markedet, finne en by hvor du tenker prisene vil øke. 

Følg med på feks steder som er lukrative for feks pendlere (Moss?) osv. 

Oslo er litt... too late? :D I hvert fall kortsiktig. 

Stor kapital = stor gevinst

For å gi et eksempel på hvor mye kapital som kreves. 

En kar kjøpte en eplehage på Vinderen/Majorstua. 

Bygde 4 eneboliger som alle ble solgt til rundt 15,5 millioner per. 

Vet ikke hva det koster å bygge et hus på 250kvm, men la oss si 8 mill per. 

Så da har personen brukt 47-52 mill på dette, dersom eplehagen kostet 15-20 mill. 

Det ga han altså en fortjeneste på 10-15 mill... 

Faktisk var det en eiendomspekulant som kjøpte 2 av disse boligene, begge ble solgt 20 mill om jeg ikke tar feil. 

Så god fortjeneste til han også! :D

Endret av BMWcoupeftw
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lån så mye du kan, vær villig til å tape alt du eier, kjøp eiendommer i områder som kan bli mer ettertraktet, og utvikle disse videre til markedsbehovet, ha flaks, og i noen tilfeller omgå lovverket. Det er slik de fleste eiendomsmogulene er blitt rike.

10 år gammel artikkel, men den sier det meste:

http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2007/01/11/slik-blir-du-eiendomsinvestor

Endret av Sir
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det lønner seg å pusse opp, uten tvil og man kan tjene store penger. MEN kjøp og salgsomkostningene spiser opp store deler av overskuddet. Et standard megleroppdrag koster nær kr. 100.000 for en leilighet, og så dokumentavgiften på 2,5%. Så må du skatte om du ikke har bodd der selv, 25%.

Man kan kjøpe enebolig med stor tomt, pusse opp eneboligen, selge deler av tomta eller bygge nytt hus på dette området som man selger.

Kjøp gammelt hus som rives og sett opp en boligblokk/rekkehus eller lignende.

Man unngår skatt ved å melde flytting dit i minst ett av de to siste årene før salg.

Mye av dette krever juridisk bistand og man må involvere kommunen - det er ikke alltid like enkelt.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare å gå inn i eiendom og forvente kjempegevinst. Det er ikke bare å pusse opp og selge med kjempegevinst. Du konkurrerer i et marked hvor folk "vet" de sammen tingene. "Trikset" med å kjøpe, pusse opp, og selge for "kjempegevinst" har jeg hørt fra ferskinger i over 15 år. Det er mange som har tapt på det, eller fått dårlig igjen for egeninnsats sammenliknet med lønnsinntekt eller andre investeringer. Eiendom er som alle andre investeringsformer, du må kjøpe de riktige objektene, du må være smartere enn det store flertallet, og du må ha flaks. Shit happens. Ikke putt alle pengene dine i eiendom bare på innfall om at det er bedre enn andre investeringer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

I dagens marked er nok ikke oppussingen du gjør det viktigste for prisutviklingen, jeg synes å se at oppussingsobjekter ofte går så dyrt at det er umulig å pusse de opp uten å investere mer enn økningen i markedspris skulle tilsi.

Det kan dog være et marked dersom man eksempelvis får kjøpt bolig på tvangssalg, de går fortsatt en del under normal markedspris.

Så kan man selge etter å ha bodd der minst 12 mnd.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I et vaklende marked som vi har nå er det kanskje ikke den lureste tiden å gå "all in" dersom du ikke er villig til å redusere formuen med noen prosenter... Noen sier utflating, andre sier 10% ned, andre mer pessimistiske sier 20%+. Hvem veit? 

Har du klokketro på markedet er det en fint mulighet nå, siden en del sitter på gjerdet, mange sliter med finansiering og 5x bruttolønn i makslån. 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Gå inn i renovasjon (søppelfjerning) eller start parkeringsfirma. Det er der man begynner som skurk. :) men også slik man blir rik, ved å tråkke på den lille mannen i gata.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...