Martin Braathen Røise Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Selv om IT-studier er blant landets mest populære, finnes det et lite håp for de som ikke har fått plass Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 I tilfellet "Universitetet i Tromsø (UiT) med studiested Narvik og Bodø" er kanskje ikke muligheten så kjent for de som bor i de tilstøtende områdene. De som vil bo i Bodø finner fram informasjon fra Nord Universitet i Bodø, mens de som vil bo i Tromsø søker opp studier ved UiT Norges arktiske universitet. De sistnevnte er kanskje ikke like interessert når det står studiested et annet sted. Det var i alle fall ikke jeg når det sto "Studiested: Halsa" i sin tid. Så jeg synes ikke det er veldig merkelig, men det er uheldig for de stedene som har IT-studenter men sorterer studiet under et helt annet sted, nær sagt en annen landsdel. 1 Lenke til kommentar
grublitch Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Hvorfor studere IT? Etter det jeg leser så blir mange av disse stillingen kastet ut til Øst-Europa. Det er bare å holde dere unna, når de største selskapene i Norge, Statoil, Telenor, DnB, ikke engang gidder å bruke norske it - arbeidere da er det bare å finne på noe annet! Det som er symptomatisk er at disse selskapene er eid av staten... 2 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Hvis du har spørreundersøkelse så er det mange unge som ikke har så veldig klart for seg hva de vil bli. Og jeg tror de har mer formening om hvilke universiteter/byer de vil dra/ikke dra til enn hva de vil studere. Det er derfor disse studiene f.eks har veldig høyt snitt ved UiO og NTNU, men folk ikke nødvendigvis vil dra til distrikt/høyskole for å studere det. Da velger de eksempelvis heller noe annet å studere i Oslo. Sånn er det når du setter fokus på IT er fremtiden osv. Du får flere søkere, fordi folk vet ikke helt, men de har hørt IT er bra. Men de vil ikke gjøre hva som helst for å studere IT liksom. Og innenfor programmering eksempelvis så synes jeg absolutt de bør se etter folk med interesse heller enn å bare få masse folk. For om du ikke har interesse, og ikke får i løpet av første året så vil det sannsynligvis ikke gå så bra. 2 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Hvorfor studere IT? Etter det jeg leser så blir mange av disse stillingen kastet ut til Øst-Europa. Det er bare å holde dere unna, når de største selskapene i Norge, Statoil, Telenor, DnB, ikke engang gidder å bruke norske it - arbeidere da er det bare å finne på noe annet! Det som er symptomatisk er at disse selskapene er eid av staten... Du studerer IT hvis du vil jobbe med IT. Det fins enorme muligheter og haugevis med firma, selv i lille Norge. 2 Lenke til kommentar
70K81JEO Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 En annen grunn til at kursene for "Datateknikk" ved UiT går mange hus forbi er fordi det er kategorisert som "Teknologi og ingeniørfag" og ikke "Informasjonsteknologi og informatikk" som de aller fleste andre IT studiene. 2 Lenke til kommentar
Abel46 Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Jeg vil nesten si det så sterkt, at om du ikke føler glede ved å programmere og løse utfordringer, så lykkes du neppe som programmerer. 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Jeg kan si at på IT-studiet vårt var det en begrenset andel som ønsket å bli programmerere, og de fleste ble nok likevel programmerere. De som ikke ble programmerere er dog kanskje de som har hatt størst "suksess". Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Hvorfor studere IT? Etter det jeg leser så blir mange av disse stillingen kastet ut til Øst-Europa. Det er bare å holde dere unna, når de største selskapene i Norge, Statoil, Telenor, DnB, ikke engang gidder å bruke norske it - arbeidere da er det bare å finne på noe annet! Det som er symptomatisk er at disse selskapene er eid av staten... Helt til man finner ut at billigst mulig, ikke likevel var lønnsom i lengden. Det du sier har man hørt i 20 år. Indere skulle komme til Norge og ta over alt, og bla bla bla. 2 Lenke til kommentar
Xal Yomo Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Kan noen si meg hvordan de utenladske studentene (USA, Kina, Tyskland) konkurerer med de norske om studieplassene? Konkurerer de på lik linje, er det egne utenlands kvoter, eller får de plassene som er "til overs". Lenke til kommentar
mmm... Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Et flertall av dagens IT-arbeidsplasser vil automatiseres eller outsources til lavkostland i løpet av få år. Dessuten har det lenge vært slik at IT-folk som er 45 eller eldre er bortimot uønsket av bransjen, med et lite unntak for de få med personlige egenskaper som gjør dem egnet som ledere. Derfor er IKT-fag for de fleste uegnet for en langsiktig karrière om man har planer om å leve helt til man går av med pensjon. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Hvis du har egenskaper som gjør deg egnet som leder, bør du kanskje ikke sitte og knotte isolert foran en datamaskin hele dagen... I den grad jeg har fått med meg ting, de studentene fra studiet mitt som i dag er ledere, satt ikke i ro foran datamaskinen under studiet heller. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Mye snakk om at IT-bransjen har en usikker fremtid i møte i Norge pga outsourcing. Det synes jeg er en spesiell tankegang. Det er i dag manko på personell med IT-bakgrunn i Norge, og mange av fremtidens jobber vil kreve nettopp denne kompetansen. Noe av det aller enkleste vil kanskje bli outsourcet via norske IT-selskap, men på langt nær alt. Det vil aldri bli slik at hver eneste IT-relaterte jobb blir outsourcet (ikke engang om folk som driver med outsourcing viser seg å være fornøyd med det). IT er infrastruktur med veldig strenge lover og det krever lokalkunnskap. Har folk glemt Statoil-skandalen? Sykehuset Østfold? DNB? Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Sikkerhet på internet blir stadig viktigere. Outsourcing er en perfekt kilde for både problemer, og brudd på sikkerheten. Og selv om mange tar altfor lett på sikkerhet i dag, så vil de bli tvunget til å bry seg mer med tiden, og da vil outsourcing bli sikkerhetsmareritt. Burde eksempelvis være forbudt å lagre noen former for offentlig data utenfor Norge. Digitalisering gjøres jo fordi det sparer tid og penger overalt. Og da er det definitivt nok penger til å betale litt ekstra for å ha serverne i Norge. Og hvis noe går galt er det jo først og fremst tiden til f.eks leger det går ut over. Eller folks personlige informasjon som lekker ut på nettet. Som aldri skal skje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå