Gå til innhold

Nettbutikk kansellerer ordre

Anbefalte innlegg

Jeg fant et produkt i en nettbutikk som var nedsatt med 56% i pris i forhold til samme produkt hos konkurrenter.

Produktet sto oppført som bestillingsvare, ikke på lager (se vedlagt bilde).

Produktet er et founders edition nvidia skjermkort, et kort jeg mener er på vei til å fases ut. Kort med tredjepartskjølere og flere vifter støyer mindre og yter bedre (kan klokkes lengre).

Siden produktet egentlig er utdatert allerede og Radeon Vega lanseres neste uke mener jeg det er naturlig at butikker vil kvitte seg med resten av lageret av produktet.

~50% prisreduksjon er ikke så sjeldent, en lokal sykkelbutikk selger Nakamura Pursuit 7.0 sykkel med elektroniske gir for halv pris. Det er en ny 2017-modell som selges til 11999 istedenfor 24999 kr siden det er slutt på sesongen og butikken vil tømme lageret før høst/vinter.

Nettbutikken har kansellert ordren, de begrunner med både at de ikke har varen på lager og at det var prisfeil.

De sier også at de aldri har sendt noen ordrebekreftelse - for mailen jeg mottok når jeg bestilte var nemlig bare en bestillingsbekreftelse.

Jeg antar at butikken manuelt går gjennom hver enkelt mottatte bestilling og velger hvilke de skal akseptere for å fange opp prisfeil på nettsiden.

Hva ville du gjort i denne situasjonen? :)

post-16776-0-66138200-1501155756_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ingen sak. 1080Ti er overlegent VEGA. Så jeg beklager, du får ikke et 1080TI til 3300,- ;)

Vega trenger ikke å yte bedre for å føre til prisras på 1080Ti, det holder at det gir vesentlig mer for pengene :)

3500kr Vega med ytelse som 1080 ville for eksempel ført til sterkt redusert salg av 1080Ti.

Samtidig er FE den utgaven av 1080Ti med dårligst kjøleløsning og ytelse, samt mest viftestøy.

Det som i dag er et svært godt tilbud med 56% redusert pris kan vise seg å ikke være fullt så godt likevel, og butikker kjører også lokkekampanjer med gode tilbud men så begrenset lagerstatus at de egentlig ender opp med billig PR.

Hvis du selger PS4 til 990 kr men bare har 10 stk på lager da får du mye billig reklame.

Moralsk sett støtter jeg butikken i dette. De har gjennomført manuell kontroll av bestillinger for å luke ut prisfeil, det syntes jeg er rett og rimelig at de har anledning til.

Jussen sier at dersom jeg burde innsett at prisen var feil, da er avtalen ugyldig.

https://lovdata.no/lov/1918-05-31-4/§32

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i at det har ingenting å si for deg, men butikker vet at de fleste kunder er prisbevisste. Når AMD Ryzen kom senket Intel prisene, selv om de fremdeles var raskest.
Det samme kan skje nå med Vega, jeg forventer et prisras på 1080Ti på opptil 30% og gjerne mer for Founders Edition.

Er det egentlig noen som anbefaler noen å kjøpe et 1080Ti Founders Edition i dag? Er ikke hvilke som helst nyere tredjepartskort med 2 eller 3 vifter å anbefale? :)

Lenke til kommentar

En bestillingsbekreftelse må ha samme betydning som ordrebekreftelse, og i utgangspunktet vil jeg mene at du har inngått en avtale med nettbutikken.

Så kan avtalen være ugyldig dersom kunden forsto eller burde forstått at prisen var feilaktig, jf. avtaleloven § 32.

"Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse."

Endret av emeritus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sendt et tilsvar til butikken.

Det skal sies at dersom jeg får kortet kommer jeg ikke til å pakke det ut før angrefristen på 2 uker utløper.

7500 kr for et Founders Edition ser jeg på som grov overpris. Du kan kjøpe 2-3 stk Playstation 4 for samme pris.

Kryptominere med rigger bestående av 6 GPU'er har drevet prisene opp, samt manglende konkurranse fra AMD.

Når Vega lanseres neste uke er jeg sikker på at prisene vil falle markant, og enda bedre blir det om kortene viser seg å være bedre egnet til kryptomining enn Geforce 1070.

Tenk når minere oppgraderer til 6x Radeon Vega.

Markedet vil oversvømmes av ikke bare nye Radeon Vega kort men haugevis med brukte 1070-kort.

Hvem vil da betale 7-8000 kr for 1080Ti Founders Edition?

Lenke til kommentar

Jeg har lest noen saksdokumenter i Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget, såvidt jeg kan se har jeg en plankekjøringssak, eneste jeg er usikker på er lagerstatus / ubestemt leveringstid. Men her tror jeg de må velge å levere et annet tilsvarende produkt, eller gjøre et dekningskjøp (legge ut for at jeg kjøper varen hos annen butikk).

Forbeholdene om feilprising og lignende ser ut til å være null verdt juridisk, såvidt jeg kan se blir de ikke tatt hensyn til overhodet. Feil skjer, men det skal butikken lastes for ikke kunden.

Lenke til kommentar

Hva står det i butikkens "bestillingsbekreftelse"? Har de nevnt noe om dette i deres alminnelige kjøpsvilkår?

Et generelt forbehold om feilprising har ingen betydning, men en beskrivelse av bestillingsprosessen som sier at de først er bundet når de har sendt ordrebekreftelse vil i utgangspunktet være bindende. Hvis de opererer med både "bestillingsbekreftelse" og "ordrebekreftelse, f. eks. slik at det første er en bekreftelse på at de har mottatt din ordre (altså: Du vet nå at din ordre blir behandlet), og det siste er en bekreftelse av at de aksepterer bestillingen (altså: Vi bekrefter å levere det du bestiller) så er det ikke gitt du har en sak. Men om de bare sender ut en "bestillingsbekreftelse" uten å beskrive i større detalj hva dette er for noe så er jeg enig med emeritus.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva står det i butikkens "bestillingsbekreftelse"? Har de nevnt noe om dette i deres alminnelige kjøpsvilkår?

Et generelt forbehold om feilprising har ingen betydning, men en beskrivelse av bestillingsprosessen som sier at de først er bundet når de har sendt ordrebekreftelse vil i utgangspunktet være bindende. Hvis de opererer med både "bestillingsbekreftelse" og "ordrebekreftelse, f. eks. slik at det første er en bekreftelse på at de har mottatt din ordre (altså: Du vet nå at din ordre blir behandlet), og det siste er en bekreftelse av at de aksepterer bestillingen (altså: Vi bekrefter å levere det du bestiller) så er det ikke gitt du har en sak. Men om de bare sender ut en "bestillingsbekreftelse" uten å beskrive i større detalj hva dette er for noe så er jeg enig med emeritus.

Jeg ser den, vurderer å om jeg skal gå videre med klage eller ikke.

I utgangspunktet mener jeg de burde hatt manuell kontroll av priser når varene ble lagt ut på nettsiden, ikke etter at kunde har allerede funnet varen og bestilt.

Bare for å sette det på spissen, tenk om du kjører til en butikk for å kjøpe en vare, du finner varen og går til kassen og betaler. På vei ut av butikken får du beskjed om å kjøre hjem igjen tomhendt, for de har priset varen feil!

Det er selvsagt forskjell på netthandel og fysisk butikk, men spørsmålet her blir å avklare / avgrense litt. Når har kunde krav på levering? Og når har butikk krav på kansellering?

Lenke til kommentar

Det skal sies at dersom jeg får kortet kommer jeg ikke til å pakke det ut før angrefristen på 2 uker utløper.

7500 kr for et Founders Edition ser jeg på som grov overpris. Du kan kjøpe 2-3 stk Playstation 4 for samme pris.

Kryptominere med rigger bestående av 6 GPU'er har drevet prisene opp, samt manglende konkurranse fra AMD.

Når Vega lanseres neste uke er jeg sikker på at prisene vil falle markant, og enda bedre blir det om kortene viser seg å være bedre egnet til kryptomining enn Geforce 1070.

Markedet vil oversvømmes av ikke bare nye Radeon Vega kort men haugevis med brukte 1070-kort.

Hva har Playstation 4 med 1080Ti å gjøre? :rofl:

7500kr er ikke grov overpris, når du får så å si tilsvarende ytelse som Titan xP til halve prisen.

FE er for de som ønsker å kjøre varmlufta ut av kabinettet, og skal du kjøre 2 kort uten vannkjøling så blir det å klaske 2 digre kort med tredjepartskjølere oppo hverandre sjelden en god løsning, med varme og bråk som resultat.

