Gå til innhold

Omfattende juks med studentvisum & bibelskoler

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tipset politiets utlendingsenhet om personer med turistvisum som drev med  svart arbeid, samt omfattende juks med student og turistvisum for en tid tilbake uten at noe har skjedd. Tipsene ble sendt til PU i september, november og desember 2016. I februar 2017 ble det sendt på nytt til oslo politiet, og direkte til udi i midten av mars.

Metodene blir brukt i en stor skala spesielt i det asiatiske miljøet, og mange personer der benytter seg av dette hvert eneste år.

I Oslo finnes det flere kristen skoler, såkalte bibelskoler som tar inn flere hundre utenlandske studenter hvert år, både katolikker og personer som ikke engang er kristne men bare ønsker å få opphold. Og siden disse kristen skolene ikke har  som krav at man må kunne det norske språket er disse spesielt ettertraktet fremfor andre studie retninger.

Uansett, kristenskole eller andre studie retninger, felles for metoden de bruker er underholds kravet hvor man må dokumentere ovenfor skole og myndigheter at man har  penger til  å kunne forsørge seg selv gjennom studieåret for å få studentplass/studentvisum. Kravet ligger rundt 111.000kr etter det jeg har hørt av personer som selv har jukset.

I det asiatiske miljøet er det minoritetet av søkerene som har til rådighet slike summer, men man har til gjengjeld mange slektninger og venner her som alle går sammen i et stort "sponselag" for å skaffe til veie beløpet som trengs. Personen det gjelder får således inn mange mindre og større summer på sin konto til de har nok for å dekke underholdskravet, skriver så ut en konto/bankutskrift før de igjen returnerer pengene til sine "sponsorer" og vipps er student visumet innenfor rekkevidde, så sant man får plass på skolen. Får man ikke plass i første runde er det bare å prøve igjen ved neste inntak.

Jeg forstår meg ikke på hvordan dette er mulig at kan foregå i en så stor skala uten at noen oppdager hva som foregår. Antar at bankene hvor transaskjonene foregår burde varslet myndigheter og at det da ikke skjer. Spesiellt på utenlandske statsborgere som plutselig  får fyllt opp bank kontoen sin i løpet av noen dager, for så å tømme kontoen igjen kort tid etter, da burde det gå noen varsellamper eller?

Hadde man i det hele tatt gjort en kontroll i etterkant på de som har fått student visum så ville dette vært oppdaget for lengst, når man da ikke har pengene til å fylle underholdskravet, som jo er en forutsetning for å få innvilget student visumet.

Hovedmålet med å gjøre dette er å fornye studentvisumet 3 år på rad for å kunne skaffe seg/søke om permanent oppholdstillatelse for de som i utgangspunktet ikke ville fått opphold på andre måter. Med andre ord får man innvilget norsk statsborgerskap / permanent opphold på bakgrunn av å ha jukset seg til opphold som student først.

Ettersom bibelskolene ikke tar inn personer med for høy utdannelse, velger noen å bruke andre studieretninger, men metoden med å jukse med pengene til underholdskravet er den samme. De i miljøet kaller dette for "show money" og uttrykket forklarer seg selv.

Alternativt blir det først som turist eller au-pair for først å få opphold, og så student visum etterpå til de har minst 3 år i norge og kan søke om permanent oppholds tillatelse.

Enhver idiot kan lett forstå hvorfor de velger disse metodene når det er en garantert mulighet for opphold i landet, uten risiko eller noen som helst form for kontroll. I tilegg jobber mange av disse personene svart, uten at det ser ut til å være noe problem.

De praktisk talt reklamerer for muligheten med turist visum, bibelskole og studentvisum i sitt hjemland så hvor mange som klarer å lure til seg opphold på falskt grunnlag bare i oslo er nok ikke få, da man ser på flere nyhetsartikkler fra media at bibelskolene hadde få eller ingen norske elever, og majoriteten av søkerene er fra asia/filippinene...

Dette er garantert noe folk flest kommer til å reagere sterkt på når det kommer ut i det offentlige via nyheter, sosiale medier og forum.

Her er noen av skolene som bidrar til denne praksisen:

Filadelfia Bibelskole, Oslo
Troens Bevis Bibel & Misjons institutt, Oslo
Oslo International Bible college
Høyskole for ledelse & teologi (HLT), Oslo

Jeg har konkret navngitt flere personer som har jukset til seg opphold i norge, personene det er snakk om er fra filippinene og er bosatt i oslo. De driver fortsatt på uforstyrret og uten konsekvens selv om metodene de bruker er høyst mistenkelige og ulovlige.

Når disse personene velger turist visum er det kun for å få folk inn i norge, deretter skaffer de studentvisum, alternativt blir au pair først. Alt handler om å drøye ut tiden så man har mulighet og rett til permanent opphold etter 3-5 år.

Det som er sikkert, er at når man ikke kommer hit som ekte turist, men med helt andre intensjoner, så er dette også et klart brudd på reglene for turistvisum, når det da jobbes svart i tilegg burde vel man ikke få innvilget opphold i etterkant?

Disse folkene har en egen "hemmelig" klan gruppe på facebook, og kan alle metodene som måtte være for å skaffe familie medlemer/venner/bekjente opphold i norge. De bruker også andre aliaser/profil navn på facebook for å gjemme seg/skjule informasjon for myndighetenes snoking. Aliasene forandres regelmessig.

Jeg forstår at slike påstander må etterforskes grundig, noe som tar sin tid. Men at disse folkene fortsatt får inn nye familiemedlemer, venner og kjente uten at noe skjer er meget provoserende, det får de fleste til å miste troen på et rettferdig system og norske myndigheters handlekraft.

Hvis det er slik grensekontrollen og immigrasjon fungerer her i landet kan man like gjerne legge ned hele UDI, for i praksis står dørene på vidt gap for de som kan triksene og jukser, mens andre uskyldige blir sendt hjem.

Tipsene jeg tidligere har sendt til politiet er såpass konkret og utfyllende at de bør gjennomgåes av UDI/immigrasjon umiddelbart for å få stoppet dette. Når man får detaljert beskrivelse av metodene, samt fullt navn og adresse på folk som har gjort noe ulovlig for å jukse seg til opphold, uten at noe blir gjort, hva er da poenget med UDI ??

Selv med bilde bevis av personer som jobber svart uten arbeidstillatelse og med midlertidig oppholdstillatelse/turistvisum, bilder som de selv har lagt ut på facebook så skjer det ingenting fra politiet/udi sin side, i stedet for å sette en stopper for dette tullet og utvise disse personene for å brutt loven så fikk flere av dem innvilget familiegjenforening eller midlertidig opphold på 2-5 år, noe som har skjedd i flere tilfeller.

Jeg kan av hensyn til personvernet ikke sende mer informasjon eller navngi enkelt personer, dette er info som kun er oversent politiet og udi. Men jeg kan i utgangspunktet bevise eller underbygge mine påstander som er beskrevet ovenfor, noe som også er gjort i stor grad til politiet som da velger å ikke gjøre jobben sin...

I andre saker som har vært i media siste året blir mange sendt ut av landet bare pga bagateller eller påstander fra udi som ikke engang kan bevises, mens når de får servert bevis på et sølvfat så velger de å ikke gjøre noen ting...forstå det den som kan !

Jeg kommer i tiden fremover til å oversende disse opplysningene til så mange aktører i media som mulig, i håp om at noen er fornuftige nok til å få belyst dette, men er  nok redd for at media er for feige til å ta opp at kristne katolikker jukser til seg opphold her i landet, stakkars mennesker, de vil jo bare ha et bedre liv som alle oss andre så da er det greit...

