Lynxman Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Å tro at elbil er et tiltak som skjer i steden for andre tiltak er litt rart. Det er ett av mange tiltak. 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Hadde du brukt dei "nokre hundre tusen" kronene på andre miljøtiltak enn elbil hadde nok miljøgevinsten vert større.Sikkert, men då hadde vi jo hatt ein stinkande, bråkete og treg prompebil i staden. Det hadde vore ei mykje dårlegare løysing for meg. Har du framlegg til eit like billig tiltak som både både betrar min livskvalitet og miljøet for alle tilsvarande? Haha. Lurer på om det er sånn folk ser for seg velomobilen min. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Jeg må innrømme at det er i det "store bildet" at disse avgiftene (eller mangel på sådanne) virker underligst for meg. Ikke moms på elbil, moms på sykkel? Gir liten mening. AtW 4 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Jeg må innrømme at det er i det "store bildet" at disse avgiftene (eller mangel på sådanne) virker underligst for meg. Ikke moms på elbil, moms på sykkel? Gir liten mening. AtW Enklere å ha kontroll på hva en bil er, da den har registreringsskilter og alt som følger med av godkjenninger etc. Hva som er en sykkel blir verre å definere. Du kan jo prøve!? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Aha, så jeg kjøpte bil til 900 000 slik at jeg kunne snylte? Det var derfor ja! Klok du altså! Halvnakke. kanskje ikke du, som er helfrelst til de grader og ikke helt forstår hvordan det norske skatte- og avgiftssystemet fungerer, men de horder av nordmenn som tuter rundt i sine tivolibiler har uten tvil kjøpt en slik bil fordi de kunne spare enorme mengder avgifter, samt ha en rekke andre fordeler elbilen gir. De aller færreste har kjøpt elbil for å redde miljøet, det må vel være deg og Fredric Hauge, selv om jeg har min tvil om sistnevnte også. At elbilen kostet nesten en million i innkjøp, er jo helt uvesentlig når en tilsvarende bensin- eller dieselbil ville kostet betydelig mer, samt ikke hatt de samme fordelene. Nå skal jeg ikke gå så langt som å kalle elbileiere snyltere, de utnytter jo bare et avgiftshull, men noen må jo betale for den infrastrukturen biler trenger, og den samfunnsmessige kostnaden biltrafikk medfører, og det er det alle de andre som gjør, altså tar vi regningen for din elbil også. Disse tallene fra Danmark viser jo at nær sagt ingen ville kjøpt elbil i Norge heller dersom avgiftene var likestilt med andre biler, å vi vet vel alle at den dagen kommer når Staten må ha avgifter fra elbilene også for å få det til å gå rundt, forhåpentligvis snart. 3 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 "Alle de andre", det er dere i sum som har stemt fram våre politikere, som igjen har bestemt reglene på vegne av oss alle. Det er en villet politikk at folk skal kjøpe elbil. Det nytter ikke å komme etterpå å klage på at folk spiser gulrota etter at de har tatt imot den. Selvfølgelig benytter folk seg av regelverket, hvorfor skulle de ikke det? Se bare på taxfree-handel og hvor mye som handles der. Penger som ellers kunne blitt brukt på u-landshjelp, bedre soningsforhold, asylmottak osv. Hvor mange har ikke kjøpt og kjørt billige dieselbiler i årevis til tross for hvor mange som mener å vite at bensin er mer miljøvennlig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Jeg må innrømme at det er i det "store bildet" at disse avgiftene (eller mangel på sådanne) virker underligst for meg. Ikke moms på elbil, moms på sykkel? Gir liten mening. AtW Enklere å ha kontroll på hva en bil er, da den har registreringsskilter og alt som følger med av godkjenninger etc. Hva som er en sykkel blir verre å definere. Du kan jo prøve!? En tohjuling som er drevet uten motor, med pedaler og en utveksling? Og la oss si noe glir igjennom, hva så? Er det veldig problematisk om "sykkelliknende ting" får samme behandling som en sykkel? AtW Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Aha, så jeg kjøpte bil til 900 000 slik at jeg kunne snylte? Det var derfor ja! Klok du altså! Halvnakke. kanskje ikke du, som er helfrelst til de grader og ikke helt forstår hvordan det norske skatte- og avgiftssystemet fungerer, men de horder av nordmenn som tuter rundt i sine tivolibiler har uten tvil kjøpt en slik bil fordi de kunne spare enorme mengder avgifter, samt ha en rekke andre fordeler elbilen gir. De aller færreste har kjøpt elbil for å redde miljøet, det må vel være deg og Fredric Hauge, selv om jeg har min tvil om sistnevnte også. At elbilen kostet nesten en million i innkjøp, er jo helt uvesentlig når en tilsvarende bensin- eller dieselbil ville kostet betydelig mer, samt ikke hatt de samme fordelene. Nå skal jeg ikke gå så langt som å kalle elbileiere snyltere, de utnytter jo bare et avgiftshull, men noen må jo betale for den infrastrukturen biler trenger, og den samfunnsmessige kostnaden biltrafikk medfører, og det er det alle de andre som gjør, altså tar vi regningen for din elbil også. Disse tallene fra Danmark viser jo at nær sagt ingen ville kjøpt elbil i Norge heller dersom avgiftene var likestilt med andre biler, å vi vet vel alle at den dagen kommer når Staten må ha avgifter fra elbilene også for å få det til å gå rundt, forhåpentligvis snart. Og nå var det pga miljøaspektet?? Håpløst altså. Hvilken regning tar du? Hvor mye har utgiftene dine gått opp siden jeg fikk meg elbil? En trenger ikke være ett geni for å forstå at folk ikke kjøper en egolf til langt mer enn en vanlig golf, nei. Det er jo hele poenget til avgiftsystemet. Hva med alle problemene fra bilene da, skal jeg komme her å si at jeg betaler regningen for deg og resten av fossilene her? Nei for jeg er ikke så forbanna teit. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Jeg må innrømme at det er i det "store bildet" at disse avgiftene (eller mangel på sådanne) virker underligst for meg. Ikke moms på elbil, moms på sykkel? Gir liten mening. AtW På en måte, ettersom sykkel er vell så miljøvennlig om ikke mer. Men til forskjell fra elbil så får man helt brukbare sykler til bare noen tusenlapper. i tillegg tror jeg ikke så mange kjører bensin og diesel fordi dem ikke har råd til sykkel Så alt i alt, i rettferdighetens navn burde det vært momsfritt, men det ville ikke gitt noen miljøgevinst 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 En tohjuling som er drevet uten motor, med pedaler og en utveksling? Og la oss si noe glir igjennom, hva så? Er det veldig problematisk om "sykkelliknende ting" får samme behandling som en sykkel? Litt usikker på om jeg har forstått deg rett, men du lurer altså på hvorfor sykler ikke er momsfrie? En sykkel kan jo defineres ganske vidt. To hjul blir for snevert, det finnes da mange sykler med tre hjul. Teodor hadde jo en, som han kjørte ut i vannet med. Men det gikk jo bra. Så rart!? Sykler kan ha motor jo. Elsykkel er sidestilt med vanlig sykkel, innenfor visse begrensninger. Sykler har da masse gir. Momsfritak for sykkel vil åpne opp et helt ormebol av muligheter for å slippe mva. på ymse varer. Det er jo bare å kombinere dem med en billig sykkel. Billig kinasykkel med påmontert Rolex til 100.000,- momsfritt? Hvem kan si at det IKKE er en sykkel? Skal det være et eget godkjenningsorgan som avgjør hva som er sykkel eller ei? Enhver sykkel vil makses ut med alt av utstyr som er mulig å definere innenfor sykkel. Eller så vil enhver sportsbutikk selge deg annet utstyr billig hvis du samtidig kjøper en "dyr" sykkel i tillegg = momsfrie andre varer. Bruk fantasien da mann! TV på Elkjøp til kr. 1000,- i kombinasjon med drittsykkel til 7000,- Så kan du øyeblikket etterpå donere sykkelen til Elkjøp før du går ut av butikken. Ikke undervurder fantasien til folk hvis de kan dra fordeler av noe. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 En tohjuling som er drevet uten motor, med pedaler og en utveksling? Og la oss si noe glir igjennom, hva så? Er det veldig problematisk om "sykkelliknende ting" får samme behandling som en sykkel? Litt usikker på om jeg har forstått deg rett, men du lurer altså på hvorfor sykler ikke er momsfrie? En sykkel kan jo defineres ganske vidt. To hjul blir for snevert, det finnes da mange sykler med tre hjul. Teodor hadde jo en, som han kjørte ut i vannet med. Men det gikk jo bra. Så rart!? Sykler kan ha motor jo. Elsykkel er sidestilt med vanlig sykkel, innenfor visse begrensninger. Sykler har da masse gir. Momsfritak for sykkel vil åpne opp et helt ormebol av muligheter for å slippe mva. på ymse varer. Det er jo bare å kombinere dem med en billig sykkel. Billig kinasykkel med påmontert Rolex til 100.000,- momsfritt? Hvem kan si at det IKKE er en sykkel? Skal det være et eget godkjenningsorgan som avgjør hva som er sykkel eller ei? Enhver sykkel vil makses ut med alt av utstyr som er mulig å definere innenfor sykkel. Eller så vil enhver sportsbutikk selge deg annet utstyr billig hvis du samtidig kjøper en "dyr" sykkel i tillegg = momsfrie andre varer. Bruk fantasien da mann! TV på Elkjøp til kr. 1000,- i kombinasjon med drittsykkel til 7000,- Så kan du øyeblikket etterpå donere sykkelen til Elkjøp før du går ut av butikken. Ikke undervurder fantasien til folk hvis de kan dra fordeler av noe. Nei, en elsykkel er ikke "sidestillt med en vanlig sykkel", jeg skrev spesifikt sykler, og jeg mente sykler av vanlig type. Ja, sykler har gir ja? Og det er da innefor min definisjon? Billig bok påmontert en rolex til 100 000, hvem kan si at det ikke er en bok? Jo tollvesenet, som ikke lar seg avspise med slikt piss uten videre. Det virker som du ikke vet at det finnes momsfrie varer allerede. AtW 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Du skrev "en utveksling", jeg trodde du mente sykkel uten gir? Jeg kjenner godt til momsfrie varer, har kjøpt en hel bil inkl. ekstrautstyr momsfritt. Og bøker på Amazon f.eks. Tollvesenet blander seg dog ikke inn om jeg kjøper sykkel på XXL, eller TV på Elkjøp. Da er det i så fall de som krever inn moms. Grensepassering var vel ikke et kriterie her, eller? Så hvem er det da som skal gjøre vurderingen? Men ok, vanlige sykler da, ikke elsykkel. Du skrev også "sykkelliknende ting", og det kan i hvert fall være et vidt begrep. Vil det innbefatte f.eks. sykkelsko? Ikke at en sko likner en sykkel, men det er i hvert fall relatert til sykkel. Poenget mitt er at hvis du åpner for at en varegruppe er momsfri, så vil grensene tøyes. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 "Alle de andre", det er dere i sum som har stemt fram våre politikere, som igjen har bestemt reglene på vegne av oss alle. Det er en villet politikk at folk skal kjøpe elbil. Det nytter ikke å komme etterpå å klage på at folk spiser gulrota etter at de har tatt imot den. Selvfølgelig benytter folk seg av regelverket, hvorfor skulle de ikke det? Se bare på taxfree-handel og hvor mye som handles der. Penger som ellers kunne blitt brukt på u-landshjelp, bedre soningsforhold, asylmottak osv. Hvor mange har ikke kjøpt og kjørt billige dieselbiler i årevis til tross for hvor mange som mener å vite at bensin er mer miljøvennlig.Taxfreesalget finansierer flyplasstilbudet i Norge. Synes ordningen er ganske tullete, men sånn blir det når 85 % av flyplassene går med tap. Distriktspolitikk er dyrt, gitt... Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Taxfreesalget finansierer flyplasstilbudet i Norge. Synes ordningen er ganske tullete, men sånn blir det når 85 % av flyplassene går med tap. Distriktspolitikk er dyrt, gitt... Det er ein latterleg påstand. Som om ikkje staten hadde fått inn minst like mykje pengar i avgifter dersom taxfree-salet vart oppheva. Ja, det er ein annan del av staten, "på eit anna budsjett", men likevel. Den norske staten har i tillegg gjort det norske flyplassnettverket veldig mykje dyrare å drive enn i andre land, fordi kvar einaste liten filleflyplass skal ha fullt tryggleiksteatater med suritas-vakter som skal kjenne litt på kjønnsorgana til passasjerane før dei går ombord. Andre land har løyst dette mykje smidigare ved at berre flyplassar med utlandstrafikk har slikt teater, og berre passasjerar som skal til utlandet må over til den sida. 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 I Danmark har de veldig annerledes særavgiftsystem på biler. Det er progressivt i form av co2 utslipp. En billig VW Up bensin koster fra 89000 DKK mens en VW eUp koster fra 187000DKK pga at den faktisk er dyr fra produsenten. Når du kan kjøpe en to stk bensinbil for samme pris som en el og fortsatt ha penger igjen til bensin til begge så blir det dårlig med elbil salg. Selv om jeg som erfaren bilist vet at en liten Up på bensin bruker marginalt mindre bensin enn en f.eks BMW 320 bensin i samme kjøremønster (ikke økokjøring). 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Du skrev "en utveksling", jeg trodde du mente sykkel uten gir? Jeg kjenner godt til momsfrie varer, har kjøpt en hel bil inkl. ekstrautstyr momsfritt. Og bøker på Amazon f.eks. Tollvesenet blander seg dog ikke inn om jeg kjøper sykkel på XXL, eller TV på Elkjøp. Da er det i så fall de som krever inn moms. Grensepassering var vel ikke et kriterie her, eller? Så hvem er det da som skal gjøre vurderingen? Men ok, vanlige sykler da, ikke elsykkel. Du skrev også "sykkelliknende ting", og det kan i hvert fall være et vidt begrep. Vil det innbefatte f.eks. sykkelsko? Ikke at en sko likner en sykkel, men det er i hvert fall relatert til sykkel. Poenget mitt er at hvis du åpner for at en varegruppe er momsfri, så vil grensene tøyes. Nei, jeg mener et framskomstmiddel med en utveksling, altså at hastigheten på hjulet og pedalen kan være annerledes. Bøker kan kjøpes på vanlige butikker også, tror du de slipper unna med "rolex-bøker". Sykkeliknende som noe som oppfyller kravene men som man fortsatt kan mene ikke er en sykkel, sykkelsko har ikke to hjul, ikke utveksling og er ikke et muskeldrevet framkomstmiddel. Elbiler er jo allerede momsfrie? AtW Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Aviser er momsfrie uten at det gir oss noen merkbare problemer. Bøker er momsfrie å importere til Norge for privatpersoner. Å betale momsen utgjør ikke noe problem for sykkelkundene, de fleste sykler koster ikke mer enn en smarttelefon. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Aviser er momsfrie uten at det gir oss noen merkbare problemer. Bøker er momsfrie å importere til Norge for privatpersoner. Å betale momsen utgjør ikke noe problem for sykkelkundene, de fleste sykler koster ikke mer enn en smarttelefon. Utgjør det et problem for bilkundene da? Poenget er vel ikke direkte om det utgjør et problem, men å stimulere til miljøvennlige valg, og sykkel er mer miljøvennlig enn elbil. AtW Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Taxfreesalget finansierer flyplasstilbudet i Norge. Synes ordningen er ganske tullete, men sånn blir det når 85 % av flyplassene går med tap. Distriktspolitikk er dyrt, gitt... Det er ein latterleg påstand. Som om ikkje staten hadde fått inn minst like mykje pengar i avgifter dersom taxfree-salet vart oppheva. Ja, det er ein annan del av staten, "på eit anna budsjett", men likevel. Den norske staten har i tillegg gjort det norske flyplassnettverket veldig mykje dyrare å drive enn i andre land, fordi kvar einaste liten filleflyplass skal ha fullt tryggleiksteatater med suritas-vakter som skal kjenne litt på kjønnsorgana til passasjerane før dei går ombord. Andre land har løyst dette mykje smidigare ved at berre flyplassar med utlandstrafikk har slikt teater, og berre passasjerar som skal til utlandet må over til den sida. Det er det selvfølgelig ikke. Avinor er avhengige av taxfree slik det er nå. Avvikling av taxfree medfører en reduksjon i inntektene til Avinor på ca. 2,5 mrd. årlig. Dette tapet må så dekkes inn via andre økte avgifter eller via statsbudsjettet. Nei, staten vil ikke få inn like mye i avgifter ved en avvikling, såfremt de ikke forbyr all innførsel av alkohol og tobakk for utenl.reisende. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Momsen på en billig elbil vil for de fleste være mer enn en netto månedslønn, og kan være utslagsgivende når man skal velge mellom kjøp av en billig fossilbil eller en elbil. Sykler er så billig at man sjelden har behov for å låne penger for å kjøpe dem. Utfordringene med sykkel er ikke å ha råd til å kjøpe dem, men å finne veier der man føler seg trygg å sykle på dem. For å få flere på sykkel så bør samfunnet prioritere infrastrukturen, ikke redusere kjøpeprisen. Kollektivtrafikk-billettene kan med fordel subsidieres, men det hjelper ikke hvis uhensiktsmessige ruter eller lav frekvens gjør at man sparer mye tid på å kjøre bil eller sykle. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå