Gå til innhold

eSata - Sata kabling

Anbefalte innlegg

Jeg er litt forvirret mht. tilkbling med eSata. Mine SSD-disker har alle vanlige SATA kontakter, altså en større og en litt mindre. Den store er for power, den lille er for data. Men når det bak på min pc er en eSata kontakt, så kan jeg ikke se at det en en tilhørende strømkontakt, så hvordan i allverden skal dette kunne fungere?

Leger ved plan over bakpanel på hovedkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan fungere med en ekstern disk, som har egen strømforsyning og eSATA kontakt. Tanken er at eSATA er raskere enn USB.

Jeg har sett at man får kjøpt kabel med eSata i den ene enden, og Sata i den andre enden? Men hvordan får man strøm til disken, og hvilken spenning bruker den?

Lenke til kommentar

Du siterer det jeg skrev, men det virker som du ikke leste det.

Får prøve et eksempel med bilde: http://www.ebay.com/itm/3-5-inch-USB-3-0-Aluminum-External-SATA-HDD-Hard-Drive-Enclosure-Case-Charger-/191620212499

Teksten din var kanskje litt kortfattet for meg, men nå ser jeg at man lager en selvstendig pakke for formålet. Det så ikke helt sikkert ut hvorvidt de sender til Norge, men det kan jo hende. Er ikke sånt å oppdrive her hjemme?

Lenke til kommentar

OK, jeg tar en snarvei - tar data og powerkabel ut gjennom siden på kabinettet - ledningene får plass og kabinettsiden går det fremdeles an å sette på plass. Så for en tilfeldig operasjon går det vel bra selv om det ikke akkurat er non god løsning permanent. Så skal jeg se nærmere på ditt forslag senere. Det var jo meningen å finne u hva som ligger på den SSD'en jeg har liggende, om jeg kan slette det og  bruke den om igjen som boot.drive.

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

Teksten din var kanskje litt kortfattet for meg, ...

Ser at det ble litt misforståelse, ja. Jeg svarte generellt på hva en eSATA kunne brukes til, men du antagelig ville ha en løsning for å koble til en disk du har.

Da er ikke eSATA det første man ville tenke på. Med en stasjonær PC kobler man bare disken inni med vanlig SATA. 

Lenke til kommentar

Du kan også bruke en slik en, virker kanskje litt jalla, men den funker bra nok til formålet, men hvor bra kvalitet det er vet jeg ikke, har prøvd en slik en to ganger og den fungerte bra da ihvertfall.

Det er egentlig bare å stappe tingen i tingen også koble til strøm også til maksina.

Er du heldig så kanskje du finner noe ala dette eller en mer "normal" dockingstasjon på power butikkene eller elkjøp.

https://www.dustinhome.no/product/5010608898/cable-2535-sata-usb-30-wpsu

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Du kan også bruke en slik en, virker kanskje litt jalla, men den funker bra nok til formålet, men hvor bra kvalitet det er vet jeg ikke, har prøvd en slik en to ganger og den fungerte bra da ihvertfall.

Det er egentlig bare å stappe tingen i tingen også koble til strøm også til maksina.

Er du heldig så kanskje du finner noe ala dette eller en mer "normal" dockingstasjon på power butikkene eller elkjøp.

https://www.dustinhome.no/product/5010608898/cable-2535-sata-usb-30-wpsu

Har en litt eldre versjon av denne og har alltid fungert 100%. Litt stress å pakke opp og ned hver gang hvis man skal bruke den ofte.

Lenke til kommentar

Joda, jeg er litt nazi på å få ting ned i esken sin igjen, men om man ikke er det så går det greit, men den passer bra i esken når alt er kobla til, uten disk osv så klart, nå vet ikke jeg hvordan den eldre versjonen er med tanke på eske etc, men syns det gikk greit for min del egentlig med den jeg linker til.

Vet ikke om det var det du tenkte på men den er ihvertfall liten og fin til det den skal brukes til og med usb3 så blir alt bare bra(vet ikke hvor kjapt den egentlig overfører siden jeg bare har brukt den til snurre disker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...