Jeg kjører 2 stk FE kort, klokka til 2Ghz, funker som faen det.

Siden produktet egentlig er utdatert allerede

:rofl: :rofl: :rofl:

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har Playstation 4 med 1080Ti å gjøre? :rofl:

7500kr er ikke grov overpris, når du får så å si tilsvarende ytelse om Titan xP til halve prisen.

FE er for de som ønsker å kjøre varmlufta ut av kabinettet, og skal du kjøre 2 kort uten vannkjøling så blir det å klaske 2 digre kort med tredjepartskjølere oppo hverandre sjelden en god løsning, men varme og bråk som resultat.

Jeg kjører 2 stk FE kort, klokka til 2Ghz, funker som faen det.

Siden produktet egentlig er utdatert allerede

:rofl: :rofl: :rofl:

1080Ti FE SLI koster fra 14 000kr og oppover.

Hvor stor andel av kundene tror du kjøper dette? :)

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke komentere på jussen rundt dette, men å sammenligne et salg på en sykkel med et salg på en GPU er fulstendig galskap. 

Alle som følger litt med i teknologiverdenen vet at GPUer sjeldent selges med enorme rabatter. Uten at jeg kan dokumentere dette tviler jeg på at jeg noen gang har sett ett skjermkort med mer enn 15-20% rabatt. Vanligvis er tilbudene langt dårligere, gjerne 5-10%.   

Jeg vet at du visste at dette var en feil fra nettbutikkens side. (Eller et reklamestunt som du sier. I så fall håper jeg du vinner!)

Samtidig ønsker jeg deg lykke til. Hvis du klarer å få et 1080Ti for den prisen blir jeg meget misunnelig!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet, hvilken butikk?

Litt lettere å kommentere saklig om det er mulig å lese butikkens salgsbetingelser som du sikkert sier ja til ved bestilling, og også ta en litt på bestilligsbekreftelsen.

I tillegg er det jo interessant om det er en helnorsk butikk, eller om de opererer fra det store utland.

Lenke til kommentar

Jeg ser den, vurderer å om jeg skal gå videre med klage eller ikke.

I utgangspunktet mener jeg de burde hatt manuell kontroll av priser når varene ble lagt ut på nettsiden, ikke etter at kunde har allerede funnet varen og bestilt.

Forbehold om feil pris gjelder nok ikke for nettsider, da er det selgers problem. Hvis for eksempel Komplett kan ta forbehold om at prisen de oppgir på nettsiden er feil, så kan de endre priser som de vil også etter bestilling. Det blir feil.

Forbehold om feil pris gjelder tilbudsblader slik som Elkjøp sender ut, hvor ting blir trykket av andre, og slike feil lett kan oppstå.

At du selv skal ha skjønt at det er feil priset er mer ett spørsmål om hvor godt du kjenner skjermkort markedet. Disse kortene blir aldri satt ned med slike store summer, da de fases naturlig ut. Det er Nvidia som velger å fase de ut, selv om de selger bra. De pleier aldri å tømme lagerene sine med dumpe priser, da det vil ødelegge for alle sine salgspartnere.

Hvis du ikke kjenner til slikt, men som du sier har hørt at dette er utgående kort, og dermed tror at de gjør som andre bransjer gjør, å dumpe prisene for å bli kvitt varene. Så blir det ett spørsmål om du får forbrukerrådet til å tro på det.

Lenke til kommentar

1080Ti FE SLI koster fra 14 000kr og oppover.

Hvor stor andel av kundene tror du kjøper dette? :)

Jeg vet ikke, men hva har det med saken å gjøre?

Det er nesten ingen som kjøper de lengre, utgående modell.. :)
Det er gjerne slik at tredjepartskjølere "tar over" og referanse kortene blir færre, men det er fremdeles FE kort i nettbutikkene, og de er fremdeles verdt det de koster, tredjepartskjøler er ikke for alle. Komplett har over 70 FE kort på vei inn, til info.

Titan xP får du kun i referansedesign og denne er ytelsesmessig kun noen få prosent over 1080 Ti i spill, men koster det dobbelte.

Men lykke til videre med å overbevise noen om at FE er en utgående modell som ikke er verdt mer enn skarve 3000kr ?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...