Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Erfaringer med pyrolyse–rensing av stekeovn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg kjøper ikkje ovn utan pyrolyse i dag.

 

Du må vel opp i 5000+ for å få det, så det er ein vurderingssak.

 

Dyrt. Og i tillegg vil jeg gjerne ha en helt hvit. Det er mange ting som må veies for og i mot. 

Men du er tydeligvis veldig fornøyd, :-) Så takk for kommentaren!

Lenke til kommentar

I forhold til alt annet i dag, så ville jeg sagt det er et must. Dette fra en som knapt lager mat selv. 
 

I likhet med induksjon. Hadde aldri vurdert noen annen, selv om man kanskje måttet svelge litt høyere pris, så ser jeg egentlig ikke det store poenget å spare akkurat her. Det er absolutt ikke dyrt på noen som helt skalaer. Selv tiggere i dag har iphoner og andre "luksusvaner", og om man måttet vente noen måneder med å få en ny tlf, så hadde jeg heller brukt det på å nyte en ren og fin ovn jeg slipper å rengjøre. 

 

Eller rot et par dager i søpla på matbutikken for å spare penger på mat. Mindre ekkelt enn å ta en ovnsvask er det og.  :mellow:

 

Selv med gode kjerringråd så er det et herk. Mer passende til 1900-tallet. 

 

Meg om det. Funksjonen funker i alle fall flott. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Eg kjøper ikkje ovn utan pyrolyse i dag.

 

Du må vel opp i 5000+ for å få det, så det er ein vurderingssak.

 

Dyrt. Og i tillegg vil jeg gjerne ha en helt hvit. Det er mange ting som må veies for og i mot. 

Men du er tydeligvis veldig fornøyd, :-) Så takk for kommentaren!

 

Det kostar mer, det er jo greit. Du får platetoppar til 15-20 000, så dyrt er relativt. :p

 

Eg klarte meg heilt greit utan pyrolyse òg, men eg kjøper uansett i ein prisklasse der det er pyrolyse på alt, så det var greit.

Lenke til kommentar

I forhold til alt annet i dag, så ville jeg sagt det er et must. Dette fra en som knapt lager mat selv. 

 

I likhet med induksjon. Hadde aldri vurdert noen annen, selv om man kanskje måttet svelge litt høyere pris, så ser jeg egentlig ikke det store poenget å spare akkurat her. Det er absolutt ikke dyrt på noen som helt skalaer. Selv tiggere i dag har iphoner og andre "luksusvaner", og om man måttet vente noen måneder med å få en ny tlf, så hadde jeg heller brukt det på å nyte en ren og fin ovn jeg slipper å rengjøre. 

 

Eller rot et par dager i søpla på matbutikken for å spare penger på mat. Mindre ekkelt enn å ta en ovnsvask er det og.  :mellow:

 

Selv med gode kjerringråd så er det et herk. Mer passende til 1900-tallet. 

 

Takk for innspill!

 

Jeg syns ikke ovnsvask bare er ekkelt, men det kreves mye arbeid og kanskje blir det ikke rent uansett.

Men så ser jeg andre steder på nettet at noen mener at de må vaske ovnen (nøye?) før pyrolysen. Noen mener at pyrolyse er tidkrevende.

 

Har nå vært og lyttet på en induksjonstopp. Akkurat den var ikke så avskrekkende, bare en svak summing når en legger øret inntil.

 

Noe som gjør at jeg syns det blir forholdsvis dyrt, er dette med at jeg må legge opp en ekstra kurs for induksjon, noe som altså kommer i tillegg til en dyrere stekeovn. Så til sammen…

Lenke til kommentar

Skal du ha ny komfyr eller platetopp+ovn?

 

Dei fleste har ikkje meir enn 4mm² på 20A til platetoppen og det fungerer veldig greit. I mange leilegheiter med gamle røyr er det rett og slett ikkje mogleg å legge 6mm² utan å måtte legge den på vegg. Skal du ha 90cm så blir det litt knapt når mykje er i bruk samtidig. Ei utfordring kan vere dersom du skal ha komfyr eller det er dårleg med andre kursar til ovnen, men sjølv å gamle leilegheiter så går det ofte fint. Nokon legg ovn og oppvaskmaskin på samme kurs. Det er ikkje godt å seie kva som er beste løysinga utan heile biletet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Takk for informasjon, Zeph!

 

Jeg er ikke innsatt i disse tingene.

 

I utgangspunktet så hadde jeg tenkt at det hadde vært greiest å skifte ut det som er, dvs. ny topp + ny ovn. Men det er også en mulighet å sage av benkeplata og sette inn en komfyr. Jeg skal ikke skifte kjøkken, så et poeng er å få det til penest mulig slik det er.

 

På oppvaskmaskinen står det 2x2,5 mm2 og på kjøkken+stue står det det samme. Begge 16 Ampere. 

Lenke til kommentar

Med mindre du skal ha 90cm så ser eg ikkje eit behov for meir enn det du har i dag. Har du 20mm-røyr til platetoppen så får du nok gjennom 6mm², men med 16mm-røyr blir det verre.

 

Eg hadde ikkje hatt problem med å legge oppvaskmaskin og komfyr på samme kurs, eventuelt oppvasken på kursen som går til stova. Trur aldri eg har satt på oppvaskmaskina samtidig som komfyren var i bruk, og så lenge det ikkje er aktuelt så vil kursen fint klare begge apparatene. Problemet oppstår når ting som trekk mykje straum (typisk ting som produserer varme) skal gå samtidig. Eitt apparat med 13A forbruk på 16A-kurs går fint, men slår ein på to apparat med 13A, så går det heller dårleg. Dvs. at platetopp med 2-3 plater i bruk pluss komfyr samtidig så kan det bli for mykje for ein 20A-kurs.

Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill, Bruker!

 

Like best å ha alle tingene i gang på en gang. :-) Men å legge inn en regel om ingen oppvask når noe står i stekeovnen, bure være overskuelig om det er tusener å spare. 

 

Har ennå ikke løst problemet med hvit IKEA-ovn om jeg skal gå for pyrolyse. Kan ikke se at det fins. 

Lenke til kommentar

I ei idell verd har platetopp 25A og alle større apparat dedikert kurs, men det er ikkje alltid mogleg eller kostnadene blir veldig store. I tillegg kjem den enkelte sine behov.

 

Du kan ikkje skrive at 20A(25) og eigen kurs til ovn er den einaste gode løysinga, for det er feil. Det er det ideelle frå eit prosjekteringsperspektiv for montør, men ikkje alltid realistisk og heller ikkje nødvendig.

 

Har eigar og brukar eit ynskje om eigen kurs og er villig til å betale så gjer du det sånn. Er det vanskeleg å få til eller kostbart så kan du sjå på alternativ. Det er ein grunn for at Problemløseren finnes på marknaden: http://elby.no/Stikkontakt/Problemloeseren/Nedtrappingsmodul-16A-for-stekovn-Problemloeseren

 

Ikkje at det er noko optimal løysing heller, men om nokon kan ha ovn eller oppvask på same kurs som platetopp så er det òg lov. Lenge var normalen å ha ein kurs til komfyren som dekka heile behovet. No er gjerne effekten høgare i dag, men 20A til platetopp er heilt vanleg.

Lenke til kommentar

Tusen takk, Zeph!!

En spennende løsning.

 

Problemløseren må vel stå tilgjengelig slik at automatsikringen kan resettes manuelt? Det er et lite skap under ovnen, så det ville kanskje være en løsning å plassere den der?

 

Jeg kan ikke kreve mer av eieren enn av meg selv, ettersom det er samme person. :-)

Det er usikkert hvor lenge jeg kan beholde det 30 år gamle huset, og all oppgradering fra min side vil være penger ut av vinduet med tanke på investering. Jeg må holde en balanse mellom det å få det tjenlig/praktisk for meg og det å ikke bruke for mye penger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...