Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mystisk turbo-problem


Anbefalte innlegg

Jeg er eier av en VW Passat 3BG (2001) med AWX-motor.

Jeg henta bilen midt i april i år, og dumme meg innså ikke at turboen var i NØDMODUS store deler av turen ned. Jeg trodde at kompisen min som var med meg, sammen med sommerdekkene i bagasjerommet, var så tungt at bilen gikk dårligere. Grunnen til at jeg ikke brydde meg noe om det, var at når jeg kom hjem og fikk lasta ut både kompis og dekk, forsvant problemet, og bilen gikk som et olja lyn.

 

Turboen har gått i nødmodus et par ganger innimellom, men omstart har fiksa problemet. Var nettopp på en 200 mil lang kjøretur, ingen problemer, storfornøyd med bilen. Men nå som jeg har kommet hjem, har turboen bestemt seg for å ikke fungere. NULL FUTT! Naboen min er pensjonert bilmekaniker, og tror ikke at turboen er gåen grunnet at den fortsatt plystrer sånn som den vanligvis gjør, og det er null svartrøyk. Vi har bytta N75 (magnetventil) og skifta mye av vakumslangene, til ingen nytte. Har også prøvd å rense MAF og MAP-sensor, ikke faen om jævelen vil dra! Noen ganger når jeg har prøvd den de siste dagene, har den fått et lite turboboost mellom 3500-4500 rpm i 3-4 gir, men ikke noe mer enn det.

 

Vi har lest av feilkoder, og de sier så mye som:

 

17957 - Passive/sporadic - Wastegate bypass regulator valve - N75. Open circuit/short circuit to ground.
17964 - Charge pressure control. Value below lower control limit-

17564 - Manifold Absolute Pressure (MAP) Sensor -G71. Open circuit/short circuit to ground-

 

Kan noen hjelpe meg? Ser mørkt på det her. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Kan være igjenkokset vnt "spjeld" inne i eksoshuset på turboen disse danner til sammen et lite kammer...når disse er lukket spoller turboen opp raskere og når dem er åpne blir eksoshuset større, og spooler ikke like fort opp i fart men har mer futt på høye turtall. Når disse er stuck i liten eller stor modus vill den gå bra på gitt turtall men ikke i "motsatt" turtall. Løsingen er å splitte eksoshuset på turboen. Og deretter å rense eksoshuset for sot slik at spjeldene kan bevege seg fritt.

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3Do1Hvt2b7PL0&ved=0ahUKEwiT8vGh0PfVAhVjLZoKHRABA7AQwqsBCCEwAQ&usg=AFQjCNFUOTEM2VJwxdTk6rqCL83LXoXtzA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...