Gå til innhold

[Løst] Trenger hjelp til anbefaling/kjøp av laptop

Anbefalte innlegg

Heisann. 

Etter at jeg nå har solgt den stasjonære maskinen min, trenger jeg noe som kan delvis erstatte den ytelsesmessig. Jeg har også en Macbook Air som jeg kommer til å selge og dermed skal den nye laptopen være eneste maskin jeg har. 

Altså skal den nye laptopen være en krysning av stasjonære maskinen ytelsesmessig og portabiliteten til Macbook Air. 

Krav jeg har til maskinen:

• Helst ikke mer enn 2 kg
  • God skjerm
  • Størrelse på skjerm, helst 15"
  • Ytelse: nok til å spille enkle spill som CS:GO på moderat til høy grafikk (brukte stasjonær maskin med GTX 770 og syns det var godt nok). 
  • Batterilevetid: så lang som mulig. Skal brukes til studier. Deilig å slippe f. eks å ta med lader
  • Godt tastatur. Skal brukes til å skrive en masteroppgave, i tillegg til en del supportjobbing via jobb.

Dette er i grunnen de kravene jeg har til maskinen. En av maskinene jeg har sett på er nyeste Dell XPS 15 med 512 GB SSD og 16 GB ram som koster 18k. Minnemengden er ikke helt nødvendig, men kjekt å ha. 

Dermed lurer jeg på hva slags maskin dere ville anbefalt? 

Som alltid, takk på forhånd :)

Endret av Faller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.komplett.no/product/908082/gaming/gaming-pc/baerbar/asus-fx502vm-156-fhd-matt#

2,2 kg. Du kan mest sannsynlig bare glemme å legge laderen hjemme hvis du skal bruke maskinen mer enn en dobbelttime, men det gjelder nok alle maskiner i denne klassen. Kombinasjonen høy ytelse + lav vekt + lang batteritid eksisterer ikke.

Etter å ha studert i mange år må jeg si meg rimelig fornøyd med å ha hatt en stasjonær gamingmaskin hjemme og en rimelig 13" med god batteritid til å dra med på universitetet. Ikke bare unngår du kompromisser mellom ytelse, vekt og batteritid, du får bedre spillytelse enn noen laptop kan tilby, og det blir rimeligere i lengden (straks du trenger en oppgradering). Forutsatt at du ikke drar med deg laptopen rundt omkring for å spille når du ikke er hjemme, åpenbart.

Lenke til kommentar

Ulempen er at jeg flytter til utlandet og stasjonær maskin er ikke aktuelt per nå. Derfor ser jeg etter et kompromiss som jeg kan leve med. Ja, jeg kommer nok til å ha ekstern skjerm "hjemme", men jeg er ikke kjent for å være grafikkhore (en med høye krav til å spille spill på høyest mulig detaljenivå). 

Jeg vil sette batteritid foran GPU i denne konteksten. Sammenligning av GTX 770 og 1050 viser at 1050 er noe svakere, men det ser jeg ikke på som noe problem.

Jeg ser at f. eks Dell XPS 15 er oppgitt til litt over 7 timer med 4K-skjerm, mens andre indikerer opp mot 10t med 1080P-skjermen. Det er sistnevnte jeg har sett på. Derfor er svaret ditt ikke helt på linje med hva jeg ser for meg. I tillegg er Dell XPS lettere med sine 2kg. 

Lenke til kommentar

Interessante forslag. Asus måler godkjent innenfor batterilevetid og vil ha generelt god nok ytelse for meg. MSI så jo interessant ut den også, men svikter på batteritiden. Tror muligens den utgår enn så lenge. 

Takk for gode forslag :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endte med at jeg kjøpte meg en Dell XPS 15 (9560) brukt. Tror kanskje det var det beste kuppet jeg kunne gjøre. Førsteinntrykket er at maskinen føles bra. Eier har visstnok oppdatert alt av drivere etc. og jeg har ikke merket noen feil eller problemer selv om maskinen hadde en tøff innledning på marketed. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...