Mathias Klingenberg Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Følger etter Frankrike.Storbritannia forbyr nye diesel- og bensinbiler fra 2040 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 2040 ja, de har tydeligvis liten tro på teknologiske fremskritt. Hvis jeg skal spå litt ut fra løse luften så tror jeg at vi har fullgode alternativer til bensin/diesel i løpet av 2025. 7 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Ja, syns det målet var i overkant pessimistisk.. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Symbolpolitikk uten noe fornuft, ledet av inkompetente by-politikere. Et landsomdekkende forbud har ingen verdi, biltrafikken er ikke et globalt forurensingsproblem, til det har vi for mye tung industri og shipping. Forby diesel og bensin fra 2020 i alle store BYER, det vil ha en direkte effekt på luftkvalitet og dermed livskvalitet. De få bøndene på landsbygda kan fortsatt få kjøre disse bilene helt til skiftet blir naturlig. Jeg fatter ikke hvorfor vi ikke har lagt ned forbud mot slik transport i bysentrene idag. Ta London f.eks. med en av verdens beste metroer. Latterlig. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Fordi man ikke kan nekte alle med bil å kjøre inn og ut av storbyene pr. dags dato. For å klare det så må vi ha heftige parkeringsplasser og en veldig effektiv og billig form for kollektivtransport. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Fordi man ikke kan nekte alle med bil å kjøre inn og ut av storbyene pr. dags dato. For å klare det så må vi ha heftige parkeringsplasser og en veldig effektiv og billig form for kollektivtransport. Tsk. Dette er bare høna og egget-problematikk. Ok, man kan trappe ned gradvis frem til 2020. Nye metoder for internfrakt i byer både av gods og mennesker vil tvinge seg frem. Man slipper all denne oppbundne kapitalen i private biler som nesten ikke brukes. Lenke til kommentar
Lurum Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Alle politikarar lovar, og ikkje alt kan haldast. Det er jo lett å lova noko som er så langt framme i tid, at nokon andre er i regjering når tida er inne til å oppnå måla. Me får sjå om dei klarar målet når dei må ta omsyn til kostnader/praktikalitet/osv. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Alle politikarar lovar, og ikkje alt kan haldast. Det er jo lett å lova noko som er så langt framme i tid, at nokon andre er i regjering når tida er inne til å oppnå måla. Me får sjå om dei klarar målet når dei må ta omsyn til kostnader/praktikalitet/osv. Dette sender signaler til bransjen. De fleste vil nok ikke bare satse på at det ikke slår igjennom å droppe alternative drivlinjer, dette setter fart på produksjon og utvikling. Noe som er bra. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Fordi man ikke kan nekte alle med bil å kjøre inn og ut av storbyene pr. dags dato. For å klare det så må vi ha heftige parkeringsplasser og en veldig effektiv og billig form for kollektivtransport. Tsk. Dette er bare høna og egget-problematikk. Ok, man kan trappe ned gradvis frem til 2020. Nye metoder for internfrakt i byer både av gods og mennesker vil tvinge seg frem. Man slipper all denne oppbundne kapitalen i private biler som nesten ikke brukes. Selvfølgelig, men 2020 er urealistisk. Det koster penger og penger må man ta fra et sted. Det er mulig å gjennomføre et tiltak med parkering på utkantene og et meget godt kollektivtilbud i byene, men å få det til på under 3 år blir for dumt å engang prøve seg på. Jeg vil si at det kan være mulig hvis vi setter samma tidsrom som jeg nevnte med forbud nye bensin/diesel biler, men et forbud mot å selge nye bensin/diesel biler er ikke det samme som å forby bensin/diesel i byene og minske trafikken. Man må ta det gradvis, bygge parkering for f.eks. noen hundre biler og ha bra kollektiv mellom parkeringen og de sentrale områdene, si en ventetid på neste buss på maks 20 minutter. Jeg vil også anbefale små busser da det, etter min mening, virker mer stressende med de største bussene. Får vi mindre biler og mer buss så er det også automatisk lagt bedre til rette for autonome kjøretøy da de ikke vil funke skikkelig/effektivt hvis de ikke har mulighet til å slippe kø. Det kan ikke bare være en bil her og en bil der, da er eneste effekten at passasjerene kan slappe av med avisa under turen. Med andre ord så er dette mye vanskeligere og komplisert enn du vil ha det til. PS; En ting som gjør byene så forurenset er at det ikke er nok planter til å suge opp forurensingen. Det merker man tilogmed i parker i Oslo, der er det bedre luft enn mange andre steder. Vi må altså sette inn fler tiltak enn fjerning av trafikk og eksos fra bensin/diesel for å få den beste lufta og det beste miljøet. Forresten så er det, etter min mening, veldig fint å ha litt grønt og levende i asfaltjungelen. 1 Lenke til kommentar
Klimarealisten Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Hvordan skal Storbritannia skaffe nok energi til full elektrifisering av transporten? Blir det kullfyrte kraftverk eller kjernekraft? Diesel er fornuftig og energieffektivt utenom de store byene. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Sikkert større kabler fra Norge som vi betaler for. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Hvordan skal Storbritannia skaffe nok energi til full elektrifisering av transporten? Blir det kullfyrte kraftverk eller kjernekraft? Om dei er desperate kan dei alltids brenne noko av den dieselen som elles ville vorte brukt til å drive bilar i kraftverk for å produsere straum i staden, men det er jo snakk om veldig lite ekstra straumforbruk. Diesel er fornuftig og energieffektivt utenom de store byene.Nei, diesel er ikkje energieffektivt nokon stad, samanlikna med straum, og utsleppa vert frakta over lange avstandar. Hadde dieselmotoren vore oppfunne i dag, tvilar eg på at han hadde vorte lov å bruke i bilar. 1 Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Absolutt tannløst. Hadde ventet mer fra vertsnasjonen til Parisavtalen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 De burde heller fulgt eksempelet til verdens miljønasjon nr. 1, Norge, sitt eksempel med 2025. Og vi kunne vært der i dag, hadde det ikke vært for en haug med fossile grinebitere som ikke vet sitt eget beste! Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 (endret) Bensin/diesel er i mange tilfeller mer miljøvennlig en elektriske biler med unntak av lokale utslipp. Energien må uansett komme fra et sted. Batteriene har kort levetid og er svært skadelige for miljøet. Det snakkes om at batterier kommer til å vare bilens levetid, men det er ikke så attraktivt med et batteri med redusert kapasitet. Her er det markedskreftene som trekker i tråder. Så lenge man har et påskudd om å selge nytt så kan den økonomiske veksten fortsette og med forsøpling og forbruk av ressurser. Endret 30. juli 2017 av BadCat Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Bensin/diesel er i mange tilfeller mer miljøvennlig en elektriske biler med unntak av lokale utslipp. Energien må uansett komme fra et sted. Batteriene har kort levetid og er svært skadelige for miljøet. Det snakkes om at batterier kommer til å vare bilens levetid, men det er ikke så attraktivt med et batteri med redusert kapasitet. Her er det markedskreftene som trekker i tråder. Så lenge man har et påskudd om å selge nytt så kan den økonomiske veksten fortsette og med forsøpling og forbruk av ressurser. Her bommer du på samtlige punkter, livsløps analyser viser akkurat motsatt av hva du sier gang på gang. Men du må jo gjerne vise til kilder for å fremme dine poeng. Og som du sier, energien må komme fra ett sted. På samme måte som energien som kreves for å få bensinen opp av bakken, raffinert og inn på stasjonen... Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 De burde heller fulgt eksempelet til verdens miljønasjon nr. 1, Norge, sitt eksempel med 2025. Og vi kunne vært der i dag, hadde det ikke vært for en haug med fossile grinebitere som ikke vet sitt eget beste!Enig. Hele den norske petroleumsindustrien bør avvikles innen 2025. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 (endret) Ja, syns det målet var i overkant pessimistisk.. Blir ikke slike pesonbiler å få kjøpt i 2040, eller etter 2030, så dette er realistisk politisk utsagn.Tja, kan nu hende dei starter oppat med bilindustrien. Bommulsenger og diverse.. Dei forlet den unisone sosialisme og samstemmighet, for å ta vare på seg selv. Stenge media, menneskehandel og anna hor bort. Endret 10. august 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå