Kristian.B Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Det har i alle tider vært kriger, drap, terror og annet tull på grunn av relogion. Dette kan det jo være greit å rydde opp i. Så da må vi alle bare bli enig om følgende. Her er min påstand: Virkeligheten har ingen gud. Først ønsker jeg å presisere at jeg har stor respekterer for menneskets frihet til å tro på det man selv mener er riktig. Dette er altså ikke et angrep på individer eller menneskers tro. Men konseptet religion er for meg noe annet en å tro på en eller annen gud. Når jeg mener religion tenker jeg på alle verdens religioner som en å samme ting. De er alle basert på mye av det samme. En fortelling eller bok som "beviser" religionen. En allmektig, profet eller gudommelig skikkelse, regler og ritualer som skal følges, osv. Min oppfatning er at forskjellige religioner har eksistert så lenge mennesker har eksistert. Et barn født og oppvokst helt isolert alene på en øde øy ville trolig skapt sin egen religiøse overbevisning for å oppnå de egenskaper en religion gir. Om barnet hadde vokst opp i et hjem der det allerede var etablert en religion ville barnet trolig "arvet" sin religiøse overbevisningen fra nærmeste kultur. Man "arver" en religion slik man "arver" språk og andre kulturelle verdier. I dagens samfunn har det etablerte seg store grupper med mennesker som har valg å følge ulike religioner. Men i bunn å grunn bygger alt på de samme ønskene og behovene. Menneskets ønske om å ikke være alene. Behovet for et fellesskap. Det å ha en indre stemme å lytte til. En indre ro. Det å ha noe som hever seg overs din egen person. En trygg forankring i livet. En oppskrift å leve livet etter. Noe som gir svar på vår eksistens og meningen med livet. For å nevne noe. Poenget mitt er da at egenskapen til enhver religion er å oppfylle disse behovene. Religioner er ene og alene skapt med dette for øye. En religion kan sees på som et virkemiddel og en metode for å få mennesker til å oppnå disse ønskene og behovene. Religioner baserer seg altså ikke på virkeligheten, men på fantasien om en fiktiv virkelighet tilpasset den respektive religionen. Jeg sier ikke at den religiøse overbevisningen de aller fleste mennesker her på jorden har er feil. Den er 100% reél for hvert enkelt menneske. Eller for å si det på en annen måte. I hjertet og hjernen til et hvert troende mennesker er det en levende religion. Men uten mennesker på jorden så hadde det heller ikke eksisterert noen religioner eller guder. Behovet hadde ikke vært der. Min definisjonen på hva religion egentlig er, er kanskje ikke så lett å innse om man i kropp og sjel lever med en religiøs overbevisning. Kanskje man til og med blir støtt og føler seg angrepet når man leser dette. Det er i så fall ikke tanken bak. Tanken er å skrive dette for å få menneskeheten til å forstå at det ikke finnes noen gud eller en unik religiøs sannheten her i verden. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 (endret) Hvorfor skal du påtvinge din tro/manglende tro på andre? La nå andre tro det de vil tro, evt ikke tro på noe Endret 27. juli 2017 av aklla 6 Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 (endret) Tanken er å skrive dette for å få menneskeheten til å forstå at det ikke finnes noen gud eller en unik religiøs sannheten her i verden. Og det kan du garantere? Endret 27. juli 2017 av Romeren 2 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Garantere? Javisst. Kan skrive deg en garantilapp, jeg. La oss gi den evig holdbarhet. Skulle du innen dette tidsrommet dø og stå ved perleporten, så skal jeg ta din plass i helvete. 5 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 .... Tanken er å skrive dette for å få menneskeheten til å forstå at det ikke finnes noen gud eller en unik religiøs sannheten her i verden. Hva ? Jesus Kristus er en historisk person, Gud var i ham og er i dag i de kristne. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Kristian! Du innleder med: "Først ønsker jeg å presisere at jeg har stor respekterer for menneskets frihet til å tro på det man selv mener er riktig. Dette er altså ikke et angrep på individer eller menneskers tro". Og så fortsetter du med å motbevise det essensielle ved religion, sannhet. 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 .... Tanken er å skrive dette for å få menneskeheten til å forstå at det ikke finnes noen gud eller en unik religiøs sannheten her i verden. Hva ? Jesus Kristus er en historisk person, Gud var i ham og er i dag i de kristne. Jesus kan ha vært en historisk person. Gud kan ha vært i hans tanker - i blant. Akkurat som hos dagens kristne. 2 Lenke til kommentar
Kristian.B Skrevet 27. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2017 Kristian! Du innleder med: "Først ønsker jeg å presisere at jeg har stor respekterer for menneskets frihet til å tro på det man selv mener er riktig. Dette er altså ikke et angrep på individer eller menneskers tro". Og så fortsetter du med å motbevise det essensielle ved religion, sannhet. Det eksisterer like mange religiøse sannheter som det eksisterer religioner. Og med sannhet mener jeg hva et hvert enkelt menneske selv oppfatrer er sant. Før var jo jorden flat fordi mange nok mente den var det. En sannhet for dem. Men unødvendig å krige mot de som mener noe annet. Lenke til kommentar
Kristian.B Skrevet 27. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2017 Hvorfor skal du påtvinge din tro/manglende tro på andre? La nå andre tro det de vil tro, evt ikke tro på noe Hei, Det er absolutt det jeg gjør. Jeg prøver ikke å påtvinge eller endre menneskers tro. Det er en herlig frihet alle har at de kan tro på det de vil. Dette handler om noe overordnet den individuelles tro. Det handler om at denne troen er noe personlig og ikke altomfattende i universet. Hadde alle forstått dette så ville man ikke behøvd å krige og drepe for det. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Kristian! Du innleder med: "Først ønsker jeg å presisere at jeg har stor respekterer for menneskets frihet til å tro på det man selv mener er riktig. Dette er altså ikke et angrep på individer eller menneskers tro". Og så fortsetter du med å motbevise det essensielle ved religion, sannhet. Det eksisterer like mange religiøse sannheter som det eksisterer religioner. Og med sannhet mener jeg hva et hvert enkelt menneske selv oppfatrer er sant. Før var jo jorden flat fordi mange nok mente den var det. En sannhet for dem. Men unødvendig å krige mot de som mener noe annet. Ok, Takk for meg. Du og jeg har helt forskjellige oppfatninger om hva sannhet er. 1 Lenke til kommentar
Kristian.B Skrevet 27. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2017 Kristian! Du innleder med: "Først ønsker jeg å presisere at jeg har stor respekterer for menneskets frihet til å tro på det man selv mener er riktig. Dette er altså ikke et angrep på individer eller menneskers tro". Og så fortsetter du med å motbevise det essensielle ved religion, sannhet. Det eksisterer like mange religiøse sannheter som det eksisterer religioner. Og med sannhet mener jeg hva et hvert enkelt menneske selv oppfatrer er sant. Før var jo jorden flat fordi mange nok mente den var det. En sannhet for dem. Men unødvendig å krige mot de som mener noe annet. Ok, Takk for meg. Du og jeg har helt forskjellige oppfatninger om hva sannhet er. For å presisere litt så tenker jeg at religiøse sannheter ikke nødvendigvis er sant i ordet rette forstand. Men en sannhet for den som tror på det. Normalt skal sannhet og fakta ha god forankring dokumenterte beviselige ting. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 (endret) .... Tanken er å skrive dette for å få menneskeheten til å forstå at det ikke finnes noen gud eller en unik religiøs sannheten her i verden. Hva ? Jesus Kristus er en historisk person, Gud var i ham og er i dag i de kristne. Jesus kan ha vært en historisk person. Gud kan ha vært i hans tanker - i blant. Akkurat som hos dagens kristne. Det ekstrarordinære han sa og gjorde, viste at Gud var i ham. Så det var mer en bare en tanke i Jesus og de kristne. Endret 28. juli 2017 av IHS Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 .... Tanken er å skrive dette for å få menneskeheten til å forstå at det ikke finnes noen gud eller en unik religiøs sannheten her i verden. Hva ? Jesus Kristus er en historisk person, Gud var i ham og er i dag i de kristne. Faktum er at vi vet ikke, å presentere den ene eller andre siden av spørsmålet som en sannhet funker dårlig uten skikkelige bevis. Det er en grunn til at det heter tro 4 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 .... Tanken er å skrive dette for å få menneskeheten til å forstå at det ikke finnes noen gud eller en unik religiøs sannheten her i verden. Hva ? Jesus Kristus er en historisk person, Gud var i ham og er i dag i de kristne. Faktum er at vi vet ikke, å presentere den ene eller andre siden av spørsmålet som en sannhet funker dårlig uten skikkelige bevis. Det er en grunn til at det heter tro Nei, ikke "tro" som i "tro på" men som i "ha tillit til" De kristne har tillit til Jesus, de tror det han sier er sant. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 (endret) Finnes da moderne religioner også og dyrking av døde gjenstander. Endret 28. juli 2017 av fo2re Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 .... Tanken er å skrive dette for å få menneskeheten til å forstå at det ikke finnes noen gud eller en unik religiøs sannheten her i verden. Hva ? Jesus Kristus er en historisk person, Gud var i ham og er i dag i de kristne. Jesus kan ha vært en historisk person. Gud kan ha vært i hans tanker - i blant. Akkurat som hos dagens kristne. Det ekstrarordinære han sa og gjorde, viste at Gud var i ham. Så det var mer en bare en tanke i Jesus og de kristne. Det eneste bevis for at Jesus gjorde noe som helst er Bibelen. Bibelen tilfredsstiller ikke kravene til bevis. Det eneste bevis for at bibelen er sann er nemlig bibelen! Koranen hevder at han var en profet. Koranen hevder også at han ikke oppstod fra de døde. Vi kan vel være enige om at Koranen ikke er et pålitelig bevis for Jesu gjerning. Da har vi ingen flere bevis for Jesu gjøren og laden, som jeg kjenner til. Har du flere? 2 Lenke til kommentar
Kristian.B Skrevet 28. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2017 Å diskutere eksistensen av jesus, gud og andre ting har ikke så mye med denne tråden å gjør. Dette er jo bare elementer som blir benyttet av én religion som blir brukt i "dagens" samfunn. For 100 000 år siden var det helt andre elementer knyttet til daværende religioner i samfunnene. Stjerner og dyr var jo populært å tro på da. Og om 100 000 år er det helt sikkert noen som har funnet på noe annet man kommer til å tror på. Det jeg ønsker å få belyst er at religioner i alle tider har vært menneskeskapt og tilpasset den tid man lever i for at den ikke skal være utdatert. Tenker at "holdbarheten" på en religion typiske kan være i fem-ti tusen år. Men hvordan skal man få mennesker ut av religions bobla si et lite sekund sånn at man kan forstå dette? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Det eneste bevis for at Jesus gjorde noe som helst er Bibelen. Bibelen tilfredsstiller ikke kravene til bevis. Det eneste bevis for at bibelen er sann er nemlig bibelen! Koranen hevder at han var en profet. Koranen hevder også at han ikke oppstod fra de døde. Vi kan vel være enige om at Koranen ikke er et pålitelig bevis for Jesu gjerning. Da har vi ingen flere bevis for Jesu gjøren og laden, som jeg kjenner til. Har du flere? Som du vet, ser de kristne korsfestelsen, som hans viktigste gjerning. Både datidens og nåtidens historikere bekrefter at den begivenheten fant sted i byen Jerusalem. Når det gjelder Koranen, så er det bare en av mange bøker skrevet mot de kristne, uten at det har hatt noen særlig effekt på de kristnes oppdrag. 1 Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Det jeg ønsker å få belyst er at religioner i alle tider har vært menneskeskapt og tilpasset den tid man lever i for at den ikke skal være utdatert. Tenker at "holdbarheten" på en religion typiske kan være i fem-ti tusen år. Men hvordan skal man få mennesker ut av religions bobla si et lite sekund sånn at man kan forstå dette? Har du tenkt noe på hvorfor mennesker til alle tider har trodd, hatt en religion eller regnet med guder, ånder eller hva det skal være? Og når det er slik - hva gjør at du tror at dette skal kunne endre seg, menneskeheten sett under ett? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Å diskutere eksistensen av jesus, gud og andre ting har ikke så mye med denne tråden å gjør. Dette er jo bare elementer som blir benyttet av én religion som blir brukt i "dagens" samfunn. For 100 000 år siden var det helt andre elementer knyttet til daværende religioner i samfunnene. Stjerner og dyr var jo populært å tro på da. Og om 100 000 år er det helt sikkert noen som har funnet på noe annet man kommer til å tror på. Det jeg ønsker å få belyst er at religioner i alle tider har vært menneskeskapt og tilpasset den tid man lever i for at den ikke skal være utdatert. Tenker at "holdbarheten" på en religion typiske kan være i fem-ti tusen år. Men hvordan skal man få mennesker ut av religions bobla si et lite sekund sånn at man kan forstå dette? Godt spørsmål. Min erfaring er at det er umulig å få kristne ut av bobla si så lenge de tror. Hvis du spør en troende om han/hun ville endre sin tro dersom Gud eller Jesus eller Bibelen ble motbevist - så svarer de "Nei". Min teori er at debatt er umulig mot en slik holdning. Det eneste jeg kan tenke meg kan virke er å sjokke og forarge kristne med sanne påstander og virkelighet. Jeg tror selvfølgelig ikke at dette vil virke på vedkommende det "argumenteres med", men kanskje en på sidelinjen vil oppleve en bitte liten sprekk i bobla si. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå