Gå til innhold

Muligt å komme inn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du blir ikke kalt inn militærtjeneste dersom du har diagnosen ADHD eller ADD. For å håndtere våpen og store kjøretøyer uten fare for medsoldater, trengs god konsentrasjon og god impulskontroll.

Noen vokser av seg ADHD. Dersom du mener at du ikke lenger har ADHD, og ønsker deg inn i Forsvaret, må du for egen regning ta kontakt med en psykiater eller psykolog som har erfaring i å utrede og diagnostisere ADHD (gjerne nevropsykolog eller nevropsykiater, da disse er spesielt utdannet innen dette). Psykiateren/psykologen vil gjennom intervju og tester finne ut som kriteriene for ADHD-diagnosen fortsatt er oppfylt, dvs. om du fortsatt har diagnosen. Dersom det ikke lenger er holdepunkter for diagnosen, og du ikke bruker medisiner for ADHD, kan du kalles inn på lik linje med de som aldri har hatt diagnosen ADHD.

https://forsvaret.no/helsekrav

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Vil tro at det ikke er noe automatikk i det at du blir kalt inn med en gang etter utredning og avdiagnosering. Forsvaret har ikke tilgang på dine private helseopplysninger. Så du må belage deg på å varsle Vernepliktsverket når du er klar til tjeneste, altså etter at du har blitt utredet på nytt. 

Det skal gå an å komme inn selv med diagnosen ADHD, etter hva jeg leste på et forum med militærfolk.

Lenke til kommentar

Vil tro at det ikke er noe automatikk i det at du blir kalt inn med en gang etter utredning og avdiagnosering. Forsvaret har ikke tilgang på dine private helseopplysninger. Så du må belage deg på å varsle Vernepliktsverket når du er klar til tjeneste, altså etter at du har blitt utredet på nytt. 

Det skal gå an å komme inn selv med diagnosen ADHD, etter hva jeg leste på et forum med militærfolk.

Nei, han kommer ikke inn med diagnosen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Mente å skrive at det skal gå an å komme inn, dersom man er avdiagnostisert. Om informasjonen jeg leste på et forum faktisk stemmer.

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

ADHD/ADD er noe man kan vokse av seg utover i tenårene og starten av 20-årene i takt med at hjernen blir ferdig utvokst. Altså er det fullt mulig at en person som får diagnosen som barn eller ungdom, ikke lenger har den senere.

Forsvaret kan i midlertid velge og vrake mellom motiverte og friske ungdommer for tiden, og de bruker derfor ikke ressurser på å revurdere tidligere diagnoser. Derfor må du ordne med en slik revurdering selv. Her praktiseres det nok litt ulikt mellom de ulike stedene i landet vil jeg tro, men i min gamle jobb fikk man tilbud om slike revurderinger hos samme BUP som hadde gjennomført den opprinnelige diagnostiseringen, forutsatt at man fikk henvisning fra fastlege. Fastlege er nok uansett rette stedet å starte.

Merk: Dersom du fortsatt går på medisiner og har behov for disse, er det dessverre fåfengt å forsøke, ettersom dette innebærer at du har plager i en slik grad at du ikke tilfredsstiller helsekravene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...