Gå til innhold

Talkmore mobilt bredbånd - utlandet?


Anbefalte innlegg

Jeg har en moto g4 plus dual sim. Bruker to simkort der ene er fra komplett mobil og er et helt vanlig abonnement på 1 GB til 125,-/mnd. Det andre simkortet er fra Talkmore, der jeg har mobilt bredbånd 10 GB til 249,-/mnd og et tvilling-datasim i en annen telefon. I Moto g4 plus telefonen bruker jeg talkmore til mobildata i Norge med roaming skrudd av og tale, sms og mms fra komplettmobil i Norge. Mobildata fra komplett med roaming på i utlandet.

 

Til poenget:

 

På Talkmore sine sider står det at Talkmore mobilt bredbånd kun skal fungere i Norge. Det er sperret for bruk i utlandet. Javel tenkte jeg da jeg bestilte abonnementet. Jeg er svært sjelden skikkelig i utlandet likevel. Men for et par uker siden var jeg på Svinesund, Sverige. Der koblet begge simkortene seg opp til Telenors svenske nett. Jeg fikk sms på Talkmore abonnementet der jeg ble henvist til å besøke Talkmore.no for informasjon om priser. I dag kontaktet jeg en kundebehandler via chat hos Talkmore og spurte han hvordan ting fungerte, han svarte at det ikke skal være mulig å koble seg opp i utlandet fordi abonnementet er sperret for bruk. Han opplyste om at hvis jeg likevel klarte å koble meg opp og bruke mobildata, ville det bli "veldig dyrt" da det ikke er noen avtaler på den abonnementstypen (mobilt bredbånd). Jeg spurte om spesifikk pris, men det kunne ikke medarbeideren svare på, da det likevel ikke skulle være mulig å koble opp. Jeg syns svaret ble for vagt, og lurer på om noen av dere vet mer? Talkmore kan jo uansett ikke fakturere mer for utlandsbruk, selv om abonnementet er sperret for bruk i utlandet?

 

Er dette en potensiell fallgruve om flere tar i bruk samme løsning som meg, og klarer å bruke tjenesten mobildata i utlandet? Hvordan blir det da i forhold til MCP ship eller andre satelittbaserte mobilnettverk som fakturerer deg halvt ihjel ved et lite uhell?

 

Finnes det forresten andre operatører som har mobilt bredbånd og som fungerer i Norden/EU/EØS foruten Telenor og Telia?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, man kan bruke Talkmore mbb i hele EU/EØS uten ekstra kostnad, heller ingen begrensning på mengde slik f.eks Telia har

Virkelig? Hos Talkmore står det spesifikt at mobilt bredbåndsabonnementene KUN virker i Norge. Sperret for bruk i utlandet, og bekreftet av medarbeider hos Talkmore.

Lenke til kommentar

ICE har mobilt bredbånd som fungerer i skandinavia, men ikke EU/EØS. 

 

Ellers er det kun Telenor og Telia som har inkl. bruk i EU/EØS.

 

 

Når det kommer til fallgruver: Telia og Telenors mobile bredbånd har samme vilkår som mobilabbonement, dvs. at det gjelder jo andre priser på f.eks Telenor Maritime, satelitt osv.

 

Gjennom: https://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_roaming_regulations

Her står det at alle mobiltelefonoperatører ikke kan ta betalt for telefon eller data utenfor hjemland.

Hvorfor ingen andre enn Telia og Telenor har innført dette vet jeg ikke, men skulle iflg. det som står ha blitt inkludert senest den 15.06.2017.

Lenke til kommentar

Gjennom: https://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_roaming_regulations

Her står det at alle mobiltelefonoperatører ikke kan ta betalt for telefon eller data utenfor hjemland.

Hvorfor ingen andre enn Telia og Telenor har innført dette vet jeg ikke, men skulle iflg. det som står ha blitt inkludert senest den 15.06.2017.

Slik jeg har skjønt det så gjelder dette kun på mobilabbonement, ikke mobilt bredbånd.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

 

Ja, man kan bruke Talkmore mbb i hele EU/EØS uten ekstra kostnad, heller ingen begrensning på mengde slik f.eks Telia har

Virkelig? Hos Talkmore står det spesifikt at mobilt bredbåndsabonnementene KUN virker i Norge. Sperret for bruk i utlandet, og bekreftet av medarbeider hos Talkmore.

 

 

Ja, her er linken i eposten jeg fikk:

 

 

 

Edit: Var visst litt for personlig denne linken, legger ved screenshot isteden.

post-9409-0-03361100-1501254547_thumb.png

Endret av Krokan
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er nå i Sverige, og har forsøkt å koble opp i svenske nett med talkmore mobile bredbåndet mitt med hovedsimkort. Det går ikke, men datasimkortet (tvillingsim) derimot er på nett, og drar datatrafikk. Ifølge Talkmore skulle dette ikke være mulig å få til. Og nå som jeg likevel har fått det til, så observerer ejg at jeg også blir fakturert for datatrafikk ved roaming utenom abonnementspris. Kan Talkmore ta seg betalt for dette overhodet? Bryter de da ikke EU resolusjonen der man ikke kan fakturere for roaming innad i EU, selv om abonnementet ikke skulle fungere i EU? Hvordan er jussen rundt dette? Noen som tør å reflektere?

Endret av Kynxx
Lenke til kommentar

Her er det altså en feil i Talkmore sine systemer som gjør at du nå kan bruke noe som skulle vært sperret, og samtidlig påløper det kostnader for deg.

 

Talkmore kan ikke fakturere deg for bruken etter lovgivning som kom 15. Juli. Prøver de på det er det bare å bestride kravet.

 

Du må selvfølgelig ikke utnytte dette så langt at det blir snakk om store summer. Da kan det nok være de ikke lar deg bestride det så lett, og viser til at du burde skjønt.

Lenke til kommentar

Her er det altså en feil i Talkmore sine systemer som gjør at du nå kan bruke noe som skulle vært sperret, og samtidlig påløper det kostnader for deg.

 

Talkmore kan ikke fakturere deg for bruken etter lovgivning som kom 15. Juli. Prøver de på det er det bare å bestride kravet.

 

Du må selvfølgelig ikke utnytte dette så langt at det blir snakk om store summer. Da kan det nok være de ikke lar deg bestride det så lett, og viser til at du burde skjønt.

Jeg ahr blitt fakturert 149,- per nå for databruk i utlandet. Har skrudd av roaming så det ikke påløper ekstra kostnader. Jeg skal uansett kontakte dem i morgen og høre om en løsning, eller jeg bare avslutter abonnementet og heller går for større kvote hos min telefonoperatør med datatvillingsim for 44,- mer per måned. Takk for godt svar. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...