Redaksjonen. Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Skytes opp fredag. Rakett med astronauter er trolig synlig over Norge i helgen Lenke til kommentar
G Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 (endret) Rakett med astronauter er trolig synlig over Norge i helgen.. Jordbær med fløte og litt sukker smaker "godt". Endret 26. juli 2017 av G Lenke til kommentar
3irik Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Når må jeg ut for å se den? Må jeg gjøre noe spesielt for å få til å se den? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Har ikke sjekket så nøye, men her er instruksjoner på hvordan finne den internasjonale romstasjonen, ISS: https://spotthestation.nasa.gov/ For Oslo kan stasjonen f.eks. ses sent på fredag kveld https://spotthestation.nasa.gov/sightings/view.cfm?country=Norway®ion=None&city=Oslo ISS er lyssterk, og bør ikke være veldig vanskelig å få øye på dersom man ser i riktig retning. Soyuz vil kunne være en svakere prikk rett i nærheten eller bak ISS. Oppskytingen er kl. 17:41 på fredag. Hvis den bruker seks timer på å komme frem blir det 23:41 på fredag. Så vidt jeg kan se er ISS synlig kl 23:52 fra Oslo. 1 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Men det er vel verre å se nå om sommern som det er lysere ute, det begynner jo å bli mørkere, men er jo fortsatt bra lyst ute om kvelden selv om man ikke bor nord for polarsirkelen også. Må vel prøve å gå ut for å se, må vel bruke den websiden du linka til også. Usikker på hva alle de der gradene som 10 grader SSW er, altså, det er jo 10 grader sør, sør-vest antar jeg, men får prøve å se alikevel. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Men det er vel verre å se nå om sommern som det er lysere ute, det begynner jo å bli mørkere, men er jo fortsatt bra lyst ute om kvelden selv om man ikke bor nord for polarsirkelen også. Må vel prøve å gå ut for å se, må vel bruke den websiden du linka til også. Usikker på hva alle de der gradene som 10 grader SSW er, altså, det er jo 10 grader sør, sør-vest antar jeg, men får prøve å se alikevel. Gradene er hvor høyt over horisonten ISS dukker opp. Ettersom vi ikke ser den før den lyses opp av sola vil den oftest ikke dukke opp helt nede ved horistonen, men heller noe høyere på himmelen. Hvis det er klarvær er det en god mulighet til å "trene" i kveld, så vet man hva man ser etter til helga når vi også potensielt kan se Soyuz. 1 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 For min egen del så bryr jeg meg ikke så mye om den raketten, men hadde vært kult å se romstasjonen uansett, er vel best å bruke enten kikkert eller teleskop antar jeg. Kanskje litt dumt at sør, sør-vest ligger rett over eller litt til høyre for byen her som kanskje kan "forurense" litt med lys, men skader vel ikke å prøve om jeg husker på det. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 For min egen del så bryr jeg meg ikke så mye om den raketten, men hadde vært kult å se romstasjonen uansett, er vel best å bruke enten kikkert eller teleskop antar jeg. Kanskje litt dumt at sør, sør-vest ligger rett over eller litt til høyre for byen her som kanskje kan "forurense" litt med lys, men skader vel ikke å prøve om jeg husker på det. Det bør gå helt greit å se med det blotte øye, men kanskje du kan se litt detaljer med et teleskop. ISS passerer jevnlig over Norge, så gode sjanser for å få sett den senere om du går glipp av mulighetene nå fremover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå