Querke Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Hei. Etter lang tid med leting hvor jeg har sett på biler som: VW, Audi, Skoda, Subaru, Ford. Så har jeg endelig funnet den bilen jeg tror jeg vil kjøpe: Mazda 6 (2008-2012 generasjon). Og før jeg løper og handler som en tulling, så vil jeg spørre Norges befolkning om noen har noen tips og råd når det kommer til denne bilen. Er det noe spesielt jeg må passe på når jeg skal se på bilen? Jeg har også noen konkrete spørsmål: Er det noen problemer med 1.8l bensinmotoren eller noe jeg bør være obs på? Jeg har hørt at de er sykelig mye problemer med diesel motorene til Mazda 6 (partikkelfilteret? spessielt på 2.0l versjonen?). Her prøver jeg å styre helt unna og kjøper bensin i stedet. Dog bensinmotorene er litt dyrere enn diesel (på finn.no akkurat nå). Jeg velger manuell over automat pga. det er billigere og mer driftsikker, er dette riktig eller galt? Automat er jo kjempefint på bykjøring og slikt, men jeg sikter til å kjøpe en så driftsikker bil som mulig. Rust! Første generasjon er veldig plaget med rust har jeg hørt. Hvordan er andre generasjon? Lakken flikker av? Har hørt noen sagt dette, vet ikke om noen har vært uheldig eller om dette er en normal feil? Tilleggsinfo: Jeg kommer til å kjøpe en 2008/09 Stasjonsvogn, med 1.8l bensin motor, manuell, som har gått rundt 150.000 km, pga. prisen på disse er ikke så høye. Jeg kommer til å bruke bilen til å kjøre til jobb (30 min med litt bykjøring), små helgaturer og 3-5 langturer fra Bergen-Trondheim. Plassen og bilen generelt passer meg utmerket til hva jeg tenker å bruke den til. Valget landet på Mazda 6, fordi jeg har hørt at Mazda er driftsikre (som er veldig viktig for meg), har god nok plass (for meg) og jeg synes den ser veldig bra ut (personlig mening). På forhånd, tusen takk for alle svar! - Simon Lenke til kommentar
toffo Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Jeg tror du tenker mye rett her. Bensin er taktisk, særlig hvis du har mye småkjøring. Bensinforbruket på 1.8'en er vel ikke så værst og så slipper du å bekymre deg over partikkelfilter og EGR som er et problem for ALLE moderne dieseler og småkjøring. Det ser også ut til å øke på med restriksjoner for dieselbiler f.eks. i byene. Automatgearkasser kan gjerne holde like lenge som manuelle nå om dagen, krever litt mer vedlikehold kanskje, men er mye dyrere den dagen det går til h... Rust. Tja.. den skal være vesentlig bedre enn forgjengeren, men så er vel det den bilen med mest rustproblemer etter 2000 av alle så det sier kanskje ikke all verden. Jeg ville ha kostet på den hulrombeskyttelse/lanolin asap. Det vil du ha igjen for. Når det gjelder lakken så er det et problem med flere nye biler, det har noe med produksjonsmetode og pengesparing å gjøre. Men her er så vidt jeg vet andre biler (les VAG) atskillig mer plaget enn Mazda. Vær obs, der lakken flikker av kommer det etter hvert rust. Når det gjelder mekanisk driftssikkerhet er nok Mazda av de sikreste valgene, ja. Lenke til kommentar
Querke Skrevet 26. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2017 Jippi! Dette var godt å høre. Ja okei, så automat er ikke helt å forakte da nei. Skal se litt an hva jeg kommer over dagen jeg bestemmer meg for å kjøpe. Ja, kanskje koste på en full rustbehandling med en gang. Men høres ut som det ikke blir et helt totalt bomkjøp da Takker for svar! Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Rust rust rust!! Forrige versjon rustet som crazy, hvis du sto opp om natta kunne du høre rusta jobbe med bilen. Hvis jeg tenker rett er nok ikke neste versjon spesielt mye bedre. 2008 modell begynner å bli gammelt, og 150 tusen km... Jaja. Prisen er ikke så høy som du sier, og det er det en god grunn til. 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 usikker på hjul og vind -støy, men tenk over det når du prøverkjører. for noen blir det en sann plage over tid Lenke til kommentar
Querke Skrevet 27. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2017 Rust rust rust!! Forrige versjon rustet som crazy, hvis du sto opp om natta kunne du høre rusta jobbe med bilen. Hvis jeg tenker rett er nok ikke neste versjon spesielt mye bedre. 2008 modell begynner å bli gammelt, og 150 tusen km... Jaja. Prisen er ikke så høy som du sier, og det er det en god grunn til. De sier den er bedre, men med salt på veiene vil alt ruste til slutt. Hvis jeg tar meg en "god" inspeksjon etter rust før kjøp, og rustbehandler den ofte så kan det jo gå greit? Men joa, rust er det nok i Mazdan! Men folk sier det har blitt bedre. Lenke til kommentar
Querke Skrevet 27. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2017 usikker på hjul og vind -støy, men tenk over det når du prøverkjører. for noen blir det en sann plage over tid Ja, det hadde jeg egentlig ikke tenkt på! Takk for tips. Dog jeg skulle prøvekjøre bilen og prøve å legge merke til hvor godt den kjørte og høre etter evt. ulyder. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Muttern kjøpte en Mazda 2 i 2012 og i 2015 når jeg skiftet dekk var understellet så fult av rust at jeg tviler på at den går gjennom Eu kontroller om få år, Hun fikk heldigvis byttet den til en Hyundai hos forhandleren. Mazda kjører bra men ikke faen om jeg vill ha en. Lenke til kommentar
Querke Skrevet 27. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2017 Muttern kjøpte en Mazda 2 i 2012 og i 2015 når jeg skiftet dekk var understellet så fult av rust at jeg tviler på at den går gjennom Eu kontroller om få år, Hun fikk heldigvis byttet den til en Hyundai hos forhandleren. Mazda kjører bra men ikke faen om jeg vill ha en. Fader... Var det virkelig så ille altså? Gjorde hun noe rustbehandling? Behandling for 3000kr 1 eller 2 gang i året er jo veldig verdt det hvis det funker. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Er vel veldig opp og ned på rust når det kommer til Mazda. Har en kamerat med en 2006 modell mazda som er rusta seg klar til huggern. Mens min 2006 Mondeo er tilnermet rustfri Ingen av dem har noensinne fått noe behandling. Men det er ikke alle Mazda som er like plaget av rust. Høyt oljeforbruk har vel dem fleste dog, samt dyre spesielle tennplugger? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Husk at på et forum får du lett tendens til at de som har hatt eller kjenner en som har hatt store problemer er de som først uttaler seg. Uansett er det kjent at første generasjon Mazda 6 (frem til 2008) hadde en del rust (bilen var omtrent en Ford). Gen 2 hadde mindre problemer, men de var ikke akkurat borte da heller. Dette vil jo ikke si at bilen er dårligere enn alle andre, bare at du må sjekke grundig før kjøp. Du finner rustproblemer hos alle merker som ikke bygger bilen i glassfiber, plast eller alu. Tenker at gen 2 av disse kan gi deg mye bil for pengene, men 120 hestern er ikke spesielt rask. (Var nok litt godt vant etter 626 2,2i med 16v fra slutten av 80-tallet som var moro.) 150k km vil jeg si er noe langt. Da smaker det kostnader til hjullagre og bremser rimelig raskt. Faceliften i 2010 kan være greit å lande på. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 (endret) Er vel veldig opp og ned på rust når det kommer til Mazda. Har en kamerat med en 2006 modell mazda som er rusta seg klar til huggern. Mens min 2006 Mondeo er tilnermet rustfri Ingen av dem har noensinne fått noe behandling. Men det er ikke alle Mazda som er like plaget av rust. Høyt oljeforbruk har vel dem fleste dog, samt dyre spesielle tennplugger? Er ikke Mondeo fra ford ? Er det samme produsent eller noe slikt ? Mulig det er så og si samme bilen såvidt jeg vet. Har bare ikke hørt at folk har sammenlignet mazda 6 og ford Mondeo før på denne måten. Endret 28. juli 2017 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 (endret) Mulig dem er basert på samme plattform ja. Samme med Jaguar Type X (har faktisk noen Jaguar deler på min ford fra fabrikken ) Mondeo etter 2006 er basert på Volvo V70, så vet ikke om mazda også byttet med en annen bil da. Men kompisen min sin mazda er helt rasert av rust i kanaler og understell, og min ser nesten ut som ny. Endret 28. juli 2017 av Complexity Lenke til kommentar
Querke Skrevet 29. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2017 Husk at på et forum får du lett tendens til at de som har hatt eller kjenner en som har hatt store problemer er de som først uttaler seg. Uansett er det kjent at første generasjon Mazda 6 (frem til 2008) hadde en del rust (bilen var omtrent en Ford). Gen 2 hadde mindre problemer, men de var ikke akkurat borte da heller. Dette vil jo ikke si at bilen er dårligere enn alle andre, bare at du må sjekke grundig før kjøp. Du finner rustproblemer hos alle merker som ikke bygger bilen i glassfiber, plast eller alu. Tenker at gen 2 av disse kan gi deg mye bil for pengene, men 120 hestern er ikke spesielt rask. (Var nok litt godt vant etter 626 2,2i med 16v fra slutten av 80-tallet som var moro.) 150k km vil jeg si er noe langt. Da smaker det kostnader til hjullagre og bremser rimelig raskt. Faceliften i 2010 kan være greit å lande på. Ja ikke sant, rust er det vel på alle biler. Og jeg tenker å ta godt vare på bilen med servicer og rustbehandling. Så er vel bare å sjekke nøye før kjøp. En Mazda 6 med mer enn 120hk er ganske så mye dyrere (2.0L). Så jeg må nesten prøvekjøre og se hvor godt den går. Så lenge jeg slipper å gire ned til 2. i oppoverbakke 150km er vel på grensen hvor slitasjedeler må byttes ja.... Men skal jeg ha en 100km så blir det jo litt dyrere. Men ser en del biler med 110-120km til rundt 100 tusen kroner. Skal jeg under 100km, så blir det fort 150 tusen kroner... Så jeg vet ikke. Personlig synes jeg utseende på 08/09 modellen er penere enn faceliften i 2010, men spørs om de utbedret noe annet enn bare utseendet på disse modellene da. Takker for svar! Lenke til kommentar
Pop Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Husker jeg ikke feil var det endringer på interiør også, i tillegg til nevnte lakkutbedringer (som dessverre ikke fjernet problemene helt men reduserte dem). Om interiøret ble til det bedre er vel en smakssak. De har jo lidd litt av samme greie som Ford, med høy plastfeeling der. Du må bare se om du liker pre 2010 bedre enn post. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå