Gå til innhold

I morgen tidlig lanserer Tesla folkemodellen sin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke slik at ting som endelig rekkevidde ikke er kjent ennå?

Jo. Men når jeg sjekker sidene til Tesla så har TU gjengitt spesifikasjonene riktig. Det står ikke at det er 215 miles/345 km *minimum*. Noe Tesla har gjentatt en del ganger. (Og det står faktisk 345+ km på sammenligningssiden.)

 

De forsøker vel fortsatt få Model 3 kjøperne til å gå over til Model S.

 

Det blir spennede i morgen tidlig. :) Jeg forventer to batteripakker, en med 55 kWh/380 km og en med 75 kWh/480 km. Dette er da EPA rekkevidde, altså ganske realistisk.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Med såpass lang ventetid, så er Tesla sin fremtid usikker. Den burde ha vært på markedet en stund og med kort leveringstid for at Tesla skulle holde forspranget og ligge foran.

 

Slik det ser ut nå, så kommer både E-ampera, ny generasjon Leaf, ny generasjon i3 og BMW 3-serie til å være klar enten på samme tid eller før. Kanskje VW, Kia og Hyundai også vil ha oppgradert sine biler med tilsvarende rekkevidde innen slutten av 2018.

Dette betyr knall hard konkurranse for Model 3. Er det over og ut for Tesla innen 5 år eller klarer Musk å trekke opp noe spennende av hatten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med såpass lang ventetid, så er Tesla sin fremtid usikker. Den burde ha vært på markedet en stund og med kort leveringstid for at Tesla skulle holde forspranget og ligge foran.

Du kan like gjerne si "Med såpass mye etterspørsel, så er Tesla sin fremtid usikker." I hvilken verden er det en dårlig ting å ha attraktive produkter som folk er villige til å vente år og dag på?

 

Slik det ser ut nå, så kommer både E-ampera, ny generasjon Leaf, ny generasjon i3 og BMW 3-serie til å være klar enten på samme tid eller før. Kanskje VW, Kia og Hyundai også vil ha oppgradert sine biler med tilsvarende rekkevidde innen slutten av 2018.

Dette betyr knall hard konkurranse for Model 3. Er det over og ut for Tesla innen 5 år eller klarer Musk å trekke opp noe spennende av hatten?

Konkurrentene vil være klar før i morgen tidlig? Da har de lite tid!

 

En ting som er greit å huske på er at innen noen måneder planlegger Tesla å produsere over ti ganger flere biler i denne klassen enn sine argeste konkurrenter. Det betyr at de er rett og slett de eneste som har noen som helst sjanse til å mette etterspørselen i markedet.

 

Ellers tror jeg Tesla ikke er ekstremt bekymret. Sånn ca slik ser situasjonen ut for Tesla og konkurrentene. (En liten oversikt jeg laget her om dagen):

 

Tesla_4.png

(EPA rekkevidde, estimert etter beste evne på ikke lanserte biler. Blå er Tesla, grå er konkurrentene. Har ikke lagt inn noe mer på Tesla for fremtiden, da svært lite er kjent. Men man kan være ganske sikker på at det vil komme flere utgaver av bilene og nye biler.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Med såpass lang ventetid, så er Tesla sin fremtid usikker. Den burde ha vært på markedet en stund og med kort leveringstid for at Tesla skulle holde forspranget og ligge foran.

 

Slik det ser ut nå, så kommer både E-ampera, ny generasjon Leaf, ny generasjon i3 og BMW 3-serie til å være klar enten på samme tid eller før. Kanskje VW, Kia og Hyundai også vil ha oppgradert sine biler med tilsvarende rekkevidde innen slutten av 2018.

Dette betyr knall hard konkurranse for Model 3. Er det over og ut for Tesla innen 5 år eller klarer Musk å trekke opp noe spennende av hatten?

Så du mener at konkurrentene helt magisk skal begynne å produsere voldsomt mange biler så de dekker etterspørselen, mens Tesla vil fortsette å slite med å dekke etterspørselen?

 

Hvorfor skulle nye Leaf osv. kunne bli produsert i stort nok antall når Tesla ikke får det til helt fra starten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så sant andre bilprodusenter satser tilstrekkelig, så er det vel egentlig langt enklere for de å masseprodusere elbiler enn det er for Tesla. De driver allerede med storproduksjon av biler og da handler det om å endre produksjonen. Tesla er forøvrig ikke de eneste som bygger gigantisk batterifabrikk.

 

Spørsmålet er vel mer om de vil eller vente til etterspørselen på verdensbasis er større og heller tjene mer på fossilbil i flere år til. Chevrolet sin elbil (tilsvarende Ampera-e) selger f.eks nesten ikke i USA. Norge er et særmarked for elbiler i dag.

 

Både Nissan og BMW skal lansere sine nye elbiler med rekkevidde som matcher Model 3 i september i år.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/06/29/195313722/hevder-bmw-vil-kuppe-tesla-allerede-i-host

http://www.tv2.no/broom/9260184/

http://www.dinside.no/motor/du-kjorer-bare-med-n-pedal-i-neste-generasjons-nissan-leaf/68525672

 

Da har de garanter disse bilene ute på markedet i løpet av 2018 og kanskje i god tid før Model 3. I tillegg finnes Ampera-e, som riktig nok har lang ventetid i dag tilsvarende Model 3. Det er dessuten veldig sannsynlig at både e-Golf og ioniq også kommer med betydelig lengre rekkevidde ikke lenge etter Nissan og BMW.

 

Klarer de å levere nok, så skal man ikke se vekk ifra at markedet blir vanskelig for Tesla. Hvor mange velger et nytt bilmerke hvis man kan kjøpe "tilsvarende produkt" (rekkevidde) fra et anerkjent merke? 

Tesla har dog en fordel med ladestasjonene sine og Model 3 er en noe større bil enn f.eks Leaf og Ampera-e. Dersom BMW 3-serie elektrisk ikke blir veldig dyrere enn Model 3, så vil den garantert kapre mange kunder fra Tesla. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Både Nissan og BMW skal lansere sine nye elbiler med rekkevidde som matcher Model 3 i september i år.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/06/29/195313722/hevder-bmw-vil-kuppe-tesla-allerede-i-host

http://www.tv2.no/broom/9260184/

http://www.dinside.no/motor/du-kjorer-bare-med-n-pedal-i-neste-generasjons-nissan-leaf/68525672

 

Da har de garanter disse bilene ute på markedet i løpet av 2018 og kanskje i god tid før Model 3. I tillegg finnes Ampera-e, som riktig nok har lang ventetid i dag tilsvarende Model 3. Det er dessuten veldig sannsynlig at både e-Golf og ioniq også kommer med betydelig lengre rekkevidde ikke lenge etter Nissan og BMW.

 

Klarer de å levere nok, så skal man ikke se vekk ifra at markedet blir vanskelig for Tesla. Hvor mange velger et nytt bilmerke hvis man kan kjøpe "tilsvarende produkt" (rekkevidde) fra et anerkjent merke? 

Tesla har dog en fordel med ladestasjonene sine og Model 3 er en noe større bil enn f.eks Leaf og Ampera-e. Dersom BMW 3-serie elektrisk ikke blir veldig dyrere enn Model 3, så vil den garantert kapre mange kunder fra Tesla. 

De fleste biljournalistene evner ikke å vurdere EPA rekkevidde opp mot NEDC rekkevidde. Og ofte bommer de helt på diverse fakta.

 

Som sagt tror jeg Tesla vil lansere to batteripakker om noen timer, en med 55 kWh/380 km og en med 75 kWh/480 km EPA rekkevidde.

 

Da kan vi sammenligne dette opp mot bilene du nevner:

 

- BMW i3 120 Ah. Her har journalistene bommet på rekkevidden og den kommer ikke i år. Kanskje den kommer mot slutten av neste år, men det kan hende den ikke kommer før i 2019. 120 Ah er også naturlig nok dobbelt så mye som 60 Ah. i3 60 Ah har 22 kWh/130 km EPA rekkevidde. i3 120 Ah kan da bli forventet å ha rundt 44 kWh/260 km. Dette er da ca 32% mindre enn Model 3 med minste batteri, og 46% mindre enn Model 3 med største batteri. Så vidt jeg vet har BMW ingen planer om at denne bilen skal få spesielt god rekkevidde.

- Elektrisk BMW 3-serie. Denne kommer ikke i år, det skal kanskje vises frem en prototype av denne i år. Den er forventet å komme på markedet rundt 2019/2020. Og kommer den med 400 km NEDC rekkevidde, så er det kanskje i området av Model 3 med minste batteri. (Her vet vi rett og slett ikke nok om bilen til å si hvordan den vil måle seg mot Model 3. Innen 2020 kan man nesten forvente at Model 3 har fått 1-2 oppgraderinger av rekkevidden.)

- Nye Nissan Leaf. Dette er kanskje bilen som virker mest lovende. Den kan komme allerede i år eller begynnelsen av neste år. Men Nissan har vært veldig vanskelig å få informasjon utav. Den er forventet å komme med 40 kWh og/eller 60 kWh. 40 kWh er ikke ekstremt bra. Da snakker vi trolig om noe sånt som 230 km EPA rekkevidde. Men 60 kWh er brukbart, da er rekkevidden ca den samme som Model 3 med minste batteripakke. Og en del lavere enn Model 3 med største batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Model 3 er heller ikke klar før slutten av 2018 i Europa og det med bestilling først i dag. Når det gjelder BMW 3-elektrisk kommer er det strengt tatt ingen som vet sikkert, men ikke usannsynlig at det blir i slutten av 2018 siden den lanseres i september i år. Model 3 vil uansett ikke kunne leveres på kort tid før trolig langt uti 2019. Tesla kommer farlig seint.

 

Når det gjelder rekkevidde, så får vi bare vente å se. Synes det ville være rart at ikke både nye Leaf og i3 vil mer eller mindre matche Ampera-e.

 

Vet ikke om dette stemmer, men ifølge artikkelen under så kan Nissan produsere mye mer enn Tesla:

"Nissan’s three factories on three continents will be able to deliver many more cars faster than Tesla’s sole factory in California."

Kilde: https://seekingalpha.com/article/4074809-tesla-will-face-massive-margin-pressure-nissans-leaf-replacement

Lenke til kommentar

Både Nissan og BMW skal lansere sine nye elbiler med rekkevidde som matcher Model 3 i september i år.

Og du tror de vil ha en enorm produksjonskapasitet som kan dekke en eventuelt stor etterspørsel?

 

Hvor mange elbiler kan Nissan og BMW levere hver måned den dag i dag?

Lenke til kommentar

Model 3 er heller ikke klar før slutten av 2018 i Europa og det med bestilling først i dag. Når det gjelder BMW 3-elektrisk kommer er det strengt tatt ingen som vet sikkert, men ikke usannsynlig at det blir i slutten av 2018 siden den lanseres i september i år. Model 3 vil uansett ikke kunne leveres på kort tid før trolig langt uti 2019. Tesla kommer farlig seint.

Jeg ser ikke på det som relevant når køen er ryddet unna. De første 30 kundene vil få sine biler om noen timer. Kanskje ytterligere 15-20.000 vil få sine biler i år. Og ytterligere 300.000+ vil få sine biler neste år. Det er dette som er viktig. Ikke om det leveres noen tusen biler fra en annen leverandør som du slipper vente på.

 

I løpet av neste år vil du kunne kjøpe en Model 3 på finn til en OK pris, om du ikke vil vente noen måneder på å få en helt ny. 

Når det gjelder rekkevidde, så får vi bare vente å se. Synes det ville være rart at ikke både nye Leaf og i3 vil mer eller mindre matche Ampera-e.

Nye Leaf kan kanskje matche Ampera-e. Ampera-e har 380 km EPA rekkevidde. Men det krever at den kommer med 60 kWh. BMW i3 har det ikke vært antydet at skal matche Ampera-e. BMW ser nok på i3 som en bybil, som da ikke trenger lang rekkevidde.

 

Vet ikke om dette stemmer, men ifølge artikkelen under så kan Nissan produsere mye mer enn Tesla:

"Nissan’s three factories on three continents will be able to deliver many more cars faster than Tesla’s sole factory in California."

Kilde: https://seekingalpha.com/article/4074809-tesla-will-face-massive-margin-pressure-nissans-leaf-replacement

Hvem som helst kan skrive på Seeking Alpha. Det er svært lite som skrives der som har noen spesiell verdi.

 

Nissan har tre *små* fabrikker. De er ikke dimensjonert for å ha en produksjon i nærheten av Fremont. Batteriene er også en stor utfordring. Nå er det ikke kjent hvor de skal få de fra, om de fortsatt skal produsere de selv eller om de skal kjøpe de fra LG Chem. Om de skal produsere de selv så vil de ikke ha den beste teknologien, og batterifabrikkene er ikke spesielt store de heller. Om de skal kjøpe de fra LG Chem så må de stille seg i køen... LG Chem har avtaler med å levere batterier til stort sett alle de store bilselskapene, men har ikke kapasitet til å produsere i nærheten av det Tesla skal gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som er verdt å merke seg er de mange ansatte Tesla har i forhold til andre produsenter. Fabrikken i Palo Alto har tidligere produsert 500 tusen biler per år. Biler produsert per ansatt per år ligger mellom 8 og 14, ca 1 / 7 så effektivt som tidligere eier produserte biler. Dette er visstnok en vesentlig grunn til at Musk fremdeles ikke tjener penger på å produsere biler. Noe av det henger sammen med mye av delene som brukes til bilene produseres innad i fabrikken, og Tesla går gjerne egne veier. 

Vi får håpe effektiviteten og lønnsomheten til Musk går kraftig oppover når han omsider begynner å spy ut billigere Teslaer.

Lenke til kommentar

 

Er det over og ut for Tesla innen 5 år 

Hvorfor skulle det være over og ut når de har ordrebøkene fulle?

 

Av nevnte tidligere grunner. Tesla er i ferd med å miste forspranget og ser ut til å bli tatt igjen av andre bilmerker. 

 

Model 3 får forøvrig ikke bedre rekkevidde på rimeligste modell enn ca. 354 km EPA. Ampera-e har 380 km. Hva nye Leaf får i rekkevidde vet vi ikke enda, men det blir nok tett på og kanskje bedre enn inngangmodellen til Model 3.

Nye i3 som trolig kommer først i slutten av 2018 vil få 60% bedre rekkevidde en dagens i3. Så spørs det når BMW 3-serie e kommer, men neppe senere enn 2019 og med solid rekkevidde. Andre bilmerker kommer også.

 

Når Model strengt tatt ikke er skikkelig leveringsdyktig utenfor USA før 2019, så ser man at de ikke har noe særlig forsprang lenger på rekkevidde i sin prisklasse. Model X vil forøvrig få konkurranse fra Audi og Mercedes i løpet av 2018-2019. Og ikke lenge etter det vil Model S har tilsvarende konkurranse. I det segmentet ville det overraske om folk ikke heller velger en tysk premiumbil framfor Tesla.

 

Mye tyder derfor på at Tesla møter en beinhard fremtid nå. De var tidlig ute med Model S og da så det meget lovende ut. Nå er forspranget i ferd med å bli spist opp da senere modeller har kommet for sent på markedet. Model X var vel godt over et år forsinket. Fordelen med større batteriproduksjon vil de heller ikke ha lenge. Det bygges gigantiske batterifabrikker av flere andre nå. Legg til at Tesla ikke tjener penger i dag, så peker pilen nå nedover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer til å bestille model 3, og vente...

Klarer meg fint med Leaf'en foreløpig, men min neste bil blir fra en produsent som utelukkende produserer elbil.

Produsenter som fortsatt forsøker å forgifte ungene mine med sine rullende gasskamre, får aldri en krone mer fra meg.

Håper alle produsenter som fortsetter med diesel og bensinbiler går konkurs raskest mulig

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En ting som er verdt å merke seg er de mange ansatte Tesla har i forhold til andre produsenter. Fabrikken i Palo Alto har tidligere produsert 500 tusen biler per år. Biler produsert per ansatt per år ligger mellom 8 og 14, ca 1 / 7 så effektivt som tidligere eier produserte biler. Dette er visstnok en vesentlig grunn til at Musk fremdeles ikke tjener penger på å produsere biler.

Tesla tjener penger på hver solgte bil. Grunnen til underskuddet er investeringer i alt rundt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Håper de åpner for tilpasning av Model 3 snart. Spent på hva den kommer på med mine preferanser, selv om jeg vet at det ikke er mye å velge i i første om gang.

 

Det er åpnet for folk, men ikke Norske priser. Men det er nok lenge til den åpner for oss. Levering skjer jo ikke før om 1,5år minst. 

Lenke til kommentar

 

 

Er det over og ut for Tesla innen 5 år

Hvorfor skulle det være over og ut når de har ordrebøkene fulle?

Av nevnte tidligere grunner. Tesla er i ferd med å miste forspranget og ser ut til å bli tatt igjen av andre bilmerker.

 

Model 3 får forøvrig ikke bedre rekkevidde på rimeligste modell enn ca. 354 km EPA. Ampera-e har 380 km. Hva nye Leaf får i rekkevidde vet vi ikke enda, men det blir nok tett på og kanskje bedre enn inngangmodellen til Model 3.

Nye i3 som trolig kommer først i slutten av 2018 vil få 60% bedre rekkevidde en dagens i3. Så spørs det når BMW 3-serie e kommer, men neppe senere enn 2019 og med solid rekkevidde. Andre bilmerker kommer også.

 

Når Model strengt tatt ikke er skikkelig leveringsdyktig utenfor USA før 2019, så ser man at de ikke har noe særlig forsprang lenger på rekkevidde i sin prisklasse. Model X vil forøvrig få konkurranse fra Audi og Mercedes i løpet av 2018-2019. Og ikke lenge etter det vil Model S har tilsvarende konkurranse. I det segmentet ville det overraske om folk ikke heller velger en tysk premiumbil framfor Tesla.

 

Mye tyder derfor på at Tesla møter en beinhard fremtid nå. De var tidlig ute med Model S og da så det meget lovende ut. Nå er forspranget i ferd med å bli spist opp da senere modeller har kommet for sent på markedet. Model X var vel godt over et år forsinket. Fordelen med større batteriproduksjon vil de heller ikke ha lenge. Det bygges gigantiske batterifabrikker av flere andre nå. Legg til at Tesla ikke tjener penger i dag, så peker pilen nå nedover.

Det mangler er par vesentlige faktorer her.

 

1. Infrastruktur. Her er Tesla totalt overlegne.

2. Det religiøse aspektet. Tesla har som Apple svært dedikerte tilhengere. Mange vil nok velge dem basert på følelser, ikke fakta. (meg inkludert - jeg liker Tesla, og vil heller kjøre S enn en eller annen "bedre tysker)

Endret av avo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...