Gå til innhold

Vannkjølt PSU montert i min mini-server!


Anbefalte innlegg

Har endelig installert mitt vannkjølte PSU i min lille server :grin:

 

Her er en link til ett bilde med det endelige (foreløpige) resultatet! Jeg fannt det best å linke til bildet da det er på ca 1,2 MB.

Oppløsning: 2400x1800, 24 bit.

Snakk om liten og søt kasse? Og see, så mye plass jeg har igjenn !!!

 

Så, hva synes dere? Holder det en måned? :evil:

 

Temps:

- 23c Luft

- 26c vann

- 32c CPU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LOL!!!

 

Det er en server, les da...

En server har ikke bruk for kjøling på grafikk-kortet. Har den det, bruker man feil grafikk-kort! Jeg bruker et enkelt V107 kort som bare har en liten ribbe på GPU'en. Dette er mer en bra nokk for en text-basert server.

 

Serveren er laget for å være overklokket stille, ikke super-raskt...

-> Den er rask nok med 533 MHz fra en PII-400 MHz prosessor.

Lenke til kommentar

Quote:


KreAture skrev (2002-03-01 13:21):

LOL!!!


Det er en server, les da...

En server har ikke bruk for kjøling på grafikk-kortet. Har den det, bruker man feil grafikk-kort! Jeg bruker et enkelt V107 kort som bare har en liten ribbe på GPU'en. Dette er mer en bra nokk for en text-basert server.


Serveren er laget for å være overklokket stille, ikke super-raskt...

-> Den er rask nok med 533 MHz fra en PII-400 MHz prosessor.



 

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:


SirHartge skrev (2002-03-05 11:22):

Hvordan funker dette da? Har lyst å lage dette selv:D



 

Funker vel ved at han har plukket ut alle de delene som trenger kjøling, div elektroniske ting som jeg ikke husker navnet på... men du ser jo hva som har kjøleribbe på seg inni psu, så tar man bare å vannavkjøler det istedenfor :smile:

Lenke til kommentar

Det er gjort...

Dere kan se PSU'et fra 4 vinkler med:

http://www.stud.ifi.uio.no/~kyrreaa/images/wcpsu1.jpg

http://www.stud.ifi.uio.no/~kyrreaa/images/wcpsu2.jpg

http://www.stud.ifi.uio.no/~kyrreaa/images/wcpsu3.jpg

http://www.stud.ifi.uio.no/~kyrreaa/images/wcpsu4.jpg

 

Og, I mitt tilfelle: Nå høres 2 ultra silent disker ut som høytørker siden støyvolum er relativt... Jeg skal bygge en silenced box for HD'ene snart. Vannkjølt selvsagt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

*skru opp min psu og se hva som er inni* hehe, det der så tøft ut.. kanskje jeg skal gjøre noe sånt selv. først trenger jeg en guide på vannblokker. jeg veit åssen jeg skal lage dem, men finishen skjønner jeg ikke driten av! etter blokka er sveisa sammen ser den jo ut som ett helvete, og på neste bilde er det den skinnende klar og ja.. "sexy"!!! :smile:

HELP ME!!!

 

takk..

Lenke til kommentar

Ikke særlig smart måte å gjøre det på, man bør ikke flytte rundt på MOSFET-transistorene i switchede strømforsyninger uten å vite hva man driver med. Den induktive belastningen på komponentene vil endres, pluss at de lange lederene som må til for å kunne flytte transistorene vil fungere som antenner som vil bidra til å forstyrre annet elektronisk utstyr, mao. vil godkjenningen på PSU'en sannsynligvis opphøre.

 

[ Denne Melding var redigert av: kingkong på 2002-05-09 13:12 ]

Lenke til kommentar

Enig, de mosfet`ene jobber jo ikke akkurat med lave frekvenser :wink: Men støy/forandring kan jo la seg måle, hadde vært artig å f.eks sett med et oscilloscop på nett tilførsel og utgang. Hva med den elektromagnetiske strålingen.. Må nesten finne ut i praksis hva dette innebærer og om det er av betydning. Hadde vært kjipa endt opp som denne karen... LOL :

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3301527

 

Skulle jeg laget vannkjøling til psu så ville jeg laget en kjøleblokk som tillot mosfet etc å stå der de orginalt står :smile:

Lenke til kommentar

Jeg tenkte lenge og planla dette i flere måneder...

 

Har tenkt på allt dere sier før jeg begynnte.

-> Nei de jobber ikke med "så" høye frekvenser.

 

Jeg har testet poweret før og etter og det er som før. Eneste ting som er annerledes er variasjon etter lang tids høy belastning. Denne er redusert betydelig siden regulatorene ikke blir varme.

Egentlig er de for kalde! De har en arbeidstemperatur på 40-50 grader står det i spec's en for tre av dem. Ved lavere temperaturer jobber de litt mer effektivt står det også, så det går bra.

 

Det viktigste for meg var å sørge for god kontakt for alle ledningene. De skal tross allt lede ganske mye strøm. Dermed gikk jeg allt for langt der, og de kunne vært halve diametern av hva jeg brukte.

 

Poweret går enda og serveren det sitter i har ikke hatt en eneste dags nedetid.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen. PSUer utvikler kun maks 2w varme. Transistatorene tåler 200g. Bare skaff kabinettvifter istedet for......penger ut av vinduet. Vannkjøling kan brukes på minne og prosessorer/varme disker. Lavere temperaturer gir høyere ytelse på prosessorer. SCSI og høyhastighetsdisker som utvikler mer enn 8,4 W burde ha en kjøleløsning.

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg tenkte lenge og planla dette i flere måneder...


Seriøst?

 

Quote:


-> Nei de jobber ikke med "så" høye frekvenser.


Hvor høye frekvenser jobber de med da (for du har vel målt)?

 

Quote:


Jeg har testet poweret før og etter og det er som før. Eneste ting som er annerledes er variasjon etter lang tids høy belastning. Denne er redusert betydelig siden regulatorene ikke blir varme.

Egentlig er de for kalde! De har en arbeidstemperatur på 40-50 grader står det i spec's en for tre av dem. Ved lavere temperaturer jobber de litt mer effektivt står det også, så det går bra.


 

Ja, det virker sikkert like bra som før, problemet er først og fremst elektrisk støy og evt. nedsatt levetid på komponentene i PSU'en.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-03-01 04:16, KreAture skrev:

Har endelig installert mitt
i min lille
:grin:

Her er en
til ett bilde med det endelige (foreløpige) resultatet! Jeg fannt det best å linke til bildet da det er på ca 1,2 MB.

Oppløsning: 2400x1800, 24 bit.

Snakk om liten og søt kasse? Og see, så mye plass jeg har igjenn !!!


Så, hva synes dere? Holder det en måned?
:evil:

Temps:

- 23c Luft

- 26c vann

- 32c CPU


Lure bare på en ting, hva brukte du når du sveiste den fast,Reiner med at du bruker tig,men d er jo kobber rør,så jeg tenkte på sveise dråden,Er sveiser,men ikke på den bruken som d er snakk om her.

Kjetil

Lenke til kommentar

ATX power jobber gjerne i 20-90 KHz omerådet avhengig av modell og effekt.

 

Dette er ett mellom-effekt power og jobber faktisk på 55 KHz.

 

55 KHz er ikke nok til å skape slik støy dere snakker om. I tillegg er hele boksen skjermet.

 

Eneste som kan bli ett problem er om trafoen blir for varm. Andre som har vannkjølt atx-power har bygget en kjøleblokk som satt tett om trafoen for å trekke varme fra denne. Problemet her var att etter bare noen uker røk hele driten pga kortslutning etter gnissninger ver trafoen.

 

Jeg holder meg derfor langt unna trafoen og lar normal konveksjon med luft ta seg av kjølingen dens.

 

Jeg stoler rimelig bra på denne mod'en men intil den har gått i noen år er jeg ikke helt trygg.

 

Dessuten: Power lager ikke lite effekt!

Normale power har en virkningsgrad på 70-85%. Ett power på 300w med full belastning (280W) ville da avgi ca 70w.

Jeg har ett SilentPC power laget for å jobbe ved høyere temps for å være mer stille. Luften som kommer ut av dette poweret ved normal drift av PC'en er på 35-40 grader. Inni kassa er temperaturen bare 25 grader så den tilfører mye energi til luften.

Ikke bare noen få watt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...