Gå til innhold

Billigere mobil abonnement! med en hake


Anbefalte innlegg

Hei, har søkt litt rundt og har kommet med en teoretisk god plan. her om dagen så jeg litt rundt om på nettet av hva våres naboland kunne tilby av priser siden det nå i disse dager har kommet fri roaming i eu, rollover osv.  Hvor jeg fant våres gode danske som har en latterlig billig pris av mobil abonnement som inkluderer en hel røss av tjenester og goder til en pris man ikke har sett maken på. 

 

 

men haken er at for å få ett dansk abonnement er man nødt til å ha nemid (dansk bankid). 

så jeg kontaktet først den danske ambassaden for å forhøre meg, men fikk kun til svar at de kun leverte ut engangskoder bestilt hos nemid. 

 

så jeg tok kontakt med nemid men fikk til svar at hvis jeg måtte ha cpr nummer (dansk personnummer) men jeg har tildels lest på div sider: 

- Du behøver ikke være dansk statsborger for at få NemID. Du kan også få NemID, hvis du fx har  dansk opholdstilladelse eller studerer i Danmark. (hentet fra nemID) 

 

og der etter skrevet på statsforvaltningen.dk: 

Hvis du er statsborger i Finland, Island, Norge eller Sverige, er du fritaget fra at søge om EU-opholdsdokument, fordi du som nordisk statsborger har ret til at opholde dig i Danmark uden tilladelse.

Du kan henvende dig direkte hos borgerservice i den kommune, du bor i, og få tildelt CPR-nr. og sygesikringsbevis m.v. uden et opholdsdokument fra Statsforvaltningen. 

 

så da tolker jeg det bare som at jeg kan bare gå på et slikt borgerservice senter og få ett cpr nummer og bestille meg ett abonnement? 

 

noen her med tips/råd/erfaring? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har søkt litt rundt og har kommet med en teoretisk god plan. her om dagen så jeg litt rundt om på nettet av hva våres naboland kunne tilby av priser siden det nå i disse dager har kommet fri roaming i eu, rollover osv.  Hvor jeg fant våres gode danske som har en latterlig billig pris av mobil abonnement som inkluderer en hel røss av tjenester og goder til en pris man ikke har sett maken på. 

 

 

men haken er at for å få ett dansk abonnement er man nødt til å ha nemid (dansk bankid). 

så jeg kontaktet først den danske ambassaden for å forhøre meg, men fikk kun til svar at de kun leverte ut engangskoder bestilt hos nemid. 

 

så jeg tok kontakt med nemid men fikk til svar at hvis jeg måtte ha cpr nummer (dansk personnummer) men jeg har tildels lest på div sider: 

- Du behøver ikke være dansk statsborger for at få NemID. Du kan også få NemID, hvis du fx har  dansk opholdstilladelse eller studerer i Danmark. (hentet fra nemID) 

 

og der etter skrevet på statsforvaltningen.dk: 

Hvis du er statsborger i Finland, Island, Norge eller Sverige, er du fritaget fra at søge om EU-opholdsdokument, fordi du som nordisk statsborger har ret til at opholde dig i Danmark uden tilladelse.

Du kan henvende dig direkte hos borgerservice i den kommune, du bor i, og få tildelt CPR-nr. og sygesikringsbevis m.v. uden et opholdsdokument fra Statsforvaltningen. 

 

så da tolker jeg det bare som at jeg kan bare gå på et slikt borgerservice senter og få ett cpr nummer og bestille meg ett abonnement? 

 

noen her med tips/råd/erfaring? 

 

Dette har blitt diskutert frem og tilbake. Men som med alle EU abb så kan du kun bruke de i Norge i ett maks antall dager i mnd., så du vil ha en telefon du bare kan bruke halve tiden. Norske priser er faktisk ikke så ille, men ja - langt fra de Danske. Men i Danmark taper de penger selv om de har langt lavere kostnader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle abbonentene har klausuler for misbruk i henhold til EU sitt regelverk.

 

 

Det betyr at om du ikke er i Danmark x antall deler av året så må du betale fullpris for roaming, eller få roaming sperret.

Spørs hvor bra tilbudet blir da.

 

 

Telenor Danmark sin fail-use policy:

 

1) Du må kunne dokumentere fast bopæl i Danmark ved kontraktinngålse, eller på et senere tidspunkt dersom Telenor ber om det.

 

2) Simkortet skal brukes primært i Danmark, bruk utover det gjelder for periodiske reiser.

 

3) I løpet av en 4 månders periode skal over 50% av bruken være i Danmark, eller du skal oppholde deg minst 50% av tiden i Danmark i løpet av den perioden.

 

Bruk ut over dette vil bli fakturert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...