Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytting av tennplugger Ford Mondeo 1998 2.0 bensin


Zapmi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruk riktig moment når du skrur i de nye. Gjør gjerne ren kontaktpunkter på kabler før du monterer. Også er det lurt å ta en og en om gangen, dvs koble fra og bytte, så du ikke får feil ledning til feil plugg.

Hvor gammel ER du? hihi

 

På nyere biler er det normalt med en coil pr sylinder, umulig å plugge feil da :)

Lenke til kommentar

 

Bruk riktig moment når du skrur i de nye. Gjør gjerne ren kontaktpunkter på kabler før du monterer. Også er det lurt å ta en og en om gangen, dvs koble fra og bytte, så du ikke får feil ledning til feil plugg.

 

Hvor gammel ER du? hihi

På nyere biler er det normalt med en coil pr sylinder, umulig å plugge feil da :)

Ungdommen altså...

Lenke til kommentar

- Pass på at du har en forlenger som er lang nok FØR du starter på jobben.

- Gjør jobben mens motoren er kjølig.

- Bruk litt antikorrosjon (f eks kobberpasta) på gjengene slik at de løsner lettere ved neste skift.

- Sjekk etter olje i tennpluggbrønnen. Finner du olje er det trolig en pakning som må skiftes et sted, men det er trolig ikke noe akutt.

Lenke til kommentar

 

Bruk riktig moment når du skrur i de nye. Gjør gjerne ren kontaktpunkter på kabler før du monterer. Også er det lurt å ta en og en om gangen, dvs koble fra og bytte, så du ikke får feil ledning til feil plugg.

Hvor gammel ER du? hihi

 

På nyere biler er det normalt med en coil pr sylinder, umulig å plugge feil da :)

Faktisk litt usikker på om 98 mondeo har en eller flere coiler? var vel rundt 2000 og nyere at dem begynte å sette på flere.

 

Såe.. Mulig jokes on you..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

 

Bruk riktig moment når du skrur i de nye. Gjør gjerne ren kontaktpunkter på kabler før du monterer. Også er det lurt å ta en og en om gangen, dvs koble fra og bytte, så du ikke får feil ledning til feil plugg.

Hvor gammel ER du? hihi

 

På nyere biler er det normalt med en coil pr sylinder, umulig å plugge feil da :)

Faktisk litt usikker på om 98 mondeo har en eller flere coiler? var vel rundt 2000 og nyere at dem begynte å sette på flere.

 

Såe.. Mulig jokes on you..

 

FORD....................... :lol:

Lenke til kommentar

Mener å huske at alle moderne tennplugger er laget for å skrues inn uten noe "glidemiddel".
 

NGK spark plugs feature what is known as trivalent plating. This silver-or-chrome colored finish on the threads is designed to provide corrosion resistance against moisture and chemicals. The coating also acts as a release agent during spark plug removal. NGK spark plugs are installed at the factory dry, without the use of anti-seize. NGK tech support has received a number of tech calls from installers who have over-tightened spark plugs because of the use of anti-seize. Anti-seize compound can act as a lubricant altering torque values up to 20 percent, increasing the risk of spark plug thread breakage.

 

https://www.ngksparkplugs.com/about-ngk/spark-plug-101/5-things-you-should-know-about-spark-plugs

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

 

- Bruk litt antikorrosjon (f eks kobberpasta) på gjengene slik at de løsner lettere ved neste skift.

Kobberpasta og aluminium er vel ikke så bra, det er kanskje aluminiumstopp på denne?

 

 

Mener du dermed, Snylter, at kobberpasta på hjulflensen mot aluminiumsfelg heller ikke er smart?

Dette har jeg "bestandig" gjort, uten at det har gitt meg problem. Samtidig aner jeg at du kan ha et veldig godt poeng.

 

/Ole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...