Gå til innhold

Gaming PC ca. 25.000 + Skjerm opptil 10.000. Litt div spørsmål..

Anbefalte innlegg

Hei,

Har bestemt meg for å kjøpe en ny PC og Skjerm. Skal primært brukes til gaming og surfing. Ikke noe heftig videoredigering etc. Har en del spørsmål, så håper dere kan hjelpe!

Har sett på den nylig oppdaterte tråden til Agentspoon og  Capital Offense: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470. Har tatt en del av komponentene derifra:

Kabinett: Phanteks Eclipse P400S Glass = 900,-
Skjermkort: Zotac GeForce GTX 1080 Ti Amp = 7.700,-
Minne: Corsair Vengeance LPX Red 3200MHz CL16 16GB (x2 for 32GB) = 2.700,-

Harddisk: Seagate Barracuda ST2000 2TB = 700,-

Kjøler: BeQuiet Pure Rock = 350,-

Strømforsyning: EVGA SuperNova G2 750W = 1.100,-

Så har jeg lagt til: 

CPU: Intel Core i7-7700K Kaby Lake = 3500,-

SSD: Samsung 960 PRO 512GB M.2 PCIe = 3.200,-

Hovedkort: ?

Da er jeg på 20.150,- og mangler hovedkort. Jeg kan godt legge litt mer i utstyret. Hvilke endringer/forbedringer ville dere gått for med tanke på punktene under:

Skjerm - Ser for meg en god 30-34" widescreen med min 100 mhz og 3440x1440.

Kabinett - Her har jeg ingen andre preferanser enn at jeg vil ha et relativt stille ett, og gjerne et som holder temperaturen nede.

Skjermkort - Er det noen stor forskjell på 1080ti kortene? noe jeg bør passe på når jeg kjøper ett?

Minne - Har alltid 30+ nettfaner og en del programmer oppe, så tenker at det er bedre med litt for mye enn for lite.

SSD - Tror ikke jeg trenger mer enn 512GB, spiller stort sett bare 1-3 spill av gangen. Men ønsker en veldig responsiv systemdisk og lav "load-time" i spill.

CPU - Har lest veldig mye om i7-7700k vs AMD Ryzen modellene. Virker som de fleste er enige i at Intel vinner greit på spill nå, mens AMD er klart best på "Heavy Office" og mer "fremtidsrettet" med tanke på spillprodusenter som optimerer spill for flere prosessorer. Her tenker jeg at jeg bør gå for mest mulig spillytelse nå, og så heller bytte prosessor om et år eller 2 når man har flere kjerner med bra base og OC frekvens?

Kjøling - Har lyst til å forsøke å få mest mulig ut av systemet og CPU og lære å OC. Men har ingen erfaring med det. Er BeQuiet Pure Rock et greit valg, eller bør jeg gå for noe bedre?

Hovedkort - Her ønsker jeg et veldig "fremtidsrettet" hovedkort så jeg heller bare kan bytte komponentene senere. MÅ HA wi-fi (trenger det noen mnd før jeg flytter). Også greit med bluetooth synes jeg for tilkobling av div utstyr. Har sett at det er kommet Socket LGA 2066/ Chipset Intel X299. Er dette kompatibelt med øvrige komponenter? Bør jeg i så fall gå for et slikt kort. Vil det hjelpe med f.eks OC?

--

Lurer også litt på hvilken skjerm jeg bør gå for, og om noen har noen gode forslag. Villig til å bruke rundt 10.000.

Liker å spille MMO/Open World spill, og synes 21:9 formatet er veldig komfortabelt til det. Synes også det er bra med en litt stor skjerm, så har i utganspunktet sett for meg 30-34".

Så vidt jeg har forstått er det ikke spesielt merkbar forskjell på 100mhz og høyere, men fra f.eks 60 til 100mhz er forskjellen ganske stor? 

På en 34" skjerm, så er det vel dumt å gå for 2560x1440 nå som det er kommet en del skjermer med 3440x1440? Ville dere valgt en 2560x1440 144mhz eller en 3440x1440 100mhz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X299 7800x 6 core er en undervudert cpu. Klokker lett til 4.6 ghz på luft og kjører lett 4000mhz minne. Noe som gjør at den knuser Ryzen i de fleste spill som krever mye cpukraft. 2 core mere enn 7700k.

Om budsjettet tåler det da.

3440x1440 g-sync er en vinner. Ingen vei tilbake når man har testa ultra wide skjerm i spill.

Kjøp på proshop og velg g.skill 3200c14 minne.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedkort - Her ønsker jeg et veldig "fremtidsrettet" hovedkort så jeg heller bare kan bytte komponentene senere. MÅ HA wi-fi (trenger det noen mnd før jeg flytter). Også greit med bluetooth synes jeg for tilkobling av div utstyr. Har sett at det er kommet Socket LGA 2066/ Chipset Intel X299. Er dette kompatibelt med øvrige komponenter? Bør jeg i så fall gå for et slikt kort. Vil det hjelpe med f.eks OC?

Nei LGA2066 er ikke kompatibelt med 7700K (LGA1151)

Jeg vet ikke om kommende Intel (Coffey Lake) vil støtte LGA1151.

Når det er sagt, så er det usikker fremtid med LGA1151 untatt hva du kan skaffe NÅ.

LGA 2066 er fremtidsrettet hovedkort, likeså er AM4.

Hva du velger er litt opp til deg, med LGA 2066 hovedkort og CPU kan du regne med å punge ut mer.

Ikke finn på å velge 7740X / 7640X prosessorene, da 7700K ville vært et bedre valg.

Alt fra 7800X og oppover er bedre, men prisen vil bli deretter.

Lenke til kommentar

Skjerm - Ser for meg en god 30-34" widescreen med min 100 mhz og 3440x1440.

En av G-Sync skjermene til Asus eller Acer, 100 Hz. Kommer jo 144 Hz varianter av dem etterhvert, men ingen vet helt når.

Kabinett - Her har jeg ingen andre preferanser enn at jeg vil ha et relativt stille ett, og gjerne et som holder temperaturen nede.

Noe av det vanskeligste å anbefale siden hva man liker og ikke liker spiller en stor rolle også. Selv har jeg både et Fractal Define R5 og et Corsair Graphite 780T og er fornøyde med dem.

Skjermkort - Er det noen stor forskjell på 1080ti kortene? noe jeg bør passe på når jeg kjøper ett?

Ikke særlig forskjell i hvor langt de overklokker, men utseendet, støy og temperatur skiller dem. Asus Strix OC og MSI Gaming X er best. Velg det av de to du liker best.

Minne - Har alltid 30+ nettfaner og en del programmer oppe, så tenker at det er bedre med litt for mye enn for lite.

16GB RAM holder for spill i dag, men skal du ha nettleser med 30+ faner oppe i bakgrunnen også, så bør du kanskje gå for 32GB da. DDR4 3200 Mhz, CL14 fra G.Skill er et godt sted å starte. Se proshop.no

SSD - Tror ikke jeg trenger mer enn 512GB, spiller stort sett bare 1-3 spill av gangen. Men ønsker en veldig responsiv systemdisk og lav "load-time" i spill.

Samsung SM961 eller Samsung 960 EVO fra proshop.no. 1TB modellene har bitte litt bedre ytelse og lenger levetid.

Kjøling - Har lyst til å forsøke å få mest mulig ut av systemet og CPU og lære å OC. Men har ingen erfaring med det. Er BeQuiet Pure Rock et greit valg, eller bør jeg gå for noe bedre?

Luftkjøling : Noctua D15S. Ellers har du jo NZXT Kraken X62 og Corsair H115i AIO da. Viftene på disse AIO'ene bråker ved full pupp, så enten må du sette ned viftehastigheten eller bytte viftene selv.

Når det gjelder valg av CPU og hovedkort. Per i dag er i7 7700K den beste gaming CPU'n. Valg nummer 2 blir som Nizzen skrev, 7800X. Disse krever ulike hovedkort som sagt. Hvis du klarer å vente 2 måneder, så er det ventet at Intel vil lansere en ny CPU da - "Coffee Lake" 8700K, en 6-kjerne CPU.

Velger du 7700K nå, så av hovedkort er ASUS ROG Maximus IX Hero, Socket-1151 eller Apex, de beste korta. Apex kortet er litt bedre på RAM OC ellers er Hero bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått er det ikke spesielt merkbar forskjell på 100mhz og høyere, men fra f.eks 60 til 100mhz er forskjellen ganske stor? 

På en 34" skjerm, så er det vel dumt å gå for 2560x1440 nå som det er kommet en del skjermer med 3440x1440? Ville dere valgt en 2560x1440 144mhz eller en 3440x1440 100mhz?

100 Hz er definitivt bedre enn 60 Hz ja! Fra 165 Hz opp til 240 Hz er forskjellen mindre. Er vel bare pro CS:GO spillere som klarer å se forskjell over 144 Hz vil jeg påstå.

Altså 2560x1440 krever litt mindre av skjermkortet enn 3440x1440 da, så litt forskjell i FPS. Men så er det jo også digg med en stor skjerm. Opp til deg... Selv venter jeg på en 32", 4K, 144 Hz, 16:9 skjerm skal komme :)

Lenke til kommentar

Takk for gode tips så langt!!

Komplett har salg på en del Hardware i helgen, så skal forsøke å få kjøpt i løpet av morgendagen.

Går for i7-7800X, satt ned fra 4.000 til 3.300 nå. Så slipper jeg kanskje å bytte hovedkort om et par år om jeg vil oppgradere igjen :)

Har 0 peiling på hovedkort. Noen som kan anbefale ett? Som sagt over "MÅ HA wi-fi (trenger det noen mnd før jeg flytter).  Blir bare 1 GPU, 1 SSD og 1 vanlig HD på meg fremover også, så trenger ikke noe mer utover det.

RAM, ser at dere anbefaler DDR4 3200 Mhz, CL14 fra G.Skill. På siden til GSkill https://www.gskill.com/en/configurator?manu=29&chip=3030&model=3035 lister de opp brikker opp til 3733Mhz CL17. Jeg kan ingen ting om RAM, så lurer bare på hva forskjellen er, og om hvorfor dere begge nevnte 3200 CL14 :)

Så da blir det følgende oppsett. Alt dette bør vel fungere bra sammen?

Kabinett: TBD

Hovedkort: x299 TBD

CPU: Intel Core i7-7800X

Kjøler: Corsair Hydro Series H115i

Skjermkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming

Minne: G-Skill 3200 Mhz CL14 (?)

SSD: Samsung 960 PRO 512GB M.2 PCIe

Harddisk: Seagate Barracuda ST2000 2TB

Strømforsyning: EVGA SuperNova G2 750W

Lenke til kommentar

Har 0 peiling på hovedkort. Noen som kan anbefale ett?

Mest erfaring med Asus jeg da, så vil anbefale deg det. Asus har et kort som er ventet i August om jeg husker riktig, nemlig dette : https://www.asus.com/Motherboards/ROG-RAMPAGE-VI-APEX/

Fordelen med det er bedre kjøling på VRM, 2 stk 8-pin power på kortet til CPU og mange andre goodies. Blir ikke billig da...

Ellers har Asus et billigere kort, som også er på tilbud hos Komplett nå : https://www.komplett.no/product/926079/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-rog-strix-x299-e-gaming-s-2066#

Jeg kan ingen ting om RAM, så lurer bare på hva forskjellen er, og om hvorfor dere begge nevnte 3200 CL14 :)

Vi anbefalte deg de brikkene fordi de gir bra nok ytelse, og er mer plug & play ved å bare sette XMP i BIOS. Velger du 4000 Mhz brikker vil du selvsagt få enda mer ytelse, men de koster også deretter.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...