Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietaker nekter betale oppsigelsetiden

HighGoat

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en leietaker som nekter betale ut oppsigelsetiden av leiligheten (3 måneder). 

Vi snakket om at vi muligens kunne være litt fleksible på oppsigelsetiden og skrev derfor ingenting i oppsigelsefeltet på leiekontrakten - Etter huseierloven er det standard 3 måneder, så om det ikke står noe der så er det vell huseierloven som blir gjeldende - Hvordan kan jeg gå frem for å kreve tilbake pengene som uteblir nå? Kan jeg iverksette innkasso mot leietaker for innhenting av manglende betaling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husleietvistutvalget da så får leietaker betale både saksomkostninger og tapt leie fram til du får inn noen nye.

Men om du muntlig har avtalt å være litt fleksibel på oppsigelsen så er jo dette ganske vagt. Akkurat hva hadde dere avtalt?

• Liker 2
Lenke til kommentar

En fin måte å gjøre det på er at leietaker betaler frem til du har ny leietaker og max 3 måneder. Har du sagt at dere skal være fleksible og ikke skal ha ny leietaker med det første, kanskje oppussing, så kan du bare ta betalt frem til leietaker har flyttet.

Lenke til kommentar

Vi snakket om at vi muligens kunne være litt fleksible på oppsigelsetiden[..]

Hvordan kan jeg gå frem for å kreve tilbake pengene som uteblir nå?[..]

Hvis du har sagt du skal være fleksibel bør du vel være akkurat det..? Hva med å dele 50/50? Å starte en dialog på en god måte med leietaker er nok den beste løsningen. Er han/hun vanskelig kan du selvfølgelig bli "streng". Men det slående punktet her er vel hva som faktisk ble sagt..
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Godt forslag fra indahla over.

Uansett utfall har du nå lært at en leieavtale må være veldig konkret på oppsigelsestid (og alt annet), og at du alltid har depositum tilsvarende oppsigelsestiden.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet etter loven er tre måneder. Selv om dere har avtalt å være fleksible (og derfor ikke ført opp noe) vil en domstol benytte lovens hovedregel når dere ikke har klart å bli enige om noe annet.

Betaler ikke leietaker kan inkasso iverksettes.

Lenke til kommentar

Fleksibel på oppsigelsestid er vel ikke det samme som at man skal unnlate å betale leie? Det betyr for meg bare at man ikke nødvendigvis trenger å bo der i 3 mnd.

Jeg mente ikke å ettergi alt. Som sagt kan 50/50 være et sted å starte. Dialog er som regel løsningen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...