Gå til innhold

Hvorfor er det så mye politivold i USA?

Anbefalte innlegg

Norsk politi er stort sett ganske snille (ja, jeg vet det finnes unntak). Maktmisbruk blant politifolk ser ut til å være langt vanligere i USA (ja, jeg vet at de fleste er snille også der). Hva skyldes dette? Er opplæringen for dårlig? Er det ikke god nok kontroll på hvem som får lov til å bli politi? 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mange land som har en så god politiutdannelse enn Norge, så å sammenligne USA med Norge er ikke det mest optimale vil jeg tru.

Men skulle gjerne sett noen statistikker på politivold på begge land, som en annen her nevner er det mye mediedekning på dette og kan lett skape ett feil inntrykk. 

Lenke til kommentar

Det er to hovedproblem, det fyrste er som påpeikt dårlig grunnutdanning, enkelte stadar er sheriffen fortsatt folkevalgt og får politimyndigheit utan utdanning.

Og det andre er feil fokus på det som er av utdanning, fyrst og fremst ved at det rekrutteres frå militæret med stort fokus på våpentrening.

Lenke til kommentar

I Norge så er politiutdanningen en flerårig utdanning på høyskolenivå, med høye krav for å komme inn.

En av de tingene som blir lagt mest vekt på er å lære politistudententene å løse konflikter på en fredelig måte.

I USA er politiutdanning noen få måneder, og det de bruker mest tid på, er å lære å skyte.

Så her i Norge får vi politi som prøver å løse ting fredelig, i USA får de politi som skyter først og spør etterpå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er fordi det er 300 millioner mennesker i USA og dårlig oppførsel vil selvfølgelig være mer av. Samt mediedekningen, slikt selger som nybakt brød....

Man snakker vel presumptivt om rate, som man gjør i alle fornuftige diskusjoner om slik? AtW

i utgangspunktet gjør man det, men dekningen av media er så stor at raten overdrives og feilrepresenteres.

Lenke til kommentar

Jeg tror det også har å gjøre med våpen blant sivile i USA.

Politiet vet at det er en rimelig god kjangse for at personen de har med å gjøre er bevæpnet. Bare det i seg selv øker med en gang spenningen.

Endelig et riktig svar. Dessverre er det ikke PK. Politiet i USA skal være dumme slemme under-utdannede rasister.

De er engstlige, flere ganger hver dag! 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det også har å gjøre med våpen blant sivile i USA.

Politiet vet at det er en rimelig god kjangse for at personen de har med å gjøre er bevæpnet. Bare det i seg selv øker med en gang spenningen.

De fleste steder i USA er det ulovlig å gå med våpen. Spesielt skjult. Her er det lov om du har våpentillatelse: Alaska, Arizona, Kansas, Maine, Mississippi, Missouri, New Hampshire, Vermont, West Virginia.

https://www.usacarry.com/concealed_carry_permit_reciprocity_maps.html

Ellers er det i de aller fleste tilfeller slik i USA at folk som går bevæpnet har vært igjennom flere kontroller for å få lov til å gå bevæpnet. Først for å få lov til å ha våpen, også for å gå med våpen. Kriminelle bryr seg som kjent ikke med slike regler i USA eller Norge.

Men ja, flere steder i USA er det mye voldskriminalitet og rutinestopp kan føre til skuddveksling, noe som er utenkelig i Norge. De fleste steder i USA er dog like stille og rolige som Norge, så å snakke om USA som ett enkelt sted blir som å snakke om Europa som ett enkelt sted.

Lenke til kommentar

Norsk politi er stort sett ganske snille (ja, jeg vet det finnes unntak). Maktmisbruk blant politifolk ser ut til å være langt vanligere i USA (ja, jeg vet at de fleste er snille også der). Hva skyldes dette? Er opplæringen for dårlig? Er det ikke god nok kontroll på hvem som får lov til å bli politi? 

Jeg så en dokumentar på VGTV "Do not resist" om militariseringen av politiet i USA. Den var skremmende nok i seg selv.

Utdanningen er gjennomsnittlig på 5 mnd. 2 måneder på skolebenken med mye gaping/skriking og marsjering, samt 3 måneder som aspirant. Deretter får man brikka si og ett tjenestevåpen, håndjern og bil. de trenger ikke være to i bilen i flere av statene.

Lenke til kommentar

Utdanning og holdninger spiller i veldig stor grad inn. Dette reflekteres tildels også i alt det militære utstyret de får tildelt fra forsvarsindustrien.

Dokumentaren ligger tilgjengelig på VGTV, og anbefales virkelig:

https://www.vgtv.no/#!/video/134259/do-not-resist

Ja, dette var en skremmende dokumentar. Ingen andre nasjoner fengsler så stor andel av befolkningen som USA. Å det bygges mye på fengslene, hvor ingen medier har fått adgang. Noen påstår de forbereder seg på noe, men vet ikke på hva.

Noe av problemet er at store deler av fengselsindustrien er privatisert i USA, og det leies ut arbeidskraft til under 2 dollar dagen blant annet. De som tjener milliarder på dette, skulle man fort misstenke for lobbyisme for høyere og strengere strafferammer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...