Gå til innhold

Da elbilsalget tok av, gjeninnførte Danmark registreringsavgiften. Resultat: Kun 17 dansker har kjøpt elbil i år


Anbefalte innlegg

Momsen på en billig elbil vil for de fleste være mer enn en netto månedslønn, og kan være utslagsgivende når man skal velge mellom kjøp av en billig fossilbil eller en elbil.

 

Sykler er så billig at man sjelden har behov for å låne penger for å kjøpe dem. Utfordringene med sykkel er ikke å ha råd til å kjøpe dem, men å finne veier der man føler seg trygg å sykle på dem. For å få flere på sykkel så bør samfunnet prioritere infrastrukturen, ikke redusere kjøpeprisen.

 

Kollektivtrafikk-billettene kan med fordel subsidieres, men det hjelper ikke hvis uhensiktsmessige ruter eller lav frekvens gjør at man sparer mye tid på å kjøre bil eller sykle.

 

Så momsfritak på feks bøker er ubukelig? Det er ikke prissensistivitet på produkter som ikke er dyre? Det er ikke slik at de eneste naturlige valgene er elbil eller fossilbil, et valg kan være ikke bil i det hele tatt. Jeg er ikke nødvendigvis uenig i at andre tiltak kan være bedre enn momsfritak på sykler, men jeg synes likefult det er et tankekors at elbiler har mindre avgifter enn en sykkel. Og jeg er usikker på om bedre tilrettelegging for bil er veien å gå.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Momsen på en billig elbil vil for de fleste være mer enn en netto månedslønn, og kan være utslagsgivende når man skal velge mellom kjøp av en billig fossilbil eller en elbil.

 

Sykler er så billig at man sjelden har behov for å låne penger for å kjøpe dem. Utfordringene med sykkel er ikke å ha råd til å kjøpe dem, men å finne veier der man føler seg trygg å sykle på dem. For å få flere på sykkel så bør samfunnet prioritere infrastrukturen, ikke redusere kjøpeprisen.

 

Kollektivtrafikk-billettene kan med fordel subsidieres, men det hjelper ikke hvis uhensiktsmessige ruter eller lav frekvens gjør at man sparer mye tid på å kjøre bil eller sykle.

 

Så momsfritak på feks bøker er ubukelig? Det er ikke prissensistivitet på produkter som ikke er dyre? Det er ikke slik at de eneste naturlige valgene er elbil eller fossilbil, et valg kan være ikke bil i det hele tatt. Jeg er ikke nødvendigvis uenig i at andre tiltak kan være bedre enn momsfritak på sykler, men jeg synes likefult det er et tankekors at elbiler har mindre avgifter enn en sykkel. Og jeg er usikker på om bedre tilrettelegging for bil er veien å gå.

 

AtW

 

alt i alt har elbilen flere avgifter enn en sykkel.

Kanskje ikke i innkjøp, men med veiavgift hvert år, samt linjeleieavgiften til nettselskapene for strøm, parkeringsavgift og bompenger noen steder osv, så blir det fort dyrere enn en sykkel i avgifter.

 

Sykler kan stort sett parkere gratis hvor dem vil, ingen årsavgift, ingen bompenger, ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i at andre tiltak kan være bedre enn momsfritak på sykler, men jeg synes likefult det er et tankekors at elbiler har mindre avgifter enn en sykkel.

Kva er årsavgifta på ein sykkel?

 

 

Hva er avgiftene når man kjøper en elbil?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i at andre tiltak kan være bedre enn momsfritak på sykler, men jeg synes likefult det er et tankekors at elbiler har mindre avgifter enn en sykkel.

Kva er årsavgifta på ein sykkel?
Hva er avgiftene når man kjøper en elbil?
455 kroner i årsavgift.
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i at andre tiltak kan være bedre enn momsfritak på sykler, men jeg synes likefult det er et tankekors at elbiler har mindre avgifter enn en sykkel.

Kva er årsavgifta på ein sykkel?
Hva er avgiftene når man kjøper en elbil?
455 kroner i årsavgift.

 

 

Mao ingen i det man kjøper den...

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i at andre tiltak kan være bedre enn momsfritak på sykler, men jeg synes likefult det er et tankekors at elbiler har mindre avgifter enn en sykkel.

Kva er årsavgifta på ein sykkel?
Hva er avgiftene når man kjøper en elbil?
455 kroner i årsavgift.

Mao ingen i det man kjøper den...

Jau, i praksis. Det er ei anna rekning, men avgifta må betalast før du får registrert bilen og køyrt han ut av butikken.
Lenke til kommentar

"– Det er bra at man ser ut til å tenke langsiktig om avgiftspolitikken for elbiler. Men vi må være på vakt. I Danmark ble det en politisk sjargong om at elbilordningene var støtteordninger for rike Tesla-eiere. Det kan vi komme til å oppleve i Norge også, hvis ikke politikerne evner å se det store bildet, advarer Bu."

 

En løsning på dette kan være å sette et tak på 350 000 per elbil, slik at de dyreste elbilene må betale moms og andre avgifter. Da kan en Tesla Model X P100D koste 2.5 mill istedenfor 1.5 mill som den gjør i dag. Pengene staten sparer kan brukes på tilskudd til elsykler eller bedre gang og sykkelstier, eller rett og slett bedre veier. Eller at de som kjøper billigere elbiler får ekstra tilskudd.

 

Eller enda bedre, fjern alle skatter, moms og avgifter på alle kjøretøy og la folk få bestemme selv. Om elbiler er så gode som de er så vil folk kjøpe dem uansett.

Lenke til kommentar

Bombe! Folk vil ikke kjøpe en dårligere, dyrere bil, med mindre avgiftene virker konkurransevridende i elbilens favør.

Mennesker er som de alltid har vært, snakker fint om moral, klima, fellesskap og bærekraftig utvikling. Men når det kommer til å handle, så er det egen lommebok som teller mest.

Slutt å gi meg tommeln ned, bare fordi jeg er ærlig om det. Dere er akkurat likedan selv, dere er bare for FEIG til å si det høyt.

Lenke til kommentar

"– Det er bra at man ser ut til å tenke langsiktig om avgiftspolitikken for elbiler. Men vi må være på vakt. I Danmark ble det en politisk sjargong om at elbilordningene var støtteordninger for rike Tesla-eiere. Det kan vi komme til å oppleve i Norge også, hvis ikke politikerne evner å se det store bildet, advarer Bu."

 

En løsning på dette kan være å sette et tak på 350 000 per elbil, slik at de dyreste elbilene må betale moms og andre avgifter. Da kan en Tesla Model X P100D koste 2.5 mill istedenfor 1.5 mill som den gjør i dag. Pengene staten sparer kan brukes på tilskudd til elsykler eller bedre gang og sykkelstier, eller rett og slett bedre veier. Eller at de som kjøper billigere elbiler får ekstra tilskudd.

 

Eller enda bedre, fjern alle skatter, moms og avgifter på alle kjøretøy og la folk få bestemme selv. Om elbiler er så gode som de er så vil folk kjøpe dem uansett.

 

Jo, det er sikkert en god ide, men litt av trikset her er jo at de med god råd er med og "drar igang" utviklingen, men med batterier på 50 mil så er vi vel alt i mål, nå handler alt om å få ned prisen på sånne biler. Folke-elbiler som går 50 mil pr lading og omtrent er gratis å kjøre er jo helt topp, selv om hele greia i utgangspunktet ble solgt med falsk frykt for co2. Målet må jo være å få klemt mest mulig mil inn pr krone.

 

Billig mobilitiet til folket!

Lenke til kommentar

Bombe! Folk vil ikke kjøpe en dårligere, dyrere bil, med mindre avgiftene virker konkurransevridende i elbilens favør.

Mennesker er som de alltid har vært, snakker fint om moral, klima, fellesskap og bærekraftig utvikling. Men når det kommer til å handle, så er det egen lommebok som teller mest.

Slutt å gi meg tommeln ned, bare fordi jeg er ærlig om det. Dere er akkurat likedan selv, dere er bare for FEIG til å si det høyt.

 

For meg handler hele greia om pris, og elbil er jo NØDT til å være rimeligere enn å kjøre bensin. Jo billigere jo bedre, for jo fler - fra fattigste utkant av afrika til rike norge - har råd til å ta seg ut og delta i samfunnet, og vi gir oss ikke før det er billigere å kjøre elbil enn å gå (pga sko-slitasje og kaloribehov)!

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Bombe! Folk vil ikke kjøpe en dårligere, dyrere bil, med mindre avgiftene virker konkurransevridende i elbilens favør.

Mennesker er som de alltid har vært, snakker fint om moral, klima, fellesskap og bærekraftig utvikling. Men når det kommer til å handle, så er det egen lommebok som teller mest.

Slutt å gi meg tommeln ned, bare fordi jeg er ærlig om det. Dere er akkurat likedan selv, dere er bare for FEIG til å si det høyt.

 

For meg handler hele greia om pris, og elbil er jo NØDT til å være rimeligere enn å kjøre bensin. Jo billigere jo bedre, for jo fler - fra fattigste utkant av afrika til rike norge - har råd til å ta seg ut og delta i samfunnet, og vi gir oss ikke før det er billigere å kjøre elbil enn å gå (pga sko-slitasje og kaloribehov)!

 

Hvorfor er elektrisitet nødt til å være billigere enn bensin? Den eneste grunnen jeg ser, er fordi "du og jeg" stemmer på politikere som drukner bensin i avgifter, men det er en selvvalgt politikk, og det er således ikke "nødt" til å være sånn?

Lenke til kommentar

 

 

Bombe! Folk vil ikke kjøpe en dårligere, dyrere bil, med mindre avgiftene virker konkurransevridende i elbilens favør.

Mennesker er som de alltid har vært, snakker fint om moral, klima, fellesskap og bærekraftig utvikling. Men når det kommer til å handle, så er det egen lommebok som teller mest.

Slutt å gi meg tommeln ned, bare fordi jeg er ærlig om det. Dere er akkurat likedan selv, dere er bare for FEIG til å si det høyt.

 

For meg handler hele greia om pris, og elbil er jo NØDT til å være rimeligere enn å kjøre bensin. Jo billigere jo bedre, for jo fler - fra fattigste utkant av afrika til rike norge - har råd til å ta seg ut og delta i samfunnet, og vi gir oss ikke før det er billigere å kjøre elbil enn å gå (pga sko-slitasje og kaloribehov)!

 

Hvorfor er elektrisitet nødt til å være billigere enn bensin? Den eneste grunnen jeg ser, er fordi "du og jeg" stemmer på politikere som drukner bensin i avgifter, men det er en selvvalgt politikk, og det er således ikke "nødt" til å være sånn?

 

 

Av den enkle grunn at det koster å finne, hente opp, raffinere og transportere bensin/diesel. Avgiftene er bare litt over halve kostnadsbilde, elektrisitet - til og med solid avgiftsbelagt - er mye billigere pr mil. Det er ikke mye over krona pr mil på elektrisitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bombe! Folk vil ikke kjøpe en dårligere, dyrere bil, med mindre avgiftene virker konkurransevridende i elbilens favør.

Mennesker er som de alltid har vært, snakker fint om moral, klima, fellesskap og bærekraftig utvikling. Men når det kommer til å handle, så er det egen lommebok som teller mest.

Slutt å gi meg tommeln ned, bare fordi jeg er ærlig om det. Dere er akkurat likedan selv, dere er bare for FEIG til å si det høyt.

 

For meg handler hele greia om pris, og elbil er jo NØDT til å være rimeligere enn å kjøre bensin. Jo billigere jo bedre, for jo fler - fra fattigste utkant av afrika til rike norge - har råd til å ta seg ut og delta i samfunnet, og vi gir oss ikke før det er billigere å kjøre elbil enn å gå (pga sko-slitasje og kaloribehov)!

 

Hvorfor er elektrisitet nødt til å være billigere enn bensin? Den eneste grunnen jeg ser, er fordi "du og jeg" stemmer på politikere som drukner bensin i avgifter, men det er en selvvalgt politikk, og det er således ikke "nødt" til å være sånn?

 

 

Kanskje pga det går inn en hel del strøm for å raffinere oljen til bensin, den skal opp av jorden, bort til pumpen osv. Det er store kostnader ved å få fatt og transportert denne energien. Mens en lett kan produsere strøm fra mage forskjellige kilder. I tillegg er det jo en god del avgifter ja, men det har strøm også(moms feks).

 

I tillegg bruker en elbil latterlig mye mindre energi på å komme seg frem, så det hadde vært billigere uansett. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Bombe! Folk vil ikke kjøpe en dårligere, dyrere bil, med mindre avgiftene virker konkurransevridende i elbilens favør.

Mennesker er som de alltid har vært, snakker fint om moral, klima, fellesskap og bærekraftig utvikling. Men når det kommer til å handle, så er det egen lommebok som teller mest.

Slutt å gi meg tommeln ned, bare fordi jeg er ærlig om det. Dere er akkurat likedan selv, dere er bare for FEIG til å si det høyt.

 

For meg handler hele greia om pris, og elbil er jo NØDT til å være rimeligere enn å kjøre bensin. Jo billigere jo bedre, for jo fler - fra fattigste utkant av afrika til rike norge - har råd til å ta seg ut og delta i samfunnet, og vi gir oss ikke før det er billigere å kjøre elbil enn å gå (pga sko-slitasje og kaloribehov)!

 

Hvorfor er elektrisitet nødt til å være billigere enn bensin? Den eneste grunnen jeg ser, er fordi "du og jeg" stemmer på politikere som drukner bensin i avgifter, men det er en selvvalgt politikk, og det er således ikke "nødt" til å være sånn?

 

 

Av den enkle grunn at det koster å finne, hente opp, raffinere og transportere bensin/diesel. Avgiftene er bare litt over halve kostnadsbilde, elektrisitet - til og med solid avgiftsbelagt - er mye billigere pr mil. Det er ikke mye over krona pr mil på elektrisitet.

 

 

Det koster da akkurat like mye å utvinne det samme drivstoffet til å fyre kraftverk med. Strømmen produseres ikke i stikkontakten vet du, og det å ha tilstrekkelig forsyning av vannkraft er bare et privilegium som Norge, nesten alene, sliter med :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Bombe! Folk vil ikke kjøpe en dårligere, dyrere bil, med mindre avgiftene virker konkurransevridende i elbilens favør.

Mennesker er som de alltid har vært, snakker fint om moral, klima, fellesskap og bærekraftig utvikling. Men når det kommer til å handle, så er det egen lommebok som teller mest.

Slutt å gi meg tommeln ned, bare fordi jeg er ærlig om det. Dere er akkurat likedan selv, dere er bare for FEIG til å si det høyt.

 

For meg handler hele greia om pris, og elbil er jo NØDT til å være rimeligere enn å kjøre bensin. Jo billigere jo bedre, for jo fler - fra fattigste utkant av afrika til rike norge - har råd til å ta seg ut og delta i samfunnet, og vi gir oss ikke før det er billigere å kjøre elbil enn å gå (pga sko-slitasje og kaloribehov)!

 

Hvorfor er elektrisitet nødt til å være billigere enn bensin? Den eneste grunnen jeg ser, er fordi "du og jeg" stemmer på politikere som drukner bensin i avgifter, men det er en selvvalgt politikk, og det er således ikke "nødt" til å være sånn?

 

 

Av den enkle grunn at det koster å finne, hente opp, raffinere og transportere bensin/diesel. Avgiftene er bare litt over halve kostnadsbilde, elektrisitet - til og med solid avgiftsbelagt - er mye billigere pr mil. Det er ikke mye over krona pr mil på elektrisitet.

 

 

Det koster da akkurat like mye å utvinne det samme drivstoffet til å fyre kraftverk med. Strømmen produseres ikke i stikkontakten vet du, og det å ha tilstrekkelig forsyning av vannkraft er bare et privilegium som Norge, nesten alene, sliter med :)

 

 

Det stemmer - så det er godt mulig at bensinbil er like greit for et annet land ... det kommer jo helt ann på.

Lenke til kommentar

"– Det er bra at man ser ut til å tenke langsiktig om avgiftspolitikken for elbiler. Men vi må være på vakt. I Danmark ble det en politisk sjargong om at elbilordningene var støtteordninger for rike Tesla-eiere. Det kan vi komme til å oppleve i Norge også, hvis ikke politikerne evner å se det store bildet, advarer Bu."

 

En løsning på dette kan være å sette et tak på 350 000 per elbil, slik at de dyreste elbilene må betale moms og andre avgifter. Da kan en Tesla Model X P100D koste 2.5 mill istedenfor 1.5 mill som den gjør i dag. Pengene staten sparer kan brukes på tilskudd til elsykler eller bedre gang og sykkelstier, eller rett og slett bedre veier. Eller at de som kjøper billigere elbiler får ekstra tilskudd.

 

Eller enda bedre, fjern alle skatter, moms og avgifter på alle kjøretøy og la folk få bestemme selv. Om elbiler er så gode som de er så vil folk kjøpe dem uansett.

En svært dårlig ide, med pristak.

Ja, det finnes nok en del rike, enslige menn som kjøper Tesla.

Men det er de eneste elbiler på markedet for f.eks en familie med 4 barn. 7 seter. Med din løsning vil de straffes dersom de ønsker å kjøpe elbil.

 

Å fjerne alle avgifter er også en svært dårlig ide, det skal svi å forurense.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det koster da akkurat like mye å utvinne det samme drivstoffet til å fyre kraftverk med. Strømmen produseres ikke i stikkontakten vet du, og det å ha tilstrekkelig forsyning av vannkraft er bare et privilegium som Norge, nesten alene, sliter med :)

Ser man EU under ett så lå fornybarandelen av strømmen i stikkontakten på rundt 27% i 2014. Danmark hadde nesten 50%, Sverige over 60%, og Østerrike har 70% fornybar elektrisitet. Nederland sliter med 10%, og Polen ligger rett over 12%.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at det er i det "store bildet" at disse avgiftene (eller mangel på sådanne) virker underligst for meg. Ikke moms på elbil, moms på sykkel? Gir liten mening.

 

AtW

At det ikke er moms på elbil er et midlertidig tiltak som skal bidra til å gjøre bilparken mer miljøvennlig. Sykkel skal ikke erstatte noe.

 

sykkel er mer miljøvennlig enn elbil

Men sykkel kan ikke erstatte bil, i motsetning til elbil. Det ville vært fullstendig bak mål å legge opp til en politikk der man ønsker å erstatte noe med noe som ikke kan oppfylle behovene.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

De aller færreste har kjøpt elbil for å redde miljøet, det må vel være deg og Fredric Hauge, selv om jeg har min tvil om sistnevnte også.

Hva så? Det er en ønsket politikk at elbiler erstatter fossilbiler. Ferdig med det.

 

Du glemmer forresten de samfunnsmessige besparelsene ved at elbil tar over for fossilbil: For eksempel bedre helse for de mange som i dag blir plaget av giftige stoffer fra biltrafikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...