TheNarsissist Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 (endret) Hei, har jobbet deltid som "Salgs og Markeds assistent" i et større farmasøytisk selskap siden sommeren 2015 (Tenk Abbot, Pfizzer, Roche osv). Har endelig fått surret meg til å ordne en samtale med sjefen, der jeg skal spørre om lønnsøkning. Startet på 165 kr timen og denne har ikke økt. Siden jeg startet har jeg fullført en bachelor (ikke direkte relevant i forhold til jobben) og også fått mye mer ansvar og oppgaver. Er det helt på jorde å be om 180? EDIT: Postet feil, flytt den gjerne til andre jobber Endret 26. juli 2017 av TheNarsissist Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Du bør be om mer og heller forhandle nedover. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Ingenting er helt på jordet, men det er et par ting du må huske når det gjelder lønn. Du får ikke bedre betalt enn det du klarer å overbevise sjefen om at du er verd. Det vil si at du må begrunne lønnsøkninga. Hvis du har fått eller tatt mer ansvar, lag ei liste over ting du har tatt ansvar for, og er villig til å fortsette å være ansvarlig for. Vær så konkret som mulig. Vis gjerne til bacheloren. Selv om den ikke er direkte relevant for arbeidet i den aktuelle bedriften, så er det noe som gjør deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet generelt. Viktig huskeregel: Du må ALDRI true med å slutte. Det er en trussel du ikke kan ta tilbake, og må benyttes som en absolutt siste utvei. I nesten alle tilfeller der man slutter grunnet dårlig resultat under lønnsforhandlinger, så gjør man det i etterkant. Og kun hvis man faktisk mener det. Det må ikke brukes som et spillekort. Det finnes bokhyller verd av litteratur om hvordan man forhandler lønn; litt mer enn man kan forvente å skrive her. Men har du mer konkrete spørsmål, så fyr i vei. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 30. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2017 Tusen takk for svar, true med å slutte kunne jeg aldri funnet på i denne situasjonen. Kan det gi mening å be om 185? Ser KPI har økt med 5.8 % siden 2015 og jeg fortjener høyere lønn pga større ansvar og bachelor. Om jeg starter på 185 så kan jeg evt håpe å ende på 175. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Er det unaturlig å ha 200 215 kr timen i ditt yrke ? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 30. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2017 Aner ikke, jeg er yngste og nok den eneste som jobber deltid i denne bedriften (i Norge). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Aner ikke, jeg er yngste og nok den eneste som jobber deltid i denne bedriften (i Norge). Spiller da ingen rolle om en har fulltidsstilling eller deltid? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 30. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2017 Aner ikke, jeg er yngste og nok den eneste som jobber deltid i denne bedriften (i Norge). Spiller da ingen rolle om en har fulltidsstilling eller deltid? Tja, etter min erfaring har man gjerne litt mindre ansvar og en begrenset mengde oppgaver når man jobber deltid. Det virker også som at dette pleier å reflektere lønnsnivået. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Aner ikke, jeg er yngste og nok den eneste som jobber deltid i denne bedriften (i Norge). Spiller da ingen rolle om en har fulltidsstilling eller deltid? Tja, etter min erfaring har man gjerne litt mindre ansvar og en begrenset mengde oppgaver når man jobber deltid. Det virker også som at dette pleier å reflektere lønnsnivået. Men da har en somregel en annen stilling og derfor lavere lønn, ikke pga stillingsprosenten. Er en ansatt som ingeniør i 50% eller 100% stilling bør lønnen være "lik". Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Dét det egentlig koker ned til, er hvor god oversikt du og sjefen har over dine arbeidsoppgaver, arbeidsmengde i forhold til den relevante jobben, og hvordan lønn andre i samme bransje med like oppgaver og mengde som deg har. Hvis du kan bevise at andre tjener mér enn deg når de gjør den samme jobben, så kan du så klart kreve mer. Vi er ikke slaver og det er ikke et diktatur. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Aner ikke, jeg er yngste og nok den eneste som jobber deltid i denne bedriften (i Norge). Spiller da ingen rolle om en har fulltidsstilling eller deltid? Tja, etter min erfaring har man gjerne litt mindre ansvar og en begrenset mengde oppgaver når man jobber deltid. Det virker også som at dette pleier å reflektere lønnsnivået. Men da har en somregel en annen stilling og derfor lavere lønn, ikke pga stillingsprosenten. Er en ansatt som ingeniør i 50% eller 100% stilling bør lønnen være "lik". Nja, jeg jobbet deltid som utvikler under studiene mine og jeg fikk lavere timelønn enn de som jobbet fulltid i bedriften men hadde omtrent samme utdannelsenivå og erfaring. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Aner ikke, jeg er yngste og nok den eneste som jobber deltid i denne bedriften (i Norge). Spiller da ingen rolle om en har fulltidsstilling eller deltid? Tja, etter min erfaring har man gjerne litt mindre ansvar og en begrenset mengde oppgaver når man jobber deltid. Det virker også som at dette pleier å reflektere lønnsnivået. Men da har en somregel en annen stilling og derfor lavere lønn, ikke pga stillingsprosenten. Er en ansatt som ingeniør i 50% eller 100% stilling bør lønnen være "lik". Nja, jeg jobbet deltid som utvikler under studiene mine og jeg fikk lavere timelønn enn de som jobbet fulltid i bedriften men hadde omtrent samme utdannelsenivå og erfaring. Du hadde vel ikke oppnådd graden din, og derfor hadde vel du lavere timelønn under studiene dine. Etter studiet vil nok lønnen øke tilsvarende de som jobbet fulltid i bedriften. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Du hadde vel ikke oppnådd graden din, og derfor hadde vel du lavere timelønn under studiene dine. Etter studiet vil nok lønnen øke tilsvarende de som jobbet fulltid i bedriften. Nei, det hadde ingenting med hvilken grad jeg hadde på tidspunktet. Som jeg skrev så hadde vi samme utdannelsenivå. De hadde en bachelor og det hadde også jeg. Vil du vite grunnen til at jeg fikk lavere lønn enn de? Jeg hadde mer frihet til å bestemme min egen arbeidstid, jeg kunne komme og gå litt som jeg ville, trengte jeg 2 uker med enten fri eller med litt mindre arbeid fordi jeg hadde mye å gjøre med studiene mine, så trengte jeg bare å si ifra om det. Som student så er det mer verdt enn 10-15 kroner timen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Du hadde vel ikke oppnådd graden din, og derfor hadde vel du lavere timelønn under studiene dine. Etter studiet vil nok lønnen øke tilsvarende de som jobbet fulltid i bedriften.Nei, det hadde ingenting med hvilken grad jeg hadde på tidspunktet. Som jeg skrev så hadde vi samme utdannelsenivå. De hadde en bachelor og det hadde også jeg.Vil du vite grunnen til at jeg fikk lavere lønn enn de? Jeg hadde mer frihet til å bestemme min egen arbeidstid, jeg kunne komme og gå litt som jeg ville, trengte jeg 2 uker med enten fri eller med litt mindre arbeid fordi jeg hadde mye å gjøre med studiene mine, så trengte jeg bare å si ifra om det. Som student så er det mer verdt enn 10-15 kroner timen. 10-15 kroner timen er jo ingenting og helt normalt ift ansinitets forskjeller osv. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Vi ble ansatt omtrent samtidig, så hadde ingenting med ansiennitet å gjøre og helt enig med deg at 15 kroner timen ikke har så alt for mye å si i en deltidsstilling. Men nå har jo ikke mitt tidligere arbeidsforhold noe å si for TS.165 kr/t tilsvarer omtrent 320 000 kr i året om du hadde jobbet fulltid, 180 tilsvarer omtrent 350 000. Jeg syntes ikke det er alt for mye å be om du skal forhandle deg frem til en lønnsøkning etter litt over 2 år i bedriften. Personlig hadde jeg nok bedt om mer. Bare gjør det på en saklig måte. 1 Lenke til kommentar
Legalia Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Hvis noen hadde kommet til meg med en god begrunnelse på hvorfor en bør få høyere lønn, ville jeg definitivt lyttet. Gode argumenter kan være: lønnen har stått i ro over en lengre periode (det er normalt å regulere lønn årlig) - hva tjener andre (både i bedriften og andre steder) - at du har hatt en personlig god utvikling, noe som også gjenspeiles i de nye oppgavene du har fått med mer ansvar. AT du har ferdigstilt bacheloren er heller ikke et dumt poeng. Fremfør disse på en ydmyk og objektiv måte så har du gjort det du kan. Dersom du har en type medarbeidersamtaler, kan det være rette stedet å ta opp. Evt. kan du be om å snakke med din leder. "Jeg har nå jobbet i to år. Hva synes dere om innsatsen min?" og deretter kommet med de argumentene over. Jeg er forøvrig leder, så jeg diskuterer ofte lønn med mine ansatte og tenker at realistiske lønnskrav fremført på en ok måte har en mye større sjanse på å nå frem enn fullstendig urealistiske krav. Lykke til! Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Alle bedrifter jeg har jobbet i har lønnsansiennitet som utgangspunkt hvor man stiger noen kroner ved 2 år, 5 år og 7 år. I tillegg får man noen ekstra kroner enten som bas eller formann. Ellers står alle fritt til å forhandle sin egen lønn (noe som jeg i utgangspunktet synes er uheldig ettersom noen synes det er veldig lett å be om forhøyelse mens andre synes det er vanskelig å be om mer). Eksempelvis har jeg høyere lønn enn de andre jeg jobber med selv om de har fagbrev og jeg ikke har det. Sånn har det bare blitt pga jeg har vist meg mer selvstendig og lite avhengig av innblanding fra ledelsen og de andre stort sett innretter seg etter meg. Nå er det vanskelig å bedømme lønnstrinn over nettet da lønn varierer noe voldsomt fra firma til firma og enda mer fra by til by så selv om du kan se for deg en veldig høy lønn i oslo er det tilsvarende dyrt å bo der så samme stilling i Flekkefjord vil lønne lavere men du vil sitte igjen stort sett med det samme, regner jeg med. Du bør forhøre deg med andre i tilsvarende stillinger i ditt område for å få en pekepinn om hva du føler du kan kreve alt etter ditt ansvarsnivå og evne til selvstendig arbeid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå