Gå til innhold

Oppsett av ny hjemmekino

Anbefalte innlegg

I forbindelse med bygging av ny bolig, jobber jeg med planlegging av ny hjemmekino.  Meningen er å bruke hoved-stuen i 1. etage som hjemmekino, hvilket går greit siden der ikke er noen å spørre om lov :-)

Jeg ønsker likevel at rommet er pent og kan brukes som oppholdsrom ved behov, så jeg regner med å male veggene med 60% svart, bortset fra endeveggen som får 80%.  Veggene i resten av huset får vegge som er ganske lyse (25% eller 35%).  Taket er i utgangspunktet hvit, og jeg vet ikke helt hva jeg vil gjøre med det.  Med veggene halv-mørke, er det kanskje ikke så stort et problem (?)  Jeg vurderer å sette opp svart akkustik-skum på deler av det, dels for å forbedre lyden, men kanskje mest av alt for at det kan gjøres som noe midlertidigt med lim og velcro, fremfor det å dra det så langt som å faktisk male taket svart.

Som mørklegging mellem kino-delen og spisestue+kjøkken, regner jeg med å bruke noen lamell-gardiner som blokkerer det aller meste av lyset. Med plissègardiner for vinduerne, regner jeg derfor med å kunne få et ganske godt lysregulert rom.

I dag har jeg et 5.1 oppsett med høytalere fra Dali's Ikon serie og et 90" ramme-lerret, men det virker opplagt å ta en oppgradering nå.  Utover et par ekstra surround høytaler og ekstra sub, ønsker jeg å gå for et Dobly Atmos setup med 4 supplerende høytalere i taket.  Jeg er litt usikker på plasseringen, men tror det er nogenlunde riktig (se tegning).

Jeg lurer på om der er en måte å plassere bakhøytalerne i taket også, dels for å få de nærmere der folk sitter og dels for å slippe å plassere dem på veggen, eller om det vil høres helt feil ut.  Der er vel noen takhøytalere man kan justere retningen på, men vet ikke om det kan løse problemet.  Takhøyde er iøvrig 2,6 m. 

Jeg er usikker på valg av høytalere, receiver og om jeg evt kan få nytte av egen forsterker.  Jeg har en Denon AVR-4308CI i dag og ser at de kommer med AVR-X6400H, som ser ut til å støtte alt jeg trenger for dette oppsett (og 4 ohm høytalere som jeg har tenkt å bruke men som min nåværende receiver ikke støtter/anbefaler.)

Spesifikt har jeg mest sett på Dali's Rubicon og Opticon serie, supplerert med noen av deres takhøytalere, men er åpen for innspill. 

Når der gjelder lerret, ønsker jeg å gå opp fra 90" til 120".  Jeg tror det burde passe greit for å titte-avstand på ca. 4 meter.  Ønsker den motorisert, så jeg enten kan bruke vinduet bak eller ha et maleri der istedet så rommet ser mer innbydende ut hvis det skal fungere som stue en gang iblant.

Det ble mye forskjelligt her, men hvilke valg ville dere ta i forhold til det jeg har kommet inn på?

Jeg har ikke helt besluttet meg for en kostnadsgrense, men ville blitt fornøyd om kostnaderne til høytaler, lerret, receiver og en evt. forsterker kan holdes under 150K.

Når det gjelder sitteplasser, vil kinoen i 99% av tiden kun bli brukt av en person, meg, men har forsøkt å lage plass for et par ekstra personer.

post-29558-0-66654600-1501106189_thumb.png

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Atmos-høytalerene dine er ikke plassert rett. Sjekk dolby sine spesfikasjoner en gang til relatert anbefalt plassering.

Videre blir det litt trangt på sidene... rommet er litt for langt. Surround back blir litt langt unna - kanskje ha dem på stativ nærmere sitteplassene i stedenfor ?

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Atmos-høytalerene dine er ikke plassert rett. Sjekk dolby sine spesfikasjoner en gang til relatert anbefalt plassering.

Videre blir det litt trangt på sidene... rommet er litt for langt. Surround back blir litt langt unna - kanskje ha dem på stativ nærmere sitteplassene i stedenfor ?

Takk, fant frem det jeg manglet rundt plasseringen av Atmos-høytalerne og tror det skal være riktig nå.  Bruker 45 grader som utgangspunkt og med hode-høyde på ca. 90 cm og takhøyde på 260 cm, har jeg plassert de ca. 170 cm fra primær sitteplass.  Har oppdatert skissen.

Jeg kan desverre ikke endre noe på bredden av rommet (eller lengden for den saks skyld), så ja, plasseringen av surround bak er vanskelig.  Å plassere de på stativ 'midt i inngangen til rommet' er et alternativ jeg helst vil unngå siden jeg ikke kan tro det vil være særlig pent.  Noen ide om hvor stort et problem det reelt er med større avstand?  Vil det ikke holde at man kompenserer for det når man setter opp rom-korreksjon?  Hvilket alternativ er verst: å plassere de "langt borte" eller flytte de nærmere men "opp i taket"?

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Du kan selvsagt kompensere for den store avstanden med høyere lyd på surround back kanalene. Tror det skal gå relativt bra jeg.

NB! ikke plasser surround back oppunder taket. De skal være relativt samme høyde som hode; litt høyere går bra - men de bør være godt under midten av veggens høyde uansett ellers blir det problem med hele oppsettet.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

En annen ting; prøv å ha front høytalere minst 50 cm fra frontvegg (og sidevegg om mulig). Merket i eget oppsett at det ble en helt annen lyd (i form av bedre) når jeg flyttet fronthøytalere fra 30cm fra vegg til 50cm. Hadde jeg orket å lese manualen før jeg satt opp første gang hadde jeg spart meg det arbeidet. Der står det nemlig minimum 50cm fra vegg (i trangt rom kan det være vanskelig på surround på sidene, men front og senter er det absolutt verdt å tenkte på rundt dette).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hvilket program bruker du til å lage skissen ?

Bruker bare GIMP; mest pga jeg kjenner det og det er praktisk å kunne tegne inn ting i layers så det enkelt kan vises og fjernes igjen.  Vil nok prøve å tegne inn ting i SketchUp etterhvert. 

Lenke til kommentar

Holy shit. Hvor mye penger har du tenkt til å legge i dette? Har du budsjett vi kan se? :D

Jeg har ikke lagt fast hvor mye penge som går til hjemmekinoen, men jeg har ikke noe mål om at det skal være dyrt bare for å være dyrt.

Selve huset koster 7M å bygge, så om jeg ender opp med å bruke eksempelvis 150K til høytalere+forsterker+lerret er det nesten bare en dråpe i havet i forhold til totalkostnaden for boligen.  Sånn sett er det et godt tidspunkt å bygge hjemmekinoen for kostnaden forsvinder litt i det store bildet :-) og når jeg tenker på hvor mye glede jeg har fått ut av hjemmekino i min gamle bolig, er jeg klar på at det er noe jeg ønsker å prioritere. 

Oppdatert: Forslag fra hifi-klubben var å gå for Dali Opticon serien: 2 x Opticon 8, 1 x Opticon Vokal, 4 x Opticon LCR, 2 x K-14 sub og 4 x B&W CCM664 for takhøytalerne.  Prislappen på ca. 84K føler jeg er greit innenfor smertegrensen; får se når jeg kan få tatt en skikkelig demo.  De hadde ikke takhøytalere i demo-kinoen i Lillestrøm.  Skal også sjekke noen andre steder.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Skal jeg noen gang bygge hus; så skal kino og lydrom være med i planene fra starten. De skal tegnes inn ut fra ønskede mål ;)

Edit:

Jeg ville gått enda lengre; med rom i rom design for optimal lyd.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Skal jeg noen gang bygge hus; så skal kino og lydrom være med i planene fra starten. De skal tegnes inn ut fra ønskede mål ;)

Edit:

Ja forstår det, men med årene har jeg kommet frem til et kompromis mellem '100% spesieltilpasset "mansion"' og 'skal jeg noensinne få bygget et hus' :-)

Lenke til kommentar

Edit:

Ja forstår det, men med årene har jeg kommet frem til et kompromis mellem '100% spesieltilpasset "mansion"' og 'skal jeg noensinne få bygget et hus' :-)

7M er mye penger, skal ikke benekte det :)

Lenke til kommentar

Illustasjon av hvordan fronten kan kommer til å se ut. Brukte igjen GIMP og brukte skala 1 mm = 1 pixel for å gjøre det enklere å tegne inn alt i riktige størrelse og posisjoner. 

Brukte litt tid på IKEA igår får å sammenligne vegger i forskjellige gråtoner; de har praktisk nok vegge i 20%, 35%, 50%, 65% og 80% spredt utover bygget og det er så mye enklere å forholde seg til hvordan en farge ser ut når den tar opp en stor vegg enn de små fargekortene jeg har.  

Jeg kom frem til at kino'en bør få gråfarge 65%-svart eller høyere.  I tegningen brukte jeg 80% og syns det ser ganske bra ut, men om jeg bør gå for 80% på veggene rundt er jeg litt usikker på.  

Er også fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre med taket. 

For illustasjonen brukte jeg høytalere fra Dali Opticon serien og skalerte de til riktig størrelse i forhold til resten.

Har lagt ved eksempler med 90% og 95% svart på veggen bak. Jeg trodde først at 80% vil være mer enn svart nok, men når jeg sammenligner de, så er der mindre "forstyrrelser" hvis man går helt opp i 95%.  Hva ville dere ha valgt?  

post-29558-0-89953100-1501420971_thumb.png

post-29558-0-69985700-1501424842_thumb.png

post-29558-0-41499600-1501424856_thumb.png

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Er det 91cm tilgjengelig til høytalere på begge sider etter tegningen? Det er for lite. Minst 50cm fra sideveggene er min anbefaling. Dali Opticon er 20cm bred; så da bør du ha 70cm tilgjengelig plass på hver side uten at det dekker bilde (noe jeg tror går fint). Husk at front og senter bør stå minst 50 cm fra frontveggen også.

Jeg ville gått for 95%

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Er det 91cm tilgjengelig til høytalere på begge sider etter tegningen? Det er for lite. Minst 50cm fra sideveggene er min anbefaling. Dali Opticon er 20cm bred; så da bør du ha 70cm tilgjengelig plass på hver side uten at det dekker bilde (noe jeg tror går fint). Husk at front og senter bør stå minst 50 cm fra frontveggen også.

Jeg ville gått for 95%

Der er 81 cm fra vegg til starten på selve lerretet.  

Utifra Dali's dokumentasjon, står der at de bør plasseres minst 20 cm fra side/bakside, så det var bare det jeg brukte som utgangspunkt, men ja, det skal akkurat være plass nok til å sette de hele 50 cm fra veggen.

Jeg kan eventuelt også bytte om på rekkefølge av sub og fronthøytaler hvis det er bedre; det var et oppsett som hifi-klubben brukte i deres demo-rom og de mente at sub'er ofte fungerte best i hjørnet.  Jeg har imidlertid ikke lyst å gå ned i størrelse på lerretet, så de 81 cm fra lerret til vegg er det vanskelig å gjøre noe med. 

Når det gjelder fargevalget, så leker jeg litt med Sweet Home 3D.  Her er et eksempel med front-vegg 95%, side-vegger 80%, tak og gulv(teppe) i 65% og overgang til alm vegg malt med 25%.  

post-29558-0-97197200-1501433523_thumb.png

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Det er ofte mer effekt av sub i hjørnene; og for film kan det være en god plan. Ikke nødvendigvis like bra for musikk. Som du nevner har produsent oppgitt minimum 20cm, men jeg er rimelig sikker på at lyden blir bedre om du øker denne avstanden ytterligere. 

Har selv for B&W 803 D2 satt denne avstanden til 55cm med svært bra resultat - økt fra ca 30cm. Helt annen lyd nå.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Etter en tur til AVshop's demo-rom (Sal #2), begynder jeg at blive fristet til at ta den litt lengere enn opprindelig tenkt.  Til info bruker de ADAM GTC77 serien høytalere i sal #2.  Prismessig var det 8K mer enn Dali Opticon forslaget fra hifi-klubben, men altså i samme gate.

- Istedet for å male vegg og tak, forslo de å trekke en svart og litt lyddempende dug.  Det tiltaler meg siden det er en relativt enkel og ikke-permanent endring.  Prismessig ikke så forskjellig fra maling og litt bedre enn bare ren malt gipsvegg. 

- Innbygging av front-høytalere i "baffelvegg" med lydtransparent lerret.  Det ser proft ut og jeg fikk helt klart sansen for det. 

- Beholde vinduerne, men lage en isolert plate som blokkerer de - trenger ikke være 100% nøyaktig siden dugen vil dekke for det + at der fortsatt må flyte litt luft innenom så der ikke oppstår kondens og medfølgende risiko for fuktproblemer.

I tillegg vurderer jeg litt å slette peisen og istedet sette opp en lett-vegg mellem kinosal og spisestue hvis jeg kan finne en enkel og smart måte å gjøre det på som ikke gjør det til en permanent greie.  Skal tenke litt mer på det.  Jeg vil godt finne en balanse mellem et veldig bra resultat for mitt behov, men samtidig ivareta verdien hvis jeg engang må selge eller må ta andre hensyn. 

I vedlagte skisse har jeg tegnet inn ADAM-høytalerne, men får ikke helt vinklerne til å stemme; det er nok ikke noe stort problem, men vet ikke hva som er verst - å ikke sitte i optimal vinkel i forhold til høytalerne eller at høytalerne plasseres helt inn mot veggen.  Skal man først bygge en vegg for det, så er det jo greit å ikke ta feil her, men antar inntil videre at en sub-optimal vinkel er det minste problemet.

post-29558-0-70591900-1501632773_thumb.png

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...