hekomo Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 "– Det er bra at man ser ut til å tenke langsiktig om avgiftspolitikken for elbiler. Men vi må være på vakt. I Danmark ble det en politisk sjargong om at elbilordningene var støtteordninger for rike Tesla-eiere. Det kan vi komme til å oppleve i Norge også, hvis ikke politikerne evner å se det store bildet, advarer Bu." En løsning på dette kan være å sette et tak på 350 000 per elbil, slik at de dyreste elbilene må betale moms og andre avgifter. Da kan en Tesla Model X P100D koste 2.5 mill istedenfor 1.5 mill som den gjør i dag. Pengene staten sparer kan brukes på tilskudd til elsykler eller bedre gang og sykkelstier, eller rett og slett bedre veier. Eller at de som kjøper billigere elbiler får ekstra tilskudd. Da vil folk kanskje velge å kjøpe fossilbiler i de øvre prissegmenter, noe som ikke er ønskelig. Man ønsker at alle fossilbiler skal erstattes med elbiler. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Jeg må innrømme at det er i det "store bildet" at disse avgiftene (eller mangel på sådanne) virker underligst for meg. Ikke moms på elbil, moms på sykkel? Gir liten mening. AtW At det ikke er moms på elbil er et midlertidig tiltak som skal bidra til å gjøre bilparken mer miljøvennlig. Sykkel skal ikke erstatte noe. sykkel er mer miljøvennlig enn elbilMen sykkel kan ikke erstatte bil, i motsetning til elbil. Det ville vært fullstendig bak mål å legge opp til en politikk der man ønsker å erstatte noe med noe som ikke kan oppfylle behovene. Jo. Det er akkurat det det kan, sykkel og kollektiv kan erstatte mye bilkjøring. AtW 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 (endret) sykkel er mer miljøvennlig enn elbilMen sykkel kan ikke erstatte bil, i motsetning til elbil. Det ville vært fullstendig bak mål å legge opp til en politikk der man ønsker å erstatte noe med noe som ikke kan oppfylle behovene. Jo. Det er akkurat det det kan, sykkel og kollektiv kan erstatte mye bilkjøring. AtW Men ikke det meste av bilkjøring, og spesielt ikke utenfor de store byene. Poenget er at folk kjører bil, og nr en sykkel ikke kan dekke dette behovet for de aller fleste så må man ta i bruk tiltak som tar hensyn til det. Man får ikke flere til å bruke sykkel ved at den koster noen kroner mindre. Det ville vært et tiltak fullstendig uten nytte. Skal man øke sykkelbruken må man se på andre alternativer. Endret 15. august 2017 av hekomo Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 sykkel er mer miljøvennlig enn elbilMen sykkel kan ikke erstatte bil, i motsetning til elbil. Det ville vært fullstendig bak mål å legge opp til en politikk der man ønsker å erstatte noe med noe som ikke kan oppfylle behovene. Jo. Det er akkurat det det kan, sykkel og kollektiv kan erstatte mye bilkjøring. AtW Men ikke det meste av bilkjøring, og spesielt ikke utenfor de store byene. Poenget er at folk kjører bil, og nr en sykkel ikke kan dekke dette behovet for de aller fleste så må man ta i bruk tiltak som tar hensyn til det. Man får ikke flere til å bruke sykkel ved at den koster noen kroner mindre. Det ville vært et tiltak fullstendig uten nytte. Skal man øke sykkelbruken må man se på andre alternativer. Nei, det er ikke poenget. Bilkjøringen har økt jevnt og trutt per innbygger, og endel steder er den mye lavere enn i norge. Det er ikke slik at vi er på et magisk nivå nå der folk sine behov er dekt akkurat, og de ikke har andre alternativer. Og ville det ikke? Mange benyttet seg av elsykkelrabatten? Ting som motorsykler straffes mye hardere en bil avgiftsmessig, inkludert elektriske varianter. Det er ikke nødvendigvis det viktigste å gjøre sykler momsfrie, men fra en prinsipiell side, så er dette fritaket for elbil i beste fall underlig. AtW 1 Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Nå har Danskene et ganske ekstremt avgiftssystem for biler i tillegg, som gjør at denne artikkelen nok ikke treffer så bra som den burde. For nye biler fungerer det som følger: Du betaler 85% av verdien i skatt opp til 185100 DKK, så 150% av verdien på resten(!!). Så ganske billig for en billig bil, for en bil som koster over 200.000 blir det fort sinnssyke summer. I tillegg er det en ekstrakostnad basert på drivstofføkonomi. For hver kilometer under 20km/l i forbruk blir det en økning i skatten på 6000 DKK. For sportslige biler blir det latterlig. En 911 Carrera S uten utstyr koster 3 028 656,- NOK (ja, du leste riktig, 3 MILLIONER for en standard Carrera S). Tilsvarende bil i Norge koster 1 620 900,- Prisforskjell på rolige 1,4 mill... 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Nei, det er ikke poenget. Bilkjøringen har økt jevnt og trutt per innbygger, og endel steder er den mye lavere enn i norge. Det er ikke slik at vi er på et magisk nivå nå der folk sine behov er dekt akkurat, og de ikke har andre alternativer. Og ville det ikke? Mange benyttet seg av elsykkelrabatten? Ting som motorsykler straffes mye hardere en bil avgiftsmessig, inkludert elektriske varianter. Det er ikke nødvendigvis det viktigste å gjøre sykler momsfrie, men fra en prinsipiell side, så er dette fritaket for elbil i beste fall underlig. AtW Nei fritaket er ikke underlig når man vet at det er fordi man ønsker at elbiler skal erstatte fossilbiler. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå