Gå til innhold

Problem med Maxtor Sata disk

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har en maxtor 120 Sata disk.. Den har fungert utmerket i 2 måneder helt til jeg skulle starte maskinen i dag. Jeg fikk opp en skjerm der det stod at det var problemer og jeg kan velge safe mode, 'last good known configurations' etc .. Uansett hva jeg velger her så rebooter maskina etter winxp skjermen kommer opp. Jeg prøvde videre å legge inn winxp på nytt, men etter jeg loader serial driveren via F6 og kommer til der windows skal starte selve installasjonen så får jeg en bluescreen. IDE disken min fungerer fremdeles utmerket (kjører fra den nå). Er det her mulig at Sata disken har takket for seg ? :cry:

A7N8X-deluxe

XP 2500+

512 Twinmos PC-3200

ATI-9800 pro

etc etc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja det er mulig att disken har takket for seg ja. jeg skjøpte to 80gb s-ata maxtordisker her for litt siden da gikk det bare tre dager så takket den ene for seg,mens den andre har vært helt stabil. men om du bare bruker en s-ata disk skal du ikke bruke raid kontroller! det er bare om du skjører to helt like disker i raid. og vær klar over att bare bruk ett av strømtilkoblingene(maxtor har to muligheter) standardkontakten for strøm anbefales

Lenke til kommentar

takker for svar...

Hvor finner jeg da drivere for å enable disken i winxp ? jeg finner den nemlig ikke der når jeg booter fra IDE disken.. En eventuell løsning (om disken ikke er defekt) vill vært å formatert den fra winxp ...

En annen ting .. bluescreenen jeg får nevner noe om en fil som heter ntfs.sys (om det hjelper noe)

Er det noe som helst jeg kan prøv før jeg eventuelt leverer den tilbake til komplett? (disken er bare 2 måneder gammel)

Endret av Sentinel
Lenke til kommentar

tror ikke på driverproblemer men du må inn i bios og enable støtte for s-ata. denne har vel kanskje blitt satt tilbake hvis du har resettet biosen din?ellers så er jo ntfs og fat 32 to typer disksystemer. vet ikke om det går og kjøre en disk på ntfs og en på fat 32 om det er det du gjør?

Lenke til kommentar

fant noe på forumet. er vist ikke heltoppdatert sev :roll: Prøvd å innstalere driverene? Det er nemmelig slik at XP ikke har innebygde sata drivere. Om du absolutt vil innstalere XP på en SATA disk på du fore den med driverene under oppstart. Når XP starter opp så stårt det relativt tidlig at du skal trykke F6 for å innstalere 3. parts kontroller drivere. Det skal du. Så fulgte det sikkert med drivere med hovedkortet. Enten fikk du en diskett med driverene som du da bare stikker i. Ellers fikk du diskett/CD med noen filer som du må kjøre som så lager en slik driver diskett. I det siste tilfellet må du ha liggang på en annen maskin.

Så om du ikke skal innstalere XP på den disken så bare innstalerer du XP på IDE disken, så innstalerer du sata driverene etterpå. De finner du enten på den medfølgende Cd/diskett eller på hjemmesiden til HK produsenten.

Lenke til kommentar

Yep har gjort det..

Jeg har jo tross alt kjørt winxp i 2 måneder på SATA disken nå. Dette med å fore biosen med SATA driver via F6 under winxp install har jeg prøvd å gjort med 3 forskjellige drivere til nå. Det ender med bluescreen hver gang.

Vet ikke hva som er galt.. Enten må det være controlleren på hovedkortet eller så er det hard disken.

Både IDE disken min og SATA disken kjører NTFS.

Endret av Sentinel
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...