Tarzan93 Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Hei. Vet dette er et spørsmål som har blitt stilt før,men jeg finner bare mange år gamle tråder om emnet. Jeg er har alltid bare hatt PC som kjører Windows, men nå vil jeg prøve noe nytt. Vil si at jeg er godt over gjennomsnittet flink når det kommer til Windows, har ofte hjulpet venner og familie med diverse, men aldri fått testet Mac ordentlig. Har lekt meg litt med operativsystemet hvis jeg har hatt mulighet, men har aldri satt med inn i det. Nå har jeg lyst til på prøve noe nytt. Jeg vurderer derfor å kjøpe en Macbook pro/ Macbook air. Dette er jo veldig dyre maskiner, så jeg er litt usikker da jeg har fått inntrykk at det er operativsystemet som gjør Mac verdt pengene. Har også lest en del, og sett en del videoer på youtube, og alle sier at maskinene holder seg raske i mange år, mens deres erfaringer med windows er at maskinene bare blir tregere og tregere. Dette gjør meg bare mer og mer nysgjerrig. Er det noen her som har kjøpt en mac, men angret på kjøpet? Burde jeg gi Mac en sjanse? Eventuelt hvilken versjon? Hjertelig takk for svar! Lenke til kommentar
Samiboy Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 nå er det mulig jeg er på tynn is, men jeg inbiller meg at man kan bygge noe man kaller en hackintosh. dvs at man installerer OS X på en "vanlig maskin". Har levd med både mac, og windows tidligere og syns at begge er solide operativsystem, og at det faller på smak og behag og hva det skal brukes til. Har også litt erfaring med Linux Mint som jeg har installert på en eldre maskin. Det er jo gratis å prøve, og jeg har bare positivt å si om det. Ang at maskiner blir tregere og tregere over tid så kan jeg si at jeg ikke har opplevd noe av dette selv. Maskinen min er fra 2011 uten oppgraderinger. 1 Lenke til kommentar
Doge Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 (endret) Apple MacBook er anbefalt produkt, men jeg anbefaler ikke å kjøpe MacBook Air. Innmaten er helt ok, men skjermen er meget dårlig. Da tenker jeg på panelet. Fargen er helt blass. Ellers er det MacBook 12" og MacBook Pro 13" som brukes her i huset. Bruker Windows 10 på stasjonæren, har vurdert flere ganger å installere Hackintosh, men har ikke tatt meg tid til det eller hatt behovet med å ha OSX på stasjonæren også Endret 26. juli 2017 av Ryoki 1 Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 (endret) Mamma har en Macbook Pro fra 2012 som er tregere enn min stasjonære windows pc fra samme året. Og min maskin har flere brukstimer og vært kjørt mye hardere enn macbooken. Jeg har i tillegg brukt Macbook Air, de føles ganske smidig og man sitter med en følelse av at det er god byggekvalitet. Men innmaten er ikke noe å hoppe i taket for. Man får det samme i en windows laptop til halve prisen. Så min oppfatning er lik din. Man betaler for eplelogoen Endret 27. juli 2017 av Nlklas 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 (endret) Nei, Mac er ikke verd pengene for maskinene gikk over til å bruke vanlig Intel-prosessorer i 2006 og prisen er høy i forhold til ytelsen. Det er også ei proprietær platform men en uendelig rekke av begrensninger. Endret 26. juli 2017 av BadCat 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Hvis du bare vil ha noe nytt å leke med trenger du ikke mer enn en CD/DVD eller minnepinne og f.eks Ubuntu. Mac hardware er grei, om enn noe overpriset, men byggekvaliteten og komponentene er gode. Hvilken versjon av OSX du bruker kommer an på hva du vil kjøre av programmer som setter minimumskrav til versjonen, men alle Intel-versjonene av OSX er egentlig rimelig greie. Kan være greit å unngå 10.5.X hvis jeg må sette en grense. Hardware er kraftigere i dag så treghet over tid blir ikke like tydelig som før, men Mac er ikke noe spesielt unntak der selv om App-designet er mer kompakt enn på Windows. Filsystemet til Mac opplever jeg som mer problematisk å fikse når det får feil enn det som vanligvis oppstår på Windows (HFS+ vs NTFS). Backup og restore (også bootbar) på Mac er superenkelt. En reinstall av og til gjør seg uansett OS da det gjerne samler seg opp en del unødvendige ting etterhvert. Er lurt å fjerne en del filer på en OSX-installasjon du ikke trenger med Monolingual siden installering av OSX er komplett med mye du aldri blir å bruke. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Hvis du ser på maskinvare i forhold til pris - nei. Kjøpte meg en mac for et par år siden for å teste. For all del, det er jo en god maskin, og den eneste laptopen jeg bruker i dag, men eneste grunnen til at jeg bruker den er jo fordi jeg kjøpte for å teste. Er ikke frelst av mac og bruker windows på jobb og stasjonær maskinen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Spørs hva du mener. Om du er ærlig med deg selv, akkurat hva slags bærbar og hva slags specs er det du trenger? Om apple har noe som er ganske nærme det i sin portefølje? - > grei nok verdi for pengene, om apple ikke har det -> dårlig verdi, fordi du betaler for noe du ikke trenger. AtW 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 (endret) Har også lest en del, og sett en del videoer på youtube, og alle sier at maskinene holder seg raske i mange år, mens deres erfaringer med windows er at maskinene bare blir tregere og tregere. Dette gjør meg bare mer og mer nysgjerrig. Det er bare bias og noobs som har surra til Windows til beinet. En Windowsmaskin med kun Word blir ikke treigere, men når man slenger inn all mulig dritt så systemet må jobbe hardere med masse bakgrunnsgreier så blir alt treigere. Så er det jo noe som heter automatisk starting av programmer ved oppstart, jeg har lagt inn mye dritt og hvis ingenting starter automatisk så jobber maskinen normalt helt til jeg har startet alt mulig rart. Jeg har lest om mange folk som har Mac som blir treig, da må en reinstall til. Konklusjonen er at Windows ikke er treigere, men brukerne surrer mer. De som ikke opplever problemer er heller ikke de som skriker høyest Mac er både verdt pengene og ikke verdt pengene. Man får med en del greier fra Apple og de har et meget godt og enkelt økosystem mellom enheter. Men skal man ha ren ytelse for kronene så går man for noe annet og lar vær å surre eller legger inn Windows på nytt når ting går treigere, noe Applegjengen også gjør innimellom hvis det blir treigt. Det jeg tenker er at det ikke er like mye vits å gå for Apple hvis man ikke har noen andre Apple-enheter i huset, men et sted må man starte Edit; Dette er ikke en negativ holdning til Apple, mer en oppklaring når det kommer til "Windows har blitt så treigt". Jeg synes Apple-produkter er bra greier generellt sett, ikke noe i veien med å velge Apple over andre merker Endret 27. juli 2017 av Soseks 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 (endret) Ei maskin blir ikke bedre enn brukeren. PEBCAK, Problem Exists Between Chair and Keyboard. Hvis du ikke vasker gulvet på ti år blir det seigt og skittent. Endret 27. juli 2017 av BadCat 1 Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Maskinene er gode, men dei er extremt overpriset i forhold til ytelse. 2 Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 27. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2017 Har også lest en del, og sett en del videoer på youtube, og alle sier at maskinene holder seg raske i mange år, mens deres erfaringer med windows er at maskinene bare blir tregere og tregere. Dette gjør meg bare mer og mer nysgjerrig. Det er bare bias og noobs som har surra til Windows til beinet. En Windowsmaskin med kun Word blir ikke treigere, men når man slenger inn all mulig dritt så systemet må jobbe hardere med masse bakgrunnsgreier så blir alt treigere. Så er det jo noe som heter automatisk starting av programmer ved oppstart, jeg har lagt inn mye dritt og hvis ingenting starter automatisk så jobber maskinen normalt helt til jeg har startet alt mulig rart. Jeg har lest om mange folk som har Mac som blir treig, da må en reinstall til. Konklusjonen er at Windows ikke er treigere, men brukerne surrer mer. De som ikke opplever problemer er heller ikke de som skriker høyest Mac er både verdt pengene og ikke verdt pengene. Man får med en del greier fra Apple og de har et meget godt og enkelt økosystem mellom enheter. Men skal man ha ren ytelse for kronene så går man for noe annet og lar vær å surre eller legger inn Windows på nytt når ting går treigere, noe Applegjengen også gjør innimellom hvis det blir treigt. Det jeg tenker er at det ikke er like mye vits å gå for Apple hvis man ikke har noen andre Apple-enheter i huset, men et sted må man starte Edit; Dette er ikke en negativ holdning til Apple, mer en oppklaring når det kommer til "Windows har blitt så treigt". Jeg synes Apple-produkter er bra greier generellt sett, ikke noe i veien med å velge Apple over andre merker Glad for at du skriver at det er folk som har surra til windows . Jeg har selv tenkt at det at windows blir tregere skyldes feilbruk. Kjøpte en pc i 2009, som jeg brukte helt frem til 2015. Ble ikke mye tregere, og jeg kan bruke den som en reserve PC. Selvfølgelig er den ikke like rask som maskinen jeg bruker nå, men det er nok fordi teknologien har kommet lenger, og at den kjører windows 10. Har ingen andre apple-enheter, så skal ha det i bakhodet. Mine venner som har iphone og mac skryter veldig. Alt blir synkronisert opp mot hverandre, så er nok helt klart en fordel med andre apple enheter, ja. Takk for et flott utfyllende svar! Hjelper mye! Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 27. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2017 Ei maskin blir ikke bedre enn brukeren. PEBCAK, Problem Exists Between Chair and Keyboard. Hvis du ikke vasker gulvet på ti år blir det seigt og skittent. Haha, bra eksempel Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 27. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2017 nå er det mulig jeg er på tynn is, men jeg inbiller meg at man kan bygge noe man kaller en hackintosh. dvs at man installerer OS X på en "vanlig maskin". Har levd med både mac, og windows tidligere og syns at begge er solide operativsystem, og at det faller på smak og behag og hva det skal brukes til. Har også litt erfaring med Linux Mint som jeg har installert på en eldre maskin. Det er jo gratis å prøve, og jeg har bare positivt å si om det. Ang at maskiner blir tregere og tregere over tid så kan jeg si at jeg ikke har opplevd noe av dette selv. Maskinen min er fra 2011 uten oppgraderinger. Hvis jeg har forstått rett , så kan jeg både ha instalert windows og linux på samme PC? Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 27. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2017 Spørs hva du mener. Om du er ærlig med deg selv, akkurat hva slags bærbar og hva slags specs er det du trenger? Om apple har noe som er ganske nærme det i sin portefølje? - > grei nok verdi for pengene, om apple ikke har det -> dårlig verdi, fordi du betaler for noe du ikke trenger. AtW Helt ærlig er det forandring som er trekkplasteret. Jeg vil prøve noe nytt. Ikke avhengig av å redigere bilder, men ganske sikker på at det er noe jeg absolutt vil sette pris på hvis mac sitt program funker. Får pcer flere tusenlapper billigere med samme ytelse som macbook pro. Windows har flere muligheter, og jeg har egentlig alltid vært fornøyd med windows. Eneste som jeg ikke liker nå er at det virker for meg som windows 10 mister funksjoner. Blant annet kan man ikke "overse" oppdateringer slik man kunne før. Liker ikke hvordan menyene er satt opp. Synes windows 7 hadde mer oversiktlige menyer. Angående appene til Mac, så er det ingen av de som er nødvendig for min del Har du hatt/har mac? Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 27. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2017 Hei! Etter å ha lest igjennom svarene deres, ser jeg at majoriteten av dere foretrekker windows, fordi man får mer for pengene. Eplet er ikke verdt prisen mtp ytelse, så man betaler bare for eple logoen og operativssystemet. Jeg bruker en asus zenbook, men er ikke fornøyd med den. Tastaturet er veldig høylytt i bruk, pekeplaten lager veldig høye klikkelyder. Jeg vurderer å selge denne og kjøpe en ny maskin. Har dere noen anbefalinger? Har tenkt litt på acer swift 3, eller gå høyere i pris, i og med at jeg har vurdert mac, kan jeg like gjerne bruke pengene på en windows maskin i samme prisklasse. Fortsatt åpen for mac, men ser ikke på det som en nødvendighet, og jeg vet at jeg fortsatt ville vært fornøyd med en maskin som kjører windows. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Jeg kjøpte en Acer Swift 3 i februar og er fornøyd med den. Noe jeg fant veldig positivt med den er at viftene er plassert mellom tastaturet og skjermen, så om laptopen ligger f.eks i sengen så tettes ikke luftstrømmen og man forhindrer varmgang. Vifta utgir i tillegg nesten ikke noe lyd så jeg hører så vidt at maskinen er på. To negative ting med maskinen er at batteriet er allerede begynt å bli dårlig. Om det blir mye verre så vurderer jeg å gå tilbake til elkjøp med den. I tillegg så er høyttalerne veldig malplassert. De er satt under, så om du har laptopen på fanget eller på en myk overflate så tildekkes dem... 1 Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 27. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2017 Jeg kjøpte en Acer Swift 3 i februar og er fornøyd med den. Noe jeg fant veldig positivt med den er at viftene er plassert mellom tastaturet og skjermen, så om laptopen ligger f.eks i sengen så tettes ikke luftstrømmen og man forhindrer varmgang. Vifta utgir i tillegg nesten ikke noe lyd så jeg hører så vidt at maskinen er på. To negative ting med maskinen er at batteriet er allerede begynt å bli dårlig. Om det blir mye verre så vurderer jeg å gå tilbake til elkjøp med den. I tillegg så er høyttalerne veldig malplassert. De er satt under, så om du har laptopen på fanget eller på en myk overflate så tildekkes dem... Takk for svaret! Dårlig at du allerede merker at batteriet har tapt seg. Helt enig i at du burde be elkjøp se på den. Kan hende du bare har vært veldig uheldig, men absolutt ikke greit. Hørt om flere som har samme problem? Ser ut som en fin laptop, så håper ikke dette er et vanlig problem. Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 27. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2017 Apple MacBook er anbefalt produkt, men jeg anbefaler ikke å kjøpe MacBook Air. Innmaten er helt ok, men skjermen er meget dårlig. Da tenker jeg på panelet. Fargen er helt blass. Ellers er det MacBook 12" og MacBook Pro 13" som brukes her i huset. Bruker Windows 10 på stasjonæren, har vurdert flere ganger å installere Hackintosh, men har ikke tatt meg tid til det eller hatt behovet med å ha OSX på stasjonæren også Hei! Så bra du er fornøyd med Mac Kan jeg spørre hva du liker best med mac? Hva er det med operativsystemet som du foretrekker over windows? Lenke til kommentar
Samiboy Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 nå er det mulig jeg er på tynn is, men jeg inbiller meg at man kan bygge noe man kaller en hackintosh. dvs at man installerer OS X på en "vanlig maskin". Har levd med både mac, og windows tidligere og syns at begge er solide operativsystem, og at det faller på smak og behag og hva det skal brukes til. Har også litt erfaring med Linux Mint som jeg har installert på en eldre maskin. Det er jo gratis å prøve, og jeg har bare positivt å si om det. Ang at maskiner blir tregere og tregere over tid så kan jeg si at jeg ikke har opplevd noe av dette selv. Maskinen min er fra 2011 uten oppgraderinger. Hvis jeg har forstått rett , så kan jeg både ha instalert windows og linux på samme PC? Ja det er ikke noe problem. velger ved oppstart av maskinen hva du vil bruke da. ganske sikker på at du kan installere det på minnepenn også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå