Gå til innhold

Personlige egenskaper farmasøyt

Anbefalte innlegg

Hvilke personlige egenskaper/interesser burde en farmasøyt ha?

Vurderer utdanningen (5årig) da jeg er veldig glad i kjemi. Synes også biologi og legemidler virker spennende. 

Det som gjør meg veldig usikker er rollen en farmasøyt har i helsevesenet. Burde man være veldig glad i mennesker/omsorgsfull? Jeg har ikke noe i mot mennesker. Jobber selv nå på butikk og trives greit med kundebehandling, men føler helt klart at det stopper der. Har tidligere jobbet innen omsorg og det var IKKE noe for meg. Spør også særlig fordi jeg har inntrykk av at klinisk farmasi ser ut til å bli mer relevant. Men å være farmasøyt er vel noe annet enn for eksempel lege og sykepleier, ja?

Burde jeg heller vurdere noe annet hvis jeg ikke er så glad i helserelatert (pleierelaterte) yrker? Noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som farmasøyt kan du jobbe med flere forskjellige ting. Mest vanlige er apotek, og man trenger ikke å være veldig omsorgsfull. Som farmasøyt handler det mer om veiledning og kundebehandling enn direkte omsorg for et menneske. 

Du hører hva folk spør om, og anbefaler utifra det. Skrive ut resepter, svar på spørsmål kunden har, viser hvordan utstyr eventuelt skal brukes osv. Vil si farmasøyt på apotek ikke ligner mye på sykepleier eller lege. 

Du kan også jobbe innenfor medisinindustrien/legemiddelindustrien. Da er det vel enda mindre kontakt med pasienter osv. 

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...