Georgehoops Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Kort oppsummert faktum: Høsten 2014 banker kommunen på døren og sier at de må grave i hagen, grunnet vedlikehold på deres vannledning som går over hennes tomt. For å bøte på dette "ubehaget" legger de også nytt stikk til henne inn i huset, som ett plaster på såret. Kort tid etter jobben er gjort er hun uten vann i 3-4 dager, da det har stått lekkasje på det nye stikket som ble lagt av ett firma innleid av kommunen på grunn av manglende kapasitet. De står i gjørme til knærne, og fikser lekkasjen. De har vært å jobbet på hovedkranen som står 1 meter fra husveggen, og også innvendig stoppekran. Tiden går, før vi i fjor sommer merker noe rart på gulvet i kjelleren. Det viser seg at den støpte platen er sprengt opp, og en stor sprekk går gjennom hele husets underetasje. Forsikringsretten har jeg kontroll på, og saken er der enda pågående takket være udugelig takstkompetanse som har vært inne i bildet og synset seg frem til en konklusjon, som i alle tilfeller når de ikke har peiling på hva de står ovenfor hvor de da skylder på drenering/grunnvann. Selskapet har foreløpig avslått kravet da de gjemmer seg bak den sannsynlighetsovervekten de første rapporter representerer. Nå har vi hatt en vvs-ingeniør inne i bildet, og andre aktører som kan konkludere med at drenering er ok, og at grunnvann ikke kan ha forårsaket skaden, men at det er snakk om bortspyling av underliggende masser som følge av ledningsbruddet. De tidligere rapporter er kun basert på visuelle undersøkelser (!!), mens vi nå sitter på konkret dokumentasjon. Jeg tror ikke selskapet vil kunne sno seg unna ansvar, men ønsker likevel å ha en plan B opp mot kommunen i tilfelle. Etter skaden har de involverte fra kommunen gitt avdelingen munnkurv om saken, og all informasjon og dokumentasjon som skal ligge loggført på den aktuelle vannledningen mangler. Snodig nok ble det endret på denne loggen samme dag som vi var innom og konfronterte de med skaden som følge av deres arbeid. Så på den offentligrettslige biten er jeg litt usikker på hvordan jeg skal angripe saken mot kommunen? Jeg er fullstendig klar over at private stikk er huseiers ansvar, men det i dette tilfellet er det private stikket byttet og lagt nytt av nettopp kommunen i regi av et rør-firma de leide inn for å gjøre jobben. Jeg mistenker at dette er grunnen til at de aktivt sletter sine spor og gir ansatte munnkurv, da det er mulig at deres forsikring ikke gir dekning for dette. Ikke er min mor gitt noen form for dokumentasjon på jobben og ikke er det gitt noe skriftlig korrespondanse i det hele tatt noe som forundrer meg. Jeg kommer til å be om ett møte med avdelingsleder på kommunen, men er fortsatt usikker på hvordan jeg skal angripe situasjonen slik at de ikke gis mulighet til å sno seg videre unna. På forhånd takk! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå