Zapmi Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Hei! Skal bytte alle tennpluggene på bilen, så jeg lurer på om det er noe jeg burde tenke på? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Vær forsiktig når du drar av pluggledningene bare. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 ... og så går det an å knekke pluggen i isolatoren på vei ut. Bruk en ok pluggnøkkel. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Bruk riktig moment når du skrur i de nye. Gjør gjerne ren kontaktpunkter på kabler før du monterer. Også er det lurt å ta en og en om gangen, dvs koble fra og bytte, så du ikke får feil ledning til feil plugg. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Bruk riktig moment når du skrur i de nye. Gjør gjerne ren kontaktpunkter på kabler før du monterer. Også er det lurt å ta en og en om gangen, dvs koble fra og bytte, så du ikke får feil ledning til feil plugg. Hvor gammel ER du? hihi På nyere biler er det normalt med en coil pr sylinder, umulig å plugge feil da Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Tull! Går fint an å sette en coil-pack på feil tennplugg. De fleste vil se at kabelen blir liggende litt rart, men slettes ikke alle. 2 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Bruk riktig moment når du skrur i de nye. Gjør gjerne ren kontaktpunkter på kabler før du monterer. Også er det lurt å ta en og en om gangen, dvs koble fra og bytte, så du ikke får feil ledning til feil plugg. Hvor gammel ER du? hihiPå nyere biler er det normalt med en coil pr sylinder, umulig å plugge feil da Ungdommen altså... Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 - Pass på at du har en forlenger som er lang nok FØR du starter på jobben. - Gjør jobben mens motoren er kjølig. - Bruk litt antikorrosjon (f eks kobberpasta) på gjengene slik at de løsner lettere ved neste skift. - Sjekk etter olje i tennpluggbrønnen. Finner du olje er det trolig en pakning som må skiftes et sted, men det er trolig ikke noe akutt. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Har du motorfusk? Om det er grunnen til pluggbytte ville jeg vurdert å bytte ledningene samtidig. En liten dusj med silikonspray reduserer faren for at ledningene setter seg fast i pluggene. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 (endret) Bruk riktig moment når du skrur i de nye. Gjør gjerne ren kontaktpunkter på kabler før du monterer. Også er det lurt å ta en og en om gangen, dvs koble fra og bytte, så du ikke får feil ledning til feil plugg.Hvor gammel ER du? hihi På nyere biler er det normalt med en coil pr sylinder, umulig å plugge feil da Faktisk litt usikker på om 98 mondeo har en eller flere coiler? var vel rundt 2000 og nyere at dem begynte å sette på flere. Såe.. Mulig jokes on you.. Endret 28. juli 2017 av Complexity Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Bruk riktig moment når du skrur i de nye. Gjør gjerne ren kontaktpunkter på kabler før du monterer. Også er det lurt å ta en og en om gangen, dvs koble fra og bytte, så du ikke får feil ledning til feil plugg.Hvor gammel ER du? hihi På nyere biler er det normalt med en coil pr sylinder, umulig å plugge feil da Faktisk litt usikker på om 98 mondeo har en eller flere coiler? var vel rundt 2000 og nyere at dem begynte å sette på flere. Såe.. Mulig jokes on you.. FORD....................... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Zetec har dobbel coil med wasted spark, altså er det mulig å sette kablene feil. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 - Bruk litt antikorrosjon (f eks kobberpasta) på gjengene slik at de løsner lettere ved neste skift. Kobberpasta og aluminium er vel ikke så bra, det er kanskje aluminiumstopp på denne? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 (endret) Mener å huske at alle moderne tennplugger er laget for å skrues inn uten noe "glidemiddel". NGK spark plugs feature what is known as trivalent plating. This silver-or-chrome colored finish on the threads is designed to provide corrosion resistance against moisture and chemicals. The coating also acts as a release agent during spark plug removal. NGK spark plugs are installed at the factory dry, without the use of anti-seize. NGK tech support has received a number of tech calls from installers who have over-tightened spark plugs because of the use of anti-seize. Anti-seize compound can act as a lubricant altering torque values up to 20 percent, increasing the risk of spark plug thread breakage. https://www.ngksparkplugs.com/about-ngk/spark-plug-101/5-things-you-should-know-about-spark-plugs Endret 29. juli 2017 av sedsberg Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 - Bruk litt antikorrosjon (f eks kobberpasta) på gjengene slik at de løsner lettere ved neste skift. Kobberpasta og aluminium er vel ikke så bra, det er kanskje aluminiumstopp på denne? Mener du dermed, Snylter, at kobberpasta på hjulflensen mot aluminiumsfelg heller ikke er smart? Dette har jeg "bestandig" gjort, uten at det har gitt meg problem. Samtidig aner jeg at du kan ha et veldig godt poeng. /Ole Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Bruker kobberpasta selv på alufelger. Hvis du mener dette er feil, har du noen forslag til alternativer som funker? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Aluminiumspasta? Lithiumfett? Silikonfett? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Man skal ikke blande alu og kobber pga. fare for korrosjon. Selv bruker jeg silikonfett som jeg kjøper på Biltema. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå