Gå til innhold

Ingeniør dyrker kunstige isbreer i indisk ørken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje noe å tenke på for IPCC og andre klimafantaster? Ingeniøren fant ut at det IKKE var økt global temperatur som smeltet isbreene, men sola, OG utnyttet det til sin fordel :-)

Og du tror det er mengden dagslys som har endret seg rundt isbreene som smelter?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Kanskje noe å tenke på for IPCC og andre klimafantaster? Ingeniøren fant ut at det IKKE var økt global temperatur som smeltet isbreene, men sola, OG utnyttet det til sin fordel :-)

Er du medlem av "klimarealistene" som tror at smeltepunktet for is stadig faller, som en forklaring på at breene på hele jorden minker drastisk?

"Klimarealistene" består forøvrig av forskere betalt av brødrene Koch (Kullindustrien) og oljeindustrien i USA, samt tusener av "forskere" som mangler enhver form for utdannelse.

Lenke til kommentar

Er du medlem av "klimarealistene" som tror at smeltepunktet for is stadig faller, som en forklaring på at breene på hele jorden minker drastisk?

"Klimarealistene" består forøvrig av forskere betalt av brødrene Koch (Kullindustrien) og oljeindustrien i USA, samt tusener av "forskere" som mangler enhver form for utdannelse.

Enda en som kun klarer gjenta løgner fra USA? Du er klar over at dette er en norsk organisasjon? Og du kan dokumentere at mange i denne norske organisasjonen blir sponset av noen i USA? Og resten påstår du altså "mangler enhver form for utdannelse" som betyr at de ikke engang har gått i grunnskolen til tross for at mange av dem jobber som professorer?

Utdanning som Indisk togmekaniker holdt tydeligvis til å lede IPCC i 13 år.

Lenke til kommentar

Fra TU-artikkelen:

– Vi er der hvor bilindustrien var på 1950-tallet, hvor bilistene ofte måtte åpne radiatoren for å foreta små reparasjoner. I dag vet de fleste bilistene ikke hva som skjuler seg under panseret.

Jeg tviler virkelig på at det noensinne har vært vanlig å åpne radiatoren på biler og reparere inne i den. At sivilingenørtidsskriftet i Norge ikke vet såpass kan nok skyldes at vi i Norge ikke har filla peiling på biler.

En liten ting du overser/ignorerer her: Dette er ikke, som du selv sier, Teknisk Ukeblads uttalelse. Det er ikke engang BBC's uttalelse. Det er Sonam Wangchuk som har kommet med en uttalelse til BBC. En uttalelse skal tilstrebes gjengitt som den ble sagt, ikke som den fra et teknisk ståsted kan gjenkjennes som riktig. Så dette har ingenting med Teknisk Ukeblads, eller nordmenns kunnskap på biler å gjøre, men en danske som har vært litt for rask i svingene da han/hun oversatte fra engelsk.

Lenke til kommentar

En liten ting du overser/ignorerer her: Dette er ikke, som du selv sier, Teknisk Ukeblads uttalelse. Det er ikke engang BBC's uttalelse. Det er Sonam Wangchuk som har kommet med en uttalelse til BBC. En uttalelse skal tilstrebes gjengitt som den ble sagt, ikke som den fra et teknisk ståsted kan gjenkjennes som riktig. Så dette har ingenting med Teknisk Ukeblads, eller nordmenns kunnskap på biler å gjøre, men en danske som har vært litt for rask i svingene da han/hun oversatte fra engelsk.

Om man tilstreber å gjengi et sistat korrekt så går man så nært kilden som mulig og i alle fall når man ser noe som er klart feil.

http://edition.cnn.com/2017/07/19/architecture/ice-stupa-sonam-wangchuk/index.html

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om man tilstreber å gjengi et sistat korrekt så går man så nært kilden som mulig og i alle fall når man ser noe som er klart feil.

http://edition.cnn.com/2017/07/19/architecture/ice-stupa-sonam-wangchuk/index.html

Skal ikke motsi deg for mye der, ettersom det i stor grad var det samme som jeg sa.

Men nå var det verken det som ble klaget over i utgangspunktet, eller hva jeg korrigerte. SeaLions påstand var at feilen demonstrerte manglende tekniske kompetanse om bilmotorer, både hos Teknisk Ukeblad og i landet forøvrig. At et par journalist har dårlig kildegjengivelse/oversettelse i én artikkel forteller fint lite om landets tekniske kompetanse rundt bilmotorer.

Lenke til kommentar

Skal ikke motsi deg for mye der, ettersom det i stor grad var det samme som jeg sa.

Men nå var det verken det som ble klaget over i utgangspunktet, eller hva jeg korrigerte. SeaLions påstand var at feilen demonstrerte manglende tekniske kompetanse om bilmotorer, både hos Teknisk Ukeblad og i landet forøvrig. At et par journalist har dårlig kildegjengivelse/oversettelse i én artikkel forteller fint lite om landets tekniske kompetanse rundt bilmotorer.

Må si meg uenig med deg her. Den som (ren)skriv artikkelen burde reagert på at noe var helt feil. Det holder ikke å skylde på en dansk oversetter her.

Jeg var engang på en lang rekke pressekonferanser i Berlin under IFA og utpå dagen ble jeg litt sliten og godtok tilbudet om hodetelefoner med simultanoversettelser til Engelsk. Reagerte på et produkt som brukte "Pluto" til alt mulig rart. Tok av hodetelefonene og hørte at det var Bluetooth det var snakk om. Ville ikke en artikkel om en mobiltelefon med "Pluto" tyde på at journalisten hadde lite greie på fagområdet han skev om? Her holder det ikke å peke på oversetteren og blindt godta alt han sier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må si meg uenig med deg her. Den som (ren)skriv artikkelen burde reagert på at noe var helt feil. Det holder ikke å skylde på en dansk oversetter her.

Jeg var engang på en lang rekke pressekonferanser i Berlin under IFA og utpå dagen ble jeg litt sliten og godtok tilbudet om hodetelefoner med simultanoversettelser til Engelsk. Reagerte på et produkt som brukte "Pluto" til alt mulig rart. Tok av hodetelefonene og hørte at det var Bluetooth det var snakk om. Ville ikke en artikkel om en mobiltelefon med "Pluto" tyde på at journalisten hadde lite greie på fagområdet han skev om? Her holder det ikke å peke på oversetteren og blindt godta alt han sier.

Om saken hadde handlet om bilmotorer, eller om feilen var relatert til et gjentagende tema relevant for saken, ville du hatt et poeng her. Men denne saken handler ikke om verken bilmotorer, blåtann eller pluto. Den handler om å lage is i høyfjellet i India. Denne "graverende feilen" er en bisetning, en analogi, stukket inn av oppfinneren og har ingen direkte relevans for innholdet.

Det gjør at jeg ikke ser noen grunn til å holde Teknisk Ukeblad ansvarlig for å ettergå innholdet nærmere. Jeg er enig i at den som oversatte artikkelen til dansk gjorde en litt under pari jobb i å oversette, men han/hun hadde heller ingen utpreget grunn til å forsøke å kontrollere den delen av oversettelsen, da den også der var betydningsløs for innholdet i artikkelen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fra artikkelen:

– Ideen fikk jeg etter at jeg en dag i mai så en masse is under en bro. Det fikk meg til å innse at det ikke er temperaturen som smelter isen, men sola, fortalte han til CNN.

Dette handler altså om svært lokale forhold, ikke globale. Skyggen under en bro gir både lavere temperatur og fravær av sollys. UV fra sollys har lenge vært kjent for å være en "katalysator" i fordampningen av vann og is. Det er blant annet en viktig faktor i værvarslingsmodeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...