Gå til innhold

I kveld får de første Tesla Model 3-eierne overlevert bilen sin


Anbefalte innlegg

Kravet mitt var at den skulle holde fra Tønsberg til Norefjell ( Norefri i bunnen ved heisene ) kunne stå der opp til 2 uker uten bruk og tilbake til Tønsberg igjen uten lading . så ingenting med villmanns kjøring eller autobahn å gjøre ))

 

Da er jeg enig 100D er den eneste som kan klare det.

 

Bilen bruker strøm når den står i ro, fordi den holder i gang en del datamaskiner. Dette utgjør fort et par prosent om dagen. På to uker tappes jo batteriet da 28%. Det går an å sette bilen i dvale, men fortsatt må men nesten regne 1% per dag. Det er da 14% som forsvinner uten at man beveger seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kravet mitt var at den skulle holde fra Tønsberg til Norefjell ( Norefri i bunnen ved heisene ) kunne stå der opp til 2 uker uten bruk og tilbake til Tønsberg igjen uten lading . så ingenting med villmanns kjøring eller autobahn å gjøre ))

 

Da er jeg enig 100D er den eneste som kan klare det.

 

Bilen bruker strøm når den står i ro, fordi den holder i gang en del datamaskiner. Dette utgjør fort et par prosent om dagen. På to uker tappes jo batteriet da 28%. Det går an å sette bilen i dvale, men fortsatt må men nesten regne 1% per dag. Det er da 14% som forsvinner uten at man beveger seg.

Da jeg satte min TMS i dvale mista den 4%på 7.5 dager så fullt så ille er det ikke ;)
Lenke til kommentar

Skjønner ikke greia med denne bilen. Model S var jo en revolusjon, dette er jo noe alle bilprodusenter lager om 1 år. 500.000 bestillinger er jo halvparten av det f.eks Ford produserer av 1 modell. Ikke mye å leve av. Tesla kommer til å bli verdensledende som batteriprodusent, men slutte å lage biler innen 5 år tipper jeg er min

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott bil. Men 345km rekkevidde tilsvarer 100 i Januar i Norge..dessverre

Jeg har en Model S med 60 batteriet. Det verste forbruket vi har opplevd på langkjøring vinterstid var 2.49 kW pr mil i -18. Batteriet var da kaldt så regen var slått av, dette reduserer rekkevidda endel. Vi kjørte friskt og hadde god temp i bilen. Dette gir en reel rekkevidde på 23 mil (57-58 kW er utnyttbart). Hvordan en mindre, lettere og mer aerodynamisk bil med like stort batteri kan få særlig høyere forbruk enn dette greier jeg ikke se for meg, men mindre du kjører i type -40 eller mer :)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke greia med denne bilen. Model S var jo en revolusjon, dette er jo noe alle bilprodusenter lager om 1 år. 500.000 bestillinger er jo halvparten av det f.eks Ford produserer av 1 modell. Ikke mye å leve av. Tesla kommer til å bli verdensledende som batteriprodusent, men slutte å lage biler innen 5 år tipper jeg er min

 

Kommer helt an på om model 3 kommer til å være en modell som er bedre enn det konkurrentene tilbyr. Har ikke så mye å si hva de selger akkurat nå.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke greia med denne bilen. Model S var jo en revolusjon, dette er jo noe alle bilprodusenter lager om 1 år. 500.000 bestillinger er jo halvparten av det f.eks Ford produserer av 1 modell. Ikke mye å leve av. Tesla kommer til å bli verdensledende som batteriprodusent, men slutte å lage biler innen 5 år tipper jeg er min

500.000 biler er jo bare begynnelsen. Tesla planlegger å produsere 600.000 biler per år i slutten av neste år. Dette er flere biler enn f.eks Volvo, så da begynner de å komme opp på ett nivå de kan leve av.

 

Desverre er Tesla de eneste som planlegger å skalere opp produksjonen av elbiler så mye, så raskt. VW snakker om lignende volum, men da etter 2020 en gang. Innen den tid vil Tesla ha skalert opp ytterligere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

for mitt vedkommende er det totalt uaktuelt å bruke 1 mill + på en bil nr 2 så i stedet for tesla blir det nok en ionoq eller nye nissan om jeg må lade på fjellet uansett ...

90 klarte det ikke ref selger hos tesla

90D skal klare det. Men jeg kan skjønne at de ikke tør garantere det 100%. Rekkevidden man opplever varierer utifra kjørestil. Selger de deg en 90D og garanterer at den alltid vil klare 320 km i Norge, så har de ett erstatningsansvar hvis du kjører som en tulling og går tom for strøm etter 315 km. Med 100D kan de være mer sikker på at du klarer ikke kjøre tom på 315 km. (Igjen, i Norge. Kjører man f.eks på Autobahn i 200-250 km/t så kan man nok presse rekkevidden ned i 200 km uten store utfordringer.)

Kravet mitt var at den skulle holde fra Tønsberg til Norefjell ( Norefri i bunnen ved heisene ) kunne stå der opp til 2 uker uten bruk og tilbake til Tønsberg igjen uten lading . så ingenting med villmanns kjøring eller autobahn å gjøre ))

Ville ikke kreve stor innsats for deg å få det til å fungere. Det er en hurtiglader på Noresund. Så om du investerte noen tusenlapper i chademo adapter og 20 minutter med hurtiglading ( som koster 50 kroner) i løpet av de to ukene du var på stedet, ville det gått helt fint i praksis.
Lenke til kommentar

Hallelulja! Elon er frelseren. Og nordmenn hans disipler. Deilig at det snart ruller ut seriøse elbiler fra andre produsenter. Norske (vestkant) veier er jo tapetsert med Teslaer.

De andre kan bygge så gode biler de bare vil. For oss som bruker bilen til feriekjøring med lange etapper er superladernettverket et must. Skulle gjerne sett at resten kom med noe like bra, men foreløpig ligger den mange år bak.

 

Edit: Og Tesla har vel vannkjøling hvor de henter varmen fra, i motsetning til andre produsenter som har passiv kjøling. Da blir det ikke like stor forskjell mellom vinter og sommer.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Skjønner ikke greia med denne bilen. Model S var jo en revolusjon, dette er jo noe alle bilprodusenter lager om 1 år. 500.000 bestillinger er jo halvparten av det f.eks Ford produserer av 1 modell. Ikke mye å leve av. Tesla kommer til å bli verdensledende som batteriprodusent, men slutte å lage biler innen 5 år tipper jeg er min

Alle konkurrentene vil plutselig og helt magisk ha en fantastisk produksjonskapasitet på elbiler, så de bare spyr ut nok biler til å dekke etterspørselen?

 

Så er jo et annet spørsmål hva alle bilprodusentene lever av i dag, de som lager fossilbiler. Det er jo så mange modeller å velge mellom at det i følge deg burde være umulig å være fossilbilprodusent. For siden det finnes konkurrenter så kan ingen overleve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke greia med denne bilen. Model S var jo en revolusjon, dette er jo noe alle bilprodusenter lager om 1 år. 500.000 bestillinger er jo halvparten av det f.eks Ford produserer av 1 modell. Ikke mye å leve av. Tesla kommer til å bli verdensledende som batteriprodusent, men slutte å lage biler innen 5 år tipper jeg er min

500.000 biler er jo bare begynnelsen. Tesla planlegger å produsere 600.000 biler per år i slutten av neste år. Dette er flere biler enn f.eks Volvo, så da begynner de å komme opp på ett nivå de kan leve av.

 

Desverre er Tesla de eneste som planlegger å skalere opp produksjonen av elbiler så mye, så raskt. VW snakker om lignende volum, men da etter 2020 en gang. Innen den tid vil Tesla ha skalert opp ytterligere.

 

Fortsatt så er det en fjert i antall produserte biler, så tror ikke VW ligger søvnløs om natta egentlig.

 

Antall solgte biler 1 kvartal 2017:

 

1 plass Toyota: 2 198 808 biler

10 plass Mercedes: 630 853

30 plass Great Wall: 255 690 biler

Tesla: 25 418 biler

 

Porsche på 10 plass på verdens mest verdifulle merke oversikt, solgte 59 689 biler i samme perioden, og er altså verdt mindre enn Tesla. 

 

Porsche har en av de høyeste fortjeneste pr solgte bil i bransjen, mens Tesla brenner penger, og kommer sannsynligvis til å gjøre det i flere år pga store investeringer. Og når Tesla en dag kanskje begynner å tjene penger, ja da har konkurransen tatt helt av, for VW konsernet har varslet mange elektriske modeller, Mercedes, Jaguar m.m. har også ting på gang.

 

Så da lurer jeg på om jeg er eneste som mener at Tesla er "litt" oppskrytt ?

Endret av fo2re
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kravet mitt var at den skulle holde fra Tønsberg til Norefjell ( Norefri i bunnen ved heisene ) kunne stå der opp til 2 uker uten bruk og tilbake til Tønsberg igjen uten lading . så ingenting med villmanns kjøring eller autobahn å gjøre ))

Da er jeg enig 100D er den eneste som kan klare det.

 

Bilen bruker strøm når den står i ro, fordi den holder i gang en del datamaskiner. Dette utgjør fort et par prosent om dagen. På to uker tappes jo batteriet da 28%. Det går an å sette bilen i dvale, men fortsatt må men nesten regne 1% per dag. Det er da 14% som forsvinner uten at man beveger seg.

 

Det er en SC på Lampeland, mellom Tønsberg og Norefjell. Den er 60km unna Norefjell. Selv Model 3 med det dårligste batteriet hadde klart det scenarioet uten problemer. Er det en ting du lærer av å kjøre Tesla så er det at rekkevidde ikke er et problem mer. Selvfølgelig er det alltid noen som har et eller annet sært behov hvor de må kjøre til et eller annet sted som er så øde at det ikke går med elbil, men for den store majoriteten så er ikke dette et problem mer.

Lenke til kommentar

Tesla er mer enn biler. Den ekstremt høye aksjekursen handler egentlig mer om hva folk tror de har potensiale til å bli. Stasjonære batterier og solceller går ned i pris, øker ekstremt i mengde produsert energi hver år og kommer nok til å fortsette med det. I flere land er det nå billigere å lage strøm fra solceller enn fra kull. Noe annet mange investorer tenker på er at Tesla har greid seg mot alle odds og ekspandert noe helt vanvittig. Fortjeneste pr bil er faktisk ok, men de har et helt vanvittig R&D-budsjett, om et års tid når de har fått solgt unna noen hundre tusen Model 3 får vi se om det begynner å bli fortjeneste eller ikke da R&D vil gå ned. 

Lenke til kommentar

Men er markedet der egentlig ? Bortsett fra USA, Norge og ett par land til i Europa så selges svært lite el-biler, faktisk så lite at til og med VW må klø seg i hue når de fleste e-Golfene havner her...

Til og med i UK blir de sett på som eksotiske - jeg bor i en by med 10000 innbyggere og tidligere i dag var jeg ute i nesten 10 min og så 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Flott bil. Men 345km rekkevidde tilsvarer 100 i Januar i Norge..dessverre

Hva har du røyka? Som andre her sier. Lett 250km på vinter. Og ikke glem ladehastighet... De andre har ikke SC slik som Tesla har.
Laderhastigheten har da lite med hvor langt den kan kjøre )) Og mindre enn 250 km .. var selv innom Tesla for å se på en 85S jeg trodde skulle holde de 32 milene jeg hadde satt som minimum og da fikk jeg beskjed om at den eneste som klarte det var en S 100

Kjøpte nylig en brukt model s85 2014 modell 45k km. Den klarer 400km fulladet om man kjører på en hovedvei.

Litt mer kronglete veier så klarer den 370km. Om vinteren vet jeg ikke enda, men de fleste regner med 25% redusert rekkevidde på tesla modeller. Mot opp mot 50% reduksjon på billigere biler

50%?

Og hva er billigere biler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...