Gå til innhold

I kveld får de første Tesla Model 3-eierne overlevert bilen sin


Anbefalte innlegg

Det er en SC på Lampeland, mellom Tønsberg og Norefjell. Den er 60km unna Norefjell. Selv Model 3 med det dårligste batteriet hadde klart det scenarioet uten problemer. Er det en ting du lærer av å kjøre Tesla så er det at rekkevidde ikke er et problem mer. Selvfølgelig er det alltid noen som har et eller annet sært behov hvor de må kjøre til et eller annet sted som er så øde at det ikke går med elbil, men for den store majoriteten så er ikke dette et problem mer.

Jeg vet om Lampeland. Har ladet X100Den min der noen ganger allerede. Det er ikke noe problem å klare det, men han spesifiserte uten lading. Da er det bare S100D som klarer det.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er en SC på Lampeland, mellom Tønsberg og Norefjell. Den er 60km unna Norefjell. Selv Model 3 med det dårligste batteriet hadde klart det scenarioet uten problemer. Er det en ting du lærer av å kjøre Tesla så er det at rekkevidde ikke er et problem mer. Selvfølgelig er det alltid noen som har et eller annet sært behov hvor de må kjøre til et eller annet sted som er så øde at det ikke går med elbil, men for den store majoriteten så er ikke dette et problem mer.

Jeg vet om Lampeland. Har ladet X100Den min der noen ganger allerede. Det er ikke noe problem å klare det, men han spesifiserte uten lading. Da er det bare S100D som klarer det.

Han må jo ha ment at han skal slippe å ha den i lading mens den er parkert i Norefjell. Hvis folk finner på tullete krav som «Hvis jeg skal ha elbil så skal jeg aldri trenge å hurtiglade den uansett hvor jeg skal» så finner de bare på dårlige unnskyldinger for å ikke kjøpe elbil. Da er det bedre å si at man har lyst på bensin/dieselbil istedenfor å påstå at man ikke kan ha elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bensin koster ganske mye, så en måte å se på de få gangene i året man må bruke SC eller hurtigladingen i løpet av ett år er at man har spart mye penger resten av året. Står en 3-4 timer på huriglader i året og sparer 10-15 kNok har man vel 3000-4000 kroner/timen. Så en skal stå ganske mange timer i året på SC før lønnen blir spesielt lav.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Skuffet! Ikke hengerfeste som lovet! Ikke større bagasjeåpning for f.eks sykkel som lovet, høyere luftmotstand enn hva som ble lovet. Først sa Elon at de skulle prøve å få den. Unnder 0.2. Så ble den oppjustert til 0.21 og nå 0.23, dvs omtrent identisk m3d Model S, Model X oog Ioniq. Disse er jo bra på luftmotstand, men dumt at Model 3 ikke blir bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortsatt så er det en fjert i antall produserte biler, så tror ikke VW ligger søvnløs om natta egentlig.

 

Antall solgte biler 1 kvartal 2017:

 

1 plass Toyota: 2 198 808 biler

10 plass Mercedes: 630 853

30 plass Great Wall: 255 690 biler

Tesla: 25 418 biler

Nokia lå heller ikke søvnløs i 2007. Da solgte de et par hundre millioner mobiler i året, mens Apple solgte 1,4 mill. Det er jo det som er argumentet til de som verdsetter selskapet så høyt.

 

Porsche på 10 plass på verdens mest verdifulle merke oversikt, solgte 59 689 biler i samme perioden, og er altså verdt mindre enn Tesla.

Tesla var/er(usikker på hva som er status nå) verdt mer enn Ford og General Motors. Det er i mitt hode enda sykere.

58ed49b577bb7070008b7d87.jpg

 

 

Porsche har en av de høyeste fortjeneste pr solgte bil i bransjen, mens Tesla brenner penger, og kommer sannsynligvis til å gjøre det i flere år pga store investeringer. Og når Tesla en dag kanskje begynner å tjene penger, ja da har konkurransen tatt helt av, for VW konsernet har varslet mange elektriske modeller, Mercedes, Jaguar m.m. har også ting på gang.

Bilene er en ting, men batterifabrikken til Tesla er også en stor del av dette. Det er en vel så stor utfordring å produsere nok batterier for de etablerte bilmerkene som det er for Tesla å klare å produsere nok biler. I tillegg har Tesla har fått et enormt forsprang på å samle data til selvkjørende biler. Det stiller dem i en helt unik posisjon. Uansett er jo dette målet til Tesla: å riste litt i de nåværende bilmerkene for å få fart på el-bilproduksjonen.

 

Så da lurer jeg på om jeg er eneste som mener at Tesla er "litt" oppskrytt ?

Nei, det er du nok ikke. Jeg ville aldri betalt så mye penger for det selskapet. Selve bilene derimot er jeg veldig fan av. Billige biler i forhold til hva man får og de røsker litt i bilindustrien med flere gøye funksjoner som mange kanskje glemmer av, men som blir elsket av oss som er glade i gadgets.

Lenke til kommentar

 

Flott bil. Men 345km rekkevidde tilsvarer 100 i Januar i Norge..dessverre

 

Riktig så galt blir det nok ikke.  :)

345 er etter amerikansk og ikke EU (NEDC) standard, så forskjellen er mindre. Samt at det går prosentvis mindre av totalen til oppvarming (behov for oppvarming er ganske konstant uavhengig av batteristørrelse). Tipper du får ut 200Km i de aller fleste tilfeller. 

 

Hva er oddsen for at det er -30 OG du skal en tur på 300Km på akkuat samme dag?  :eek:

Det kjører jeg OFTE! Tror fremtiden til oss på landet, er en hybrid, gitt.. Men med "50km" rekkevidde, kan jeg kjøre all lokalkjøring på batteri, og bare bruke bensin på te "tunge" dagene, og - jeg trenger bare EN bil! ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kjører jeg OFTE! Tror fremtiden til oss på landet, er en hybrid, gitt.. Men med "50km" rekkevidde, kan jeg kjøre all lokalkjøring på batteri, og bare bruke bensin på te "tunge" dagene, og - jeg trenger bare EN bil!

Eller så kan man kjøpe Model 3 med største batteri til ca 350.000 kroner. Den vil lett klare 300 km på vinteren. Og nesten 500 km på sommeren.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Flott bil. Men 345km rekkevidde tilsvarer 100 i Januar i Norge..dessverre

 

Hva har du røyka? Som andre her sier. Lett 250km på vinter. Og ikke glem ladehastighet... De andre har ikke SC slik som Tesla har.

Laderhastigheten har da lite med hvor langt den kan kjøre )) Og mindre enn 250 km .. var selv innom Tesla for å se på en 85S jeg trodde skulle holde de 32 milene jeg hadde satt som minimum og da fikk jeg beskjed om at den eneste som klarte det var en S 100

Har en S85 og det er ikke noe problem å klare 32mil på den, verken på vinter eller sommer. På langtur med Norske fartsgrenser, så dropper forbruket til 175wh/km med AC på. Med forbruk på 200wh/km, så klarer vår bil 372km. Klart, jeg ville nok tatt turen innom supercharger i Drammen på vei tilbake for å lade litt gratis isåfall. Om ikke annet for å ha en liten buffer og tissepause.
Lenke til kommentar

 

Flott bil. Men 345km rekkevidde tilsvarer 100 i Januar i Norge..dessverre

 

Hva har du røyka? Som andre her sier. Lett 250km på vinter. Og ikke glem ladehastighet... De andre har ikke SC slik som Tesla har.

Og det er de uten ladehastighet som har låst seg til laderen....... en stor jævel!

Lenke til kommentar

 

Det kjører jeg OFTE! Tror fremtiden til oss på landet, er en hybrid, gitt.. Men med "50km" rekkevidde, kan jeg kjøre all lokalkjøring på batteri, og bare bruke bensin på te "tunge" dagene, og - jeg trenger bare EN bil!

Eller så kan man kjøpe Model 3 med største batteri til ca 350.000 kroner. Den vil lett klare 300 km på vinteren. Og nesten 500 km på sommeren.

 

Modellen du snakker om her er vel high-end-modellen som koster opp mot 500K? Den som kommer på $ 35K er den som går 350 km eller noe slikt.

Lenke til kommentar

 

 

Det kjører jeg OFTE! Tror fremtiden til oss på landet, er en hybrid, gitt.. Men med "50km" rekkevidde, kan jeg kjøre all lokalkjøring på batteri, og bare bruke bensin på te "tunge" dagene, og - jeg trenger bare EN bil!

Eller så kan man kjøpe Model 3 med største batteri til ca 350.000 kroner. Den vil lett klare 300 km på vinteren. Og nesten 500 km på sommeren.

 

Modellen du snakker om her er vel high-end-modellen som koster opp mot 500K? Den som kommer på $ 35K er den som går 350 km eller noe slikt.

 

Nei, long range(500km) utgaven av Model 3 koster 44 000 USD, 343 000 i dagens kroner. Hva prisen ender på her i Norge er usikkert, men ikke i nærheten av 500 000.

 

FYdWs1c.png

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Nei, long range(500km) utgaven av Model 3 koster 44 000 USD, 343 000 i dagens kroner. Hva prisen ender på her i Norge er usikkert, men ikke i nærheten av 500 000.

Basert på dollarkursen Tesla oversetter Model S-prisene med så kommer long range-utgaven til å koste ca 365 200 NOK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Flott bil. Men 345km rekkevidde tilsvarer 100 i Januar i Norge..dessverre

Hva har du røyka? Som andre her sier. Lett 250km på vinter. Og ikke glem ladehastighet... De andre har ikke SC slik som Tesla har.

Laderhastigheten har da lite med hvor langt den kan kjøre )) Og mindre enn 250 km .. var selv innom Tesla for å se på en 85S jeg trodde skulle holde de 32 milene jeg hadde satt som minimum og da fikk jeg beskjed om at den eneste som klarte det var en S 100

For noe tøv... hva med å prøve bilen heller?

Lenke til kommentar

 

 

Kravet mitt var at den skulle holde fra Tønsberg til Norefjell ( Norefri i bunnen ved heisene ) kunne stå der opp til 2 uker uten bruk og tilbake til Tønsberg igjen uten lading . så ingenting med villmanns kjøring eller autobahn å gjøre ))

 

Da er jeg enig 100D er den eneste som kan klare det.

Bilen bruker strøm når den står i ro, fordi den holder i gang en del datamaskiner. Dette utgjør fort et par prosent om dagen. På to uker tappes jo batteriet da 28%. Det går an å sette bilen i dvale, men fortsatt må men nesten regne 1% per dag. Det er da 14% som forsvinner uten at man beveger seg.

Det er en SC på Lampeland, mellom Tønsberg og Norefjell. Den er 60km unna Norefjell. Selv Model 3 med det dårligste batteriet hadde klart det scenarioet uten problemer. Er det en ting du lærer av å kjøre Tesla så er det at rekkevidde ikke er et problem mer. Selvfølgelig er det alltid noen som har et eller annet sært behov hvor de må kjøre til et eller annet sted som er så øde at det ikke går med elbil, men for den store majoriteten så er ikke dette et problem mer.

 

Lampeland er total feil vei ;) tesla selgeren gikk gjennom dette også ... men kravet mitt var t/r .. må jeg lade på 16 mil så er det plutselig stort utvalg ....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Flott bil. Men 345km rekkevidde tilsvarer 100 i Januar i Norge..dessverre

Hva har du røyka? Som andre her sier. Lett 250km på vinter. Og ikke glem ladehastighet... De andre har ikke SC slik som Tesla har.

Laderhastigheten har da lite med hvor langt den kan kjøre )) Og mindre enn 250 km .. var selv innom Tesla for å se på en 85S jeg trodde skulle holde de 32 milene jeg hadde satt som minimum og da fikk jeg beskjed om at den eneste som klarte det var en S 100

For noe tøv... hva med å prøve bilen heller?

S

 

 

Svaret fikk jeg fra flere ærlige tesla selgere på Finn i tillegg til tesla Drammen , tror du må lese diskusjonen først å sette deg inn i den

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Flott bil. Men 345km rekkevidde tilsvarer 100 i Januar i Norge..dessverre

Hva har du røyka? Som andre her sier. Lett 250km på vinter. Og ikke glem ladehastighet... De andre har ikke SC slik som Tesla har.
Laderhastigheten har da lite med hvor langt den kan kjøre )) Og mindre enn 250 km .. var selv innom Tesla for å se på en 85S jeg trodde skulle holde de 32 milene jeg hadde satt som minimum og da fikk jeg beskjed om at den eneste som klarte det var en S 100
Har en S85 og det er ikke noe problem å klare 32mil på den, verken på vinter eller sommer. På langtur med Norske fartsgrenser, så dropper forbruket til 175wh/km med AC på. Med forbruk på 200wh/km, så klarer vår bil 372km. Klart, jeg ville nok tatt turen innom supercharger i Drammen på vei tilbake for å lade litt gratis isåfall. Om ikke annet for å ha en liten buffer og tissepause.

 

 

Ja flere ga meg det rådet men for det første så ligger ladingen totalt på andre siden av Drammen i Lier kommune )) for det andre så ble da meningen borte med en tesla om jeg uansett måtte lade på 16 mil .... trenger heller ikke mat og tissepause etter 30 minuttter i bilen ;) venter nok til høsten og leaf

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg greier ca 30 mil i vintervær med 5-10 minus i min S60 burde minst 35 mil være lett for en S85. Enten kjører S85-eierne ekstremt uøkonomisk eller i type -25 som få steder opplever. Sommerstid er 45 mil ikke noe problem med S85. 50 mil er innen rekkeviddemed økonomisk kjøring. Jeg kjørte 40 mil i min S60 med fine sommerforhold i stort sett 80-sone uten lading nå nylig

Lenke til kommentar

Når jeg greier ca 30 mil i vintervær med 5-10 minus i min S60 burde minst 35 mil være lett for en S85. Enten kjører S85-eierne ekstremt uøkonomisk eller i type -25 som få steder opplever. Sommerstid er 45 mil ikke noe problem med S85. 50 mil er innen rekkeviddemed økonomisk kjøring. Jeg kjørte 40 mil i min S60 med fine sommerforhold i stort sett 80-sone uten lading nå nylig

 

Problemet til personen som kommer med disse uttalelsene er nok at han har bedt om garanti for at han kan nå x antall mil med bilen, noe som er umulig å garantere. Men å komme 32 mil med hvilken som helst Tesla er problemfritt i de aller fleste tilfeller, men en kan ikke garantere for alle tilfeller. Hadde aldri hatt en eneste bekymring for dette i min 75d eller tidligere 70d, og om det  skulle skje at det ble knapt en gang så er det uendelig av plasser å lade og det hadde ikke krevd mange minuttene. Men sannsynligvis hadde det aldri skjedd. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...