Nei, det er nok viktigere å ta opp hvor flott det var på pride festivalen eller hvor mange folk som har søkt om å bytte kjønn i folkeregisteret det siste året =)

Hvorfor skal i det hele tatt kristne folk som er katolikker få opphold for å gå på bibelskole når de er kristne fra før? Er ikke det smør på flesk? Gå i bibel lære når man allerede er kristen virker lite logisk, bortsett fra biten om muligheten til å få seg opphold.

Så bare kjør på folkens, her har man en gyllen mulighet til å jukse til seg permanent opphold dersom du får avslag på andre måter. Bare å komme som turist og jobbe litt svart mens du venter på studentvisum eller familiegjenforening, komme som nåtidens svar på rikmanns slave (aupair) og så bli student etterpå, just show them the money you really dont have, og alt er i boks, verre er det ikke...

Jeg har i utgangspunktet ikke noe imot asiatere eller folk fra filippinene, men når man jukser seg til et opphold er det samme hvor man kommer fra egentlig. Hadde man bare dratt hjem igjen etter studentoppholdet var over så hadde det vært en ting, men når man da får lurt til seg permanent opphold og norsk statsborgerskap i tilegg så er det fa** meg nok !! Beklager språket der =)

Ser de stresser litt ekstra nå etter nytt krav fra udi om at man må ha tjent over 230.000 kr etter 1 september 2017 for å kunne søke om permanent opphold, men jeg tviler sterkt dette er noen hindring når de kan og tar i bruk alle andre metoder for å jukse.

Hilsen

David

Endret av David E.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noen av skolene som bidrar til denne praksisen:

Filadelfia Bibelskole, Oslo

Troens Bevis Bibel & Misjons institutt, Oslo

Oslo International Bible college

Høyskole for ledelse & teologi (HLT), Oslo

Vi får sende blomster til disse. :)

... samt muligens en kaktus til tysteren.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Støtter ordningen 100%. Det er alt for vanskelig å få visum til Norge. Skulle helst sett at de fikk visum uten å måtte ty til disse lovlige triksene.

Jeg bor på filippinene, og har en kjæreste med filippinsk pass. Når vi drar til norge på ferie, så gjør vi også dette "trikset" med å føre over penger for en bankutskrift, for så å føre pengene tilbake igjen. Hvordan skulle vi ellers få det til? Hennes egen lønning er latterlig lav.

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å svare på alle innlegg her på forumet, forvente at alle forstår saken eller er enige med det jeg har lagt frem, poenget var å skape en diskusjon og få ting frem i lyset siden udi ikke gjør jobben sin og media er for feige til å ta opp saken.  Så får vi se hvor lenge det går nå før noe skjer.... :)

På den måten skal jeg klare å få stengt den døra med juks av underholdskravet om det så blir det siste jeg gjør :) Så hvis noen som har jukset eller andre har hjulpet noen til å jukse på denne måten kanskje tenker seg om 2 ganger før man gjøre det igjen eller kanskje ikke sover så godt om natta nå som sannheten har kommet frem og man kan bli tatt så er mye gjort bare der.

Desto mer dette blir diskutert desto større er sjansen at noen med store nok baller faktisk gjør noe og får stoppet denne måten å jukse på. At folk er uenig med meg der bryr meg igrunn lite, smaken er som baken og den er delt i to :)

Tyster gjerne på folk som jukser eller jobber svart som turist jeg, og jeg sover ikke noe dårligere på natta av den grunn.

Ja hvordan man ellers skulle fått det til er et godt spørsmål, men hvis dere gjør samme trikset så blir det sikkert fint den dagen udi velger å gjøre noe med dette. Det pleier jo å gå bra med de som blir tatt eller ? :) hehe...

Endret av David E.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja hvordan man ellers skulle fått det til er et godt spørsmål, men hvis dere gjør samme trikset så blir det sikkert fint den dagen udi velger å gjøre noe med dette. Det pleier jo å gå bra med de som blir tatt eller ? :) hehe...

Tatt for hva? Det er ikke ulovlig.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

På den måten skal jeg klare å få stengt den døra med juks av underholdskravet om det så blir det siste jeg gjør 

Merkelig hvor besatt du er av denne saken. Virker veldig personlig...har du blitt avvist av en Filippinsk jente eller hva er greia? Det er for øvrig veldig vanskelig å få permanent opphold i Norge ved å gå denne veien. Bibelskolene du nevner er ettårige og visumet kan ikke fornyes så jeg skjønner ikke hva du babler om. Synes du skal finne noe bedre å gjøre med livet enn å ødelegge for disse jentene...dette er en innvandrergruppe Norge trenger. De er hardarbeidende, ofte med høy utdannelse (mange sykepleiere) og de respekterer norsk kultur og integreres godt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Såvidt meg bekjent foregår dette også på Det Teologiske Menighetsfakultetet (MF). Jeg regner med at lave skolepenger bidrar til at MF er populær i så måte. Jeg har ikke så sterke meninger i spørsmålet, men følte for å støtte TS' narrativ.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent foregår dette også på Det Teologiske Menighetsfakultetet (MF). Jeg regner med at lave skolepenger bidrar til at MF er populær i så måte. Jeg har ikke så sterke meninger i spørsmålet, men følte for å støtte TS' narrativ.

Og dersom det var Koran-skole ? 

Her var det autisten i meg som bare måtte :-)

Lenke til kommentar

Ikke ulovlig å jukse seg til opphold? Å lyve i søknaden?

Straffeloven rammer ikke nødvendigvis det å lyve, men oppnår man tilgang til f.eks. fellesskapets ressurser ved å lyve, så kan dette fort bli rammet av straffeloven. Dette gjelder spesielt dersom man er nederst på samfunns-stigen. Lyver man til seg støtte fra NAV, så kan straffen bli nådeløs. Det betyr gjerne mindre å lyve på CV-en for å få en høy stilling med million-inntekt  :-) Eller å snakke opp/ned kursen på aksjer :-)

Du må altså vite hvor du står dersom du skal prøve deg med å lyve :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Merkelig hvor besatt du er av denne saken. Virker veldig personlig...har du blitt avvist av en Filippinsk jente eller hva er greia? Det er for øvrig veldig vanskelig å få permanent opphold i Norge ved å gå denne veien. Bibelskolene du nevner er ettårige og visumet kan ikke fornyes så jeg skjønner ikke hva du babler om. Synes du skal finne noe bedre å gjøre med livet enn å ødelegge for disse jentene...dette er en innvandrergruppe Norge trenger. De er hardarbeidende, ofte med høy utdannelse (mange sykepleiere) og de respekterer norsk kultur og integreres godt. 

Er dette i det hele tatt mulig? Eller er det bare et retorisk grep?

Lenke til kommentar

Og dersom det var Koran-skole ? 

Her var det autisten i meg som bare måtte :-)

Jeg har ingen grunn til å anta at praksisen fremmer kristendommen, så det er ingen vits for meg å forsvare den av den grunn. Om en tilsvarende praksis fremmet norsk, progressiv islam er jeg ikke imot det på grunn av islam. Jeg mener en slik religion er mye bedre enn ingen religion.

Jeg er nok motstander av fenomenet, fordi det er et smutthull i norsk regelverk, samtidig er det ikke sikkert det gjør så mye skade.

Lenke til kommentar

Lyver man til seg støtte fra NAV, så kan straffen bli nådeløs. Det betyr gjerne mindre å lyve på CV-en for å få en høy stilling med million-inntekt  :-) Eller å snakke opp/ned kursen på aksjer :-)

Du må altså vite hvor du står dersom du skal prøve deg med å lyve :-)

Du tenker på en viss AP-politiker?

Sigve-Brekke.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...