Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Eldresenter for unge

Anbefalte innlegg

Det er jo sånn at for eldre som er ensomme så kan de gå på eldresenteret, og det er en bra ting, og det er heller ikke noe krav om at man er ensom, og mange går der helt sikkert selv om de ikke er ensomme. Det er bra. Men finnes det et lignende tilbud for unge? Sånn sitte ned og drikke kaffe og prate om været. Tenker ikke da på ung som i ungdom, men voksne mennesker som er unge i forhold til eldre. Det er jo mange unge som også er ensomme, og de trenger også å gå til et senter. Man trenger å føle seg respektert og verdsatt her i samfunnet!

Anonymous poster hash: d720a...7a3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikkje ungdommen gå på eldresenteret og då, og halde dei eldre med selskap? Eldre mennesker går lei av eldre mennesker dei og, so dei set god pris på at det kjem vaksen ungdom som set seg ned, drikk kaffi med dei og pratar om været. Eldre har og ein god tendens til å rett og slett vise at dei er takknemlig for at du tek tida til å gjere slikt for dei, so då vil du og få den verdsetjinga du etterspør.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Noe av grunnen til at det er så vanlig med slike møteplasser for eldre, men ikke med "yngresenter", er nok at eldre ikke skammer seg like mye over det å være ensom og behøve et slikt tilbud. Er man ung skal man liksom ha det der på stell, og hvis ikke må man uansett legitimere møtet gjennom en eller annen felles interesse. Greit å møtes for å spille Magic, men bare for å snakke og ta en kopp kaffe? Nei, huff. Det hjelper heller ikke at tilbudene som finnes for ungdom og unge voksne, gjerne har navn som kan virke avskrekkende. For noen funker det å gå på pub, men klikkene der er ofte sterke og skeptiske til sosial desperasjon, som de lukter på mils avstand. Er man for raus mot utskuddene, har man plutselig en cable guy.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noe av grunnen til at det er så vanlig med slike møteplasser for eldre, men ikke med "yngresenter", er nok at eldre ikke skammer seg like mye over det å være ensom og behøve et slikt tilbud. Er man ung skal man liksom ha det der på stell, og hvis ikke må man uansett legitimere møtet gjennom en eller annen felles interesse. Greit å møtes for å spille Magic, men bare for å snakke og ta en kopp kaffe? Nei, huff. Det hjelper heller ikke at tilbudene som finnes for ungdom og unge voksne, gjerne har navn som kan virke avskrekkende. For noen funker det å gå på pub, men klikkene der er ofte sterke og skeptiske til sosial desperasjon, som de lukter på mils avstand. Er man for raus mot utskuddene, har man plutselig en cable guy.

Jeg vil bare ha et normalt liv, med venner og kjæreste.

Lenke til kommentar

Finnes hjelpesentraler, hvor du hjelper andre ellers så kan en melde seg inn i f.eks Røde Kors eller Den Norske Turforening etc.

Finnes massevis av tilbud for alle aldersgrupper

Jeg vil ikke være på "tilbud", "grupper" og "senter", jeg vil bare ha et normalt liv med venner og kjæreste.

Lenke til kommentar

Finnes hjelpesentraler, hvor du hjelper andre ellers så kan en melde seg inn i f.eks Røde Kors eller Den Norske Turforening etc.

Finnes massevis av tilbud for alle aldersgrupper

Jeg vil ikke være på "tilbud", "grupper" og "senter", jeg vil bare ha et normalt liv med venner og kjæreste.

Det finnes datingsider for deg, men det er mange som har funnet kjærester i organisasjoner også

Lenke til kommentar

For meg virker det som du i utgangspunktet ikke ønsker noe senter eller noe slikt, men bare har lyst på en kjæreste. Samtidig ser du såpass negativt på livet at du sier ingen vil ha deg. Dette er ting du kanskje kan ta opp med legen din. Det er ikke bra å dytte seg selv ned i gjørmen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Norge er stort på frivillige organisasjoner hvor selvsagt det sosiale er en grunn til at dette finnes.

Håndball, kurvball, fopball, korps, maling, fotoklubber, våpenklubber, seiling, rånere, frimerker, historielag, treningssenter og har helt sikkert glemt noen...

Lenke til kommentar

For meg virker det som du i utgangspunktet ikke ønsker noe senter eller noe slikt, men bare har lyst på en kjæreste. Samtidig ser du såpass negativt på livet at du sier ingen vil ha deg. Dette er ting du kanskje kan ta opp med legen din. Det er ikke bra å dytte seg selv ned i gjørmen.

Jeg kunne tenke meg å jobbe og forsørge meg selv, ha venner på arbeidsplassen (og andre steder), samt kjæreste. Og en fremtid. Et helt normalt liv, med andre ord.

Lenke til kommentar

Jeg hører du sier det. Men dessverre er det slik at ting kommer ikke gratis her i livet. Du må gjøre en innsats selv for å oppnå dette. Jeg ville anbefalt deg å melde deg inn i en forening e.l for noe som interesserer deg. Gjerne en idrett, slik at du får fysisk mosjon i tillegg. Det er selvfølgelig ikke nødvendig, men viser seg positivt på psykisk helse så vel som fysisk helse. 

Når det kommer til arbeidsplass er jo det også noe man må jobbe for å få. Første skritt er jo utdanning. Har du dette? Dersom du ikke har det må du belage deg på "low-end" jobber, eller gå inn for å få noe utdanning slik at du kan få et yrke du ønsker å være i. 

Dersom du får disse to på plass kommer venner og kjæreste etterhvert. Det er ikke gratis det heller, men når man er i settinger med andre mennesker som man jo blir om man er del i en organisasjon så er det lettere å få slike relasjoner.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg vil bare ha et normalt liv, med venner og kjæreste.

Jeg kjenner meg igjen i hva du skriver og hvordan du har det. Jeg pleide å ha det sånn, jeg var veldig ensom. Så en dag kom jeg tilfeldigvis i kontakt med en bruker her på forumet, og i dag er vi gift :) så ting bare skjer, vent og se :)
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vel sikkert det at jeg ikke orker å "jobbe for ting" lenger (jeg jobbet hardt tidligere), som er årsaken. Jeg har problemer med å være sosial, men er heller ikke spesielt motivert for det. Jeg er vel det man kan kalle taper. Og da får man det man får.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har sett disse klikkene på pubene rundt i oslo. Er som regel litt eldre mennesker som sitter å drikker hele dagen, kan ikke se hvordan det skal være en positiv opplevelse for noen å bli med å sitte på puben og drikke hele dagen, virker egentlig kontraproduktivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...