wiz Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Så var det noen av leserne som ble overrasket? De fleste må drive butikk og kan ikke tillate seg ideologisme. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det. Morsomt at de ikke engang kjøper elbil når avgiften bare var 20% og 40%, jada, vi gjør det for miljøet, nei vent litt, må vi betale en avgift? Nei da vil vi ikke siden vi ikke får alt gratis. Jeg vet ikke helt hvor du har det fra at folk gjør det for miljøet. Såklart, noen gjør det, men de aller fleste gjør det fordi det totalt sett kan gi et forutsigbart bilhold med lavere utgifter. Om ti år er jeg sikker på at *alle* vil velge elbil, selv om alle fordelene er borte. I dag har man sammenliknet med bensin og diesel en begrenset rekkevidde, det er dette som er den aller aller største bakdelen med elbil. Utover det er det nesten bare fordeler. I innkjøp kan man se for seg at elbil er billigere da de slipper avgiftene, men i virkeligheten er det ikke så enkelt. La meg ta et eksempel: Up!: fra kr 156300 + reg kr 33965 = tot 190265 https://www.volkswagen.no/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/no/bilmodeller/brosjyrer-og-priser/up!/Volkswagen%20up!%20prisliste.pdf/_jcr_content/renditions/original./Volkswagen%20up!%20prisliste.pdf eUp!: fra kr 217500,- + reg kr 0 = 217500 https://www.volkswagen.no/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/no/bilmodeller/brosjyrer-og-priser/e-up!/Volkswagen%20e-up!%20elbil%20prisliste.pdf/_jcr_content/renditions/original./Volkswagen%20e-up!%20elbil%20prisliste.pdf Så som du ser, selv med 0kr i reg avgift koster elbilen mer. Selv kjøpte jeg elbil forrige uke av hovedsaklig tre grunner: - Strøm er billigere enn bensin - Mer driftsikker - Ikke bompenger. Her er det bare den siste grunnen som kan anses som snylting. Men med bakdelene (dyr i innkjøp, og lav rekkevidde) som finnes på elbil så må det nesten være noen fordeler, enn så lenge. Innkjøpsprisen vil gå ned og rekkevidden opp, når det skjer i tilstrekkelig grad trenger vi ikke lenger noen fordeler. Fordeler med elbil, sånn utenom snyltingen: - Svært stillegående - Driftsikker - Bruker strøm som drivstoff, billigere enn diesel/bensin om man lader hjemme (men dyrere om man lader på hurtigladere) - Lineær akselerasjon - Ikke startproblemer Så alt i alt blir elbil overlegent forbrenningsmotorer om noen år. 5 Lenke til kommentar
Nemi Lande Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det. Morsomt at de ikke engang kjøper elbil når avgiften bare var 20% og 40%, jada, vi gjør det for miljøet, nei vent litt, må vi betale en avgift? Nei da vil vi ikke siden vi ikke får alt gratis. De fleste kjøper da en bil fordi de trenger en bil. Ikke fordi man er spesielt miljøbevisst. Biler og bilhold er alt for kostbart til det. Og da er det rimelig åpenbart at det trengs visse insentiver, som artikkelen jo viser. 3 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det. Morsomt at de ikke engang kjøper elbil når avgiften bare var 20% og 40%, jada, vi gjør det for miljøet, nei vent litt, må vi betale en avgift? Nei da vil vi ikke siden vi ikke får alt gratis. [/quote "snylting" "alt gratis" ... Ganske patetisk...] Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det. Premisset ditt er feil. Du legger til grunn at folk kjøper elbil med miljøet som begrunnelse, men slik er det ikke. Folk flest er ærlige om at det er økonomi som er årsaken. For miljøet spiller det uansett ingen rolle hva årsaken til kjøpet er. For meg er elbil like naturlig som rabattkort på diesel, motor med lavt forbruk, bil med lave serviceutgifter, høy annenhåndsverdi osv. Jeg har i alle år prøvd å få mest mulig for penga når det gjelder bil, for det er i utgangspunktet et pengesluk av dimensjoner. De som virkelig er opptatt av miljøet prøver å bruke bil og andre ressurser minst mulig. Jeg har ennå til gode å møte elbilmotstandere som selv er medlem i noen miljøorganisasjon. Om noe så har i hvert fall elbilen ført til at gamle menn har fått en voldsom interesse for CO2-utslipp og kilder. 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Oklo Skrevet 28. juli 2017 Populært innlegg Del Skrevet 28. juli 2017 Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det. Og poenget ditt er? Hvis det er en målsetning å få et samfunn med mindre lokal og global forurensning, så må det innføres ordninger som gjør "grønne" endringer økonomisk lønnsomme for folk og for bedrifter. Å tro at slike endringer kommer ved å utelukkende appellere til folks samvittighet er i beste fall naivt. Jeg ser hva du mener, men bildet er vel egentlig mer komplekst enn som så? Jeg tror de fleste som kjøper bil har et sett med krav (bevisst eller ubevisst) som bilen skal tilfredsstille. Ut fra hvor stor del av kravene som oppfylles, og på hvilken måte de oppfylles, avgjør man så hvor mye penger man synes det er verdt (i forhold til hvor mye penger man rent faktisk har mulighet til å bruke). Ett av mine krav, er at bilen skal være så miljøvennlig som mulig. -Men det at den skal være miljøvennlig fyller dessverre ikke opp kontoen med noen hundre tusen ekstra, så jeg må (og regner med at de fleste andre har det på samme måte) forholde meg til hva jeg rent faktisk er i stand til å betale. Sist jeg kjøpte, strakk jeg meg langt nok til en Tesla (en av de rimeligste modellene). Hadde den vært dyrere, hadde jeg ikke kjøpt, og hadde nok endt opp med noe annet. En Citroën sto da høyest på lista, men jeg vurderte også Passat GTE o.l. -Så jeg synes det er ekstremt naivt å innbille seg at folk kjøper bil "bare fordi det er avgiftsfritt" eller "bare fordi det er miljøvennlig". De fleste av oss klarer å ha mer enn en tanke i hodet om gangen, og ta avgjørelser basert på mange samtidige faktorer! 11 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det. Morsomt at de ikke engang kjøper elbil når avgiften bare var 20% og 40%, jada, vi gjør det for miljøet, nei vent litt, må vi betale en avgift? Nei da vil vi ikke siden vi ikke får alt gratis. Nå har vi akkurat hatt prisøkning på 20-40% på elbiler i Norge. Ser ikke ut til å ha drept salget på samme måte som i Danmark. Du valgte jo bilen din og ikke en mye større kun på grunn av økonomi. Og du er selvsagt klar over at taxfree ved reise står for en mye større snylting enn elbiler. Drivstoff til elbiler er jo også nesten bare avgifter til stat og kommune. 4 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det. Morsomt at de ikke engang kjøper elbil når avgiften bare var 20% og 40%, jada, vi gjør det for miljøet, nei vent litt, må vi betale en avgift? Nei da vil vi ikke siden vi ikke får alt gratis. Nå har vi akkurat hatt prisøkning på 20-40% på elbiler i Norge. Ser ikke ut til å ha drept salget på samme måte som i Danmark. Du valgte jo bilen din og ikke en mye større kun på grunn av økonomi. Og du er selvsagt klar over at taxfree ved reise står for en mye større snylting enn elbiler. Drivstoff til elbiler er jo også nesten bare avgifter til stat og kommune. Hmm..? Lenke til kommentar
Lasse Edvardsen Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det. Morsomt at de ikke engang kjøper elbil når avgiften bare var 20% og 40%, jada, vi gjør det for miljøet, nei vent litt, må vi betale en avgift? Nei da vil vi ikke siden vi ikke får alt gratis. Det skinner så jævelig igjennom at folk bare får barn pga. kontantstøtten. Etter at kontantstøtten kom så har befolkningen økt. Det er eneste muligheten! Snyltere! 5 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det.På kva måte snyltar dei? Morsomt at de ikke engang kjøper elbil når avgiften bare var 20% og 40%, jada, vi gjør det for miljøet, nei vent litt, må vi betale en avgift? Nei da vil vi ikke siden vi ikke får alt gratis.Elbilar har vel aldri vore gratis i Danmark? Eg for min del har lagt nokre hundre tusen ekstra i bilen for å spare miljøet, men nokre millionar ekstra hadde eg ikkje hatt råd til. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det.På kva måte snyltar dei? Morsomt at de ikke engang kjøper elbil når avgiften bare var 20% og 40%, jada, vi gjør det for miljøet, nei vent litt, må vi betale en avgift? Nei da vil vi ikke siden vi ikke får alt gratis.Elbilar har vel aldri vore gratis i Danmark? Eg for min del har lagt nokre hundre tusen ekstra i bilen for å spare miljøet, men nokre millionar ekstra hadde eg ikkje hatt råd til. Hadde du brukt dei "nokre hundre tusen" kronene på andre miljøtiltak enn elbil hadde nok miljøgevinsten vert større. Lenke til kommentar
Happydaydreamer669 Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 (endret) Målet må jo være mindre lokalt utslipp og forurensning. Når dette er oppnådd har vi ikke lenger engangs-avgift på biler. Den eneste avgiften bør være MVA slik som på andre varer og bør jo uansett være likt uansett biltype.Kollektivfeltet for elbiler er en grei gulerot, men bør fjernes på sikt evt. endres slik at det kun gjelder 3 eller flere i bilen, derav navnet kollektivt. Endret 29. juli 2017 av Happydaydreamer669 1 Lenke til kommentar
Peter B Rasmussen Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Ja det er en uløkke. (Statsminister Løkkes ministerbil er nok blevet overhalet af en Tesla). Danmark er sat langt bagud i udvikling. Jyllands største bilforhandler har advaret mod denne udvikling, vel vidende hvad udvikling betyder. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Målet må jo være mindre lokalt utslipp og forurensning. Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv! 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 (endret) Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det. Morsomt at de ikke engang kjøper elbil når avgiften bare var 20% og 40%, jada, vi gjør det for miljøet, nei vent litt, må vi betale en avgift? Nei da vil vi ikke siden vi ikke får alt gratis. Det skinner jævlig gjennom at du er misunnelig. I tilfelle du ikke har fått det med deg; Alle kan kjøpe elbil. Til og med du. Endret 29. juli 2017 av Lynxman 3 Lenke til kommentar
Tictakk Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det. Morsomt at de ikke engang kjøper elbil når avgiften bare var 20% og 40%, jada, vi gjør det for miljøet, nei vent litt, må vi betale en avgift? Nei da vil vi ikke siden vi ikke får alt gratis. Jeg kan ikke svare for hva andre driver på med da jeg ikke vet men bare kan anta. Men for min del byttet jeg ikke fra min tidligere icebil til min nåværende elbil p.g.a. miljøet, men fordi den er så mye bedre. Hadde gjort det samme valget selv om det var to like biler med lik pris der en elbil og alternativ icebil. Har man ingen erfaring med elbil er det forståelig at man er skeptisk med all den skremselspropaganda som finansieres. Jeg forstår bitterheten din over at du ikke er villig til å bytte bilen du har i noe bedre. God bedring. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Hadde du brukt dei "nokre hundre tusen" kronene på andre miljøtiltak enn elbil hadde nok miljøgevinsten vert større. Sikkert, men då hadde vi jo hatt ein stinkande, bråkete og treg prompebil i staden. Det hadde vore ei mykje dårlegare løysing for meg. Har du framlegg til eit like billig tiltak som både både betrar min livskvalitet og miljøet for alle tilsvarande? Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det. Morsomt at de ikke engang kjøper elbil når avgiften bare var 20% og 40%, jada, vi gjør det for miljøet, nei vent litt, må vi betale en avgift? Nei da vil vi ikke siden vi ikke får alt gratis. Så du bryr deg verken om miljøet eller familieøkonomien?Selvsagt har vi avgiftslette for å gjøre elbilen mer forlokkende for mennesker som ellers hadde valgt noe annet, ingen har påstått noe annet. Miljøet driter i hvorfor folk tar riktige miljøvalg, poenget er at de gjør det. 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Hadde du brukt dei "nokre hundre tusen" kronene på andre miljøtiltak enn elbil hadde nok miljøgevinsten vert større.Sikkert, men då hadde vi jo hatt ein stinkande, bråkete og treg prompebil i staden. Det hadde vore ei mykje dårlegare løysing for meg. Har du framlegg til eit like billig tiltak som både både betrar min livskvalitet og miljøet for alle tilsvarande? 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Hadde du brukt dei "nokre hundre tusen" kronene på andre miljøtiltak enn elbil hadde nok miljøgevinsten vert større.Sikkert, men då hadde vi jo hatt ein stinkande, bråkete og treg prompebil i staden. Det hadde vore ei mykje dårlegare løysing for meg. Har du framlegg til eit like billig tiltak som både både betrar min livskvalitet og miljøet for alle tilsvarande? Prompebil, for spesielt intreserte med innefektiv kakemotor...! